At gå over tid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.831 visninger
15 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. maj 2022

Anonym trådstarter

Kære alle 

sagen er den at jeg er 24+1 og selvfølgelig gør mig mange tanker omkring fødslen, at gå over tid mv. 

Jeg synes, at jeg høre rigtig mange udtale, at de helst vil at baby bliver så længe som muligt  også selvom de går over tid og håber, at nogle vil dele deres tanker? 
Jeg bliver nysgerrig, da jeg ikke kan finde noget der tyder på at det skulle være godt at gå over tid, men tværtimod at det øger risikoen for dødsfødsler? 
Jeg håber nogle vil dele deres erfaringer, tanker og viden med en uvidende

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. maj 2022

Optimom

Profilbillede for Optimom

En konkret fordel er at det er ekstra fridage med løn

Jeg nåede at få hindeløsning, da jeg gik over tid. Det nev en del og gav en masse plukveer. Den del kan i hvert fald ikke anbefales

Anmeld Citér

2. maj 2022

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Kære alle 

sagen er den at jeg er 24+1 og selvfølgelig gør mig mange tanker omkring fødslen, at gå over tid mv. 

Jeg synes, at jeg høre rigtig mange udtale, at de helst vil at baby bliver så længe som muligt  også selvom de går over tid og håber, at nogle vil dele deres tanker? 
Jeg bliver nysgerrig, da jeg ikke kan finde noget der tyder på at det skulle være godt at gå over tid, men tværtimod at det øger risikoen for dødsfødsler? 
Jeg håber nogle vil dele deres erfaringer, tanker og viden med en uvidende

Jeg ville helst have en natirlig fødsel, har hært mange fortælle om vestorm og frygtelige fødselsforløb når kroppen blev “tvunget” igang. Jeg havde derfor besuttet mig for, at ta til tjek hver dag, som alternativet var, hvis man ikke ville sættes i gang og så selvfølgelig gøre det hvis baby ikke trivedes længere i maven. Der er lidt forhøjet risiko ved sene fødsler, men tænker også der er en økonomisk fordel for hospitalerne istedet for daglige tjek. Udover detre kan de også styre hvornår der er tid på afdelingen. Win, win for dem, ved ikke om det altid er det for mor og barn…

Anmeld Citér

2. maj 2022

Kir

Altså jeg fødte 18 dage efter termin. Jeg ville gerne føde naturligt på fødeklinik, så derfor takkede jeg nej til at blive sat i gang da jeg var 41+5. Jeg læste en masse forskningsartikler, og der kunne jeg se at risikoen for at noget skulle gå galt var ret lille. Jeg blev scannet da jeg var 42+0 og alt så fint ud, der var masser af fostervand og baby havde det helt fint. Jeg var overgået til hospitalsregi da jeg var 42+0 pga den let øgede risiko for komplikationer. 

Jeg valgte alligevel igangsættelse da jeg var 42+2, og det var en rigtig dårlig fødsel. 2 dage med ve-stimulerende piller der ikke rigtig virkede, på 3. dagen om morgenen tog de vandet (fortrød jeg at jeg sagde ja til), da der ikke var fremgang fik jeg ve-drop. Endte med en epidural for at kunne få sovet om natten efter en laaaang dag med ve-storm. Næste dag fik jeg at vide at baby stod skævt i bækkenet og det var bedst at tage ham med kejsersnit. Jeg har senere hørt fra en jordemoder at det er meget almindeligt når man tager vandet for tidligt og derefter giver ve-drop at barnet sætter sig skævt i bækkenet. 

Så det blev langt fra den naturlige fødsel jeg havde drømt om. Ville ønske jeg havde haft min jordemoder fra fødeklinikken med, men pga corona måtte jeg kun have en person med. Tror ellers hun ville have kunne hjælpe mig med nogle bedre valg ift fødslen.

Jeg tænker nogen gange om jeg skulle have ventet til fødslen gik i gang selv. Jeg var inde og få målt hjertelyd hveranden dag efter 41+5, så de holdt jo godt øje med ham. Men hvem ved hvordan det så var gået  

Anmeld Citér

3. maj 2022

Mrs.

Vil gerne have baby bliver i maven (37+) længere, men ser også helst hun kommer ud 40+0 vil helst ikke gå mere end et par dage over. Den eneste grund til jeg gerne ser hun får de sidste 2-3 uger med er fordi det er godt for hende. 
Min søn blev født to timer før jeg var 40+0 men det var igangsættelse, og det var rigtig voldsomt, med vestorm og jeg gik fra ikke at være “klar” til at føde, til at han var ude på 3 timer. Dejligt at det gik hurtigt men det var meget overvældende.. 

Jeg håber denne gang, at jeg slipper for igangsættelse, og hun kommer af sig selv tilgengæld læser og læser jeg om tegn op til fødslen for har jo så aldrig prøvet at det er startet selv 

Men ser ingen fordele ved at gå 1-2 uger over 40+0. 

Anmeld Citér

3. maj 2022

Savanna

Profilbillede for Savanna

Nogle gange tror jeg næsten det er en ulempe med en terminsdato. For “over tid” er jo ud fra en standardberegningn på 38 uger, som baby ikke altid følger. 

Jeg snakkede lidt med jordemoderen om det få fødegangen (der endte jeg med at være i maaaange timer...), og hun mente absolut også, at det var bedst at lade kroppen klare mest muligt selv, og at igangsættelse ikke altid var det bedste “bare fordi”. 

Anmeld Citér

3. maj 2022

Pb18

Jeg gik selv 10 dage over tid og det gik fint

Der er lavet et stort svensk studie på området

Link jordemoderforeningen

Link videnskab.dk

Og hvis du Googler kan du finde en masse mere information om studiet. 

Jeg snakkede selv med min jordemoder om det og hun fortalte at danske jordemødre var meget imod at skulle sætte flere i gang, da det jo også giver en masse udfordringer for de fødende. Så det handler jo om fordele versus risiko. 

Anmeld Citér

3. maj 2022

Anonym trådstarter

Tak for alle jer der vil bidrage. Jeg er selvfølgelig også mest selv for en naturlig fødsel, men læste så et sted, at Danmark tidligere har været det land med færrest dødsfødsler. Men antallet af dødsfødsler netop var steget fordi man lod de gravide gå for langt over tid netop grundet kapacitet, ressourcer mv. 

Det faktum og at min oplevelse er, at sundhedsvæsenet blot bliver mere og mere presset gør mig nok lidt bekymret for forløbet.

Anmeld Citér

3. maj 2022

Sessi

Profilbillede for Sessi

Jeg er i uge 30, og jeg håber lige omvendt at han melder sin ankomst cirka 2 uger før tid. 
jeg venter en stor dreng som er cirka “10 dage større/ældre” end gennemsnitsstørrelsen.

jeg kan slet ikke overskue tanken om evt. at få over tid, og måske først blive igangsat 12 dage over tid som man gør.. så er han jo 22 dage “for stor”.

omvendt har jeg fået 2 keglesnit og har kort livmoderhals og er derved disponeret for at føde for tidligt. Og dermed er det jo meget godt at han er en stor basse.  Men over tid håber jeg bestemt ikke kommer til at ske her

Anmeld Citér

3. maj 2022

Mrs.

Anonym skriver:

Tak for alle jer der vil bidrage. Jeg er selvfølgelig også mest selv for en naturlig fødsel, men læste så et sted, at Danmark tidligere har været det land med færrest dødsfødsler. Men antallet af dødsfødsler netop var steget fordi man lod de gravide gå for langt over tid netop grundet kapacitet, ressourcer mv. 

Det faktum og at min oplevelse er, at sundhedsvæsenet blot bliver mere og mere presset gør mig nok lidt bekymret for forløbet.

Synes da også jeg hørte at anbefalingerne er blevet ændret fra sundhedsstyrelsens side, således man ikke får lov at gå så længe over som før, da risikoen for dødsfødsel eller komplikationer stiger når man går over tid..? Er det gået igennem eller er det som alt andet i dansk politik - bare snak?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.