Sove alene hjemme

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. april 2022

CKJ

Profilbillede for CKJ
DueFar skriver:

Det kommer ikke til at ske her. Risikoen er lille, men mit tolvårige barn kan ikke håndtere en brand i de elektriske installationer.

Nej, det ville min nu heller ikke - og Heller ingen gang mig selv  men han ville godt forstå: FLYGT CALL 112! 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. april 2022

Hanspige

DueFar skriver:

Det kommer ikke til at ske her. Risikoen er lille, men mit tolvårige barn kan ikke håndtere en brand i de elektriske installationer.

Det kan jeg da heller ikke? 

Men jeg kan forlade huset og ringe 112/mormor mm. Ligsom en 12 årig formentlig kan

Anmeld Citér

16. april 2022

Mrs.

DueFar skriver:

Tror man skal passe på med at sige hvis og hvis.. 

brand, røveri, lynnedslag mm. Er mulige men sandsynligheden er lille - og mange voksne ville heller ikke kunne håndtere den slags. 

En dreng på 12 der giver udtryk for at ville prøve det, og som har bedsteforældre i nærheden der kan komme og hente hvis der er noget, lyder som en god måde at starte med at prøve det af på. Det er jo også en kæmpe sejr for barnets selvtillid bare det at få lov og at mor og far viser den tillid til barnet. (Selvfølgelig skal man vurdere det individuelt da ikke alle børn modnes og tager ansvar på samme måde). 

en tryghed kan jo være at have alarmsystem. 
vi har fx Alarmsystem, med brandalarmer samt sos kald til vagtcentralen som kan bruges  fx hvis (worst case scenario) jeg falder om en dag, og min søn ikke ved hvad han skal stille op, så kan han trykke sos på vores system, hvor de kan guide og tilkalde den nødvendige hjælp.  

Anmeld Citér

16. april 2022

CKJ

Profilbillede for CKJ
Mrs. skriver:

Tror man skal passe på med at sige hvis og hvis.. 

brand, røveri, lynnedslag mm. Er mulige men sandsynligheden er lille - og mange voksne ville heller ikke kunne håndtere den slags. 

En dreng på 12 der giver udtryk for at ville prøve det, og som har bedsteforældre i nærheden der kan komme og hente hvis der er noget, lyder som en god måde at starte med at prøve det af på. Det er jo også en kæmpe sejr for barnets selvtillid bare det at få lov og at mor og far viser den tillid til barnet. (Selvfølgelig skal man vurdere det individuelt da ikke alle børn modnes og tager ansvar på samme måde). 

en tryghed kan jo være at have alarmsystem. 
vi har fx Alarmsystem, med brandalarmer samt sos kald til vagtcentralen som kan bruges  fx hvis (worst case scenario) jeg falder om en dag, og min søn ikke ved hvad han skal stille op, så kan han trykke sos på vores system, hvor de kan guide og tilkalde den nødvendige hjælp.  

Præcis det med at styrke selvtilliden…. Det er den jeg ikke vil knække ved at sige: tænk hvis, og hvad nu og husk nu osv osv… 

ville blot høre om det var vanvid at en 12-årlige sov alene 

Anmeld Citér

16. april 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
DueFar skriver:

Det skal han vel heller ikke. Han skal komme ud af huset og ringe efter hjælp. 

Der kan ske mange ting, om han er 12, 18 eller 30. 

Jeg ville som voksen ikke prøve at håndtere sådan en brand, jeg ville komme ud. 

Anmeld Citér

16. april 2022

Mrs.

CKJ skriver:

Præcis det med at styrke selvtilliden…. Det er den jeg ikke vil knække ved at sige: tænk hvis, og hvad nu og husk nu osv osv… 

ville blot høre om det var vanvid at en 12-årlige sov alene 

Tænker det lyder som om i har nogen rigtig gode grundlag for at kunne gøre det, med voksne i nærheden hvis der er noget, og han er så stor at han sagtens kan sige til og fra selv.  

Anmeld Citér

16. april 2022

CKJ

Profilbillede for CKJ
Mrs. skriver:

Tænker det lyder som om i har nogen rigtig gode grundlag for at kunne gøre det, med voksne i nærheden hvis der er noget, og han er så stor at han sagtens kan sige til og fra selv.  

Tak for dit svar

Anmeld Citér

17. april 2022

ErDuHerIkkeSnart

DueFar skriver:

Det kan de færreste børn, unge… måske endda voksne. Men vi lærer jo alligevel at være alene hjemme, trods ildebrande. At cykle, selvom vi næppe kan håndtere færdselsuheld. At svømme i svømmehallen, selvom vi ikke kan håndtere druknedød, at købe ind, selvom vi ikke kan håndtere butikstyveri… og så fremdeles. Fordi vi er nødt til at lære at leve med usikkerheder, hvis vi skal kunne leve - og også lade vores børn vokse op med selvtillid og blive til små kompetente væsener. Selvom det er skide skræmmende …

Anmeld Citér

17. april 2022

321

Profilbillede for 321

En brand kan jo også opstå om dagen . Så kan en 12 årig jo heller ikke være alene hjemme om dagen hvis man er bange for brand. 

Anmeld Citér

17. april 2022

Ccamilla

Profilbillede for Ccamilla
Så er min barsel officielt slut - og ferien begynder :)
CKJ skriver:

Hej alle, 

hvornår begyndte jeres børn, at kunne sove alene hjemme? Min ældste søn efterspørger, at må prøve. Han er 12 år gammel (og tre måneder, hvis vi skal være helt nøjagtige!) 

på fredag skal hans far og jeg i byen og alle børn var egentlig afsat ved bedstemor - men pludselig spørger han, om han må sove alene?! Min svigerinde og min mor er inden for radius af 7 km så der vil hurtigt kunne komme hjælp eller han kunne blive hentet, hvis han bliver utryg…… men jeg ved sgu ikke….. er det ikke tidligt?!

Go for it! 
Alle børn er forskellige, og jeg er enig med flere herinde. Når han selv viser interesse, så bak ham op når muligheden er der - dagen efter vil han være et år ældre (indeni, modenhedsmæssigt)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.