Er jeg forkert på den?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. april 2022

Anonym

Jeg synes ikke at du er forkert på den. Jeg var selv meget nervøs i min seneste graviditet og fortalte til første jordemoderkonsultation at jeg havde været til 3 private scanninger. Der fik jeg også at vide at det skulle jeg ikke spilde mine penge på. Det var virkelig ubehageligt og gjorde mig ked af det. Derefter sagde hun "nu skal vi prøve noget sjovt" hvilket var at lytte til hjertelyden hvorefter hun var en evighed om at finde den. Jeg kunne mærke masser af liv så jeg var ikke bekymret, men nøj hvor var det en dårlig oplevelse! 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. april 2022

Anonym

Som du skriver - hun har ikke været det igennem, som I har. Og uanset om hun kender jeres historie, betyder det ikke, at hun til fulde kan sætte sig ind i den.

For mig er det vigtigt, hvad intentionen var. Siger hun generelt upassende ting i din optik? Hvis hun ellers er et sødt og rart menneske, ville jeg da lade det fare..  Bedsteforældre/ veninder osv. har også nogle gange holdninger til opdragelse, ting man køber eller skal gøre anderledes osv…. Man har ret til alle følelser - men nogle er mere hensigtsmæssige end andre. Jeg har selv arbejdet på min børste af” kompetence og det er ikke altid let. Men at lade sig gå så meget på, af at hun hentyder til at alt jo er fint nu .. lyder hårdt. Og det er ikke sidste gang du vil ende i en lignende situation. Spørg dig selv “ønsker hun at såre mig?” Hvis svarer er nej så lad være med at bruge tid på det. Folk kan være klodsede er min erfaring.

Jeg har en veninde, som jeg var ude med. Hun sagde så “hold da op - det må være hårdt at leve med en alvorlig kronisk sygdom” ( min søn har diabetes). Jeg blev faktisk ked af det - for det er lidt offergørelse af mig og min søn.. og bestemt ikke det jeg havde behov for. Men hun er god som dagen er lang. Hendes “omsorg” bliver bare lidt for meget nogle gange … næsten medlidenhed. Jeg blev ikke irriteret og forsøgte at børste det af. Igen - intentionen er for mig det vigtigste.

Anmeld Citér

11. april 2022

ErDuHerIkkeSnart

Kære du

Tab eller ej, så ejer kun du (og din partner) jeres liv og beslutninger. Og hvis du vil scannes, skylder du ikke nogen at redegøre for årsagen. Faktisk tænker jeg, at det er udemærket at øve sig på (det gør jeg selv), at sige høfligt fra når ens grænser overtrædes, uden at det bliver aggressivt. Du har ikke ansvaret for den gode stemning, og du må gerne sige nej tak til andres indblanding.

Derfor kunne er svar fremover være (sagt fuldkommen uden hverken at undskylde, eller være vred): “Umiddelbart tænker jeg, at den vurdering er noget, vi fint selv kan foretage, men hvis jeg bliver usikker, skal jeg nok spørge til råds…”

Et alternativt som oftest virker, er at stille et neutralt spørgsmål tilbage. Det udstiller ofte hvor tosset eller upassende en kommentar egentlig var. Fx “er det vigtigt for dig, hvor mange scanninger jeg får”? Leveret i neutralt toneleje og med oprigtig nysgerrighed … 

Held og lykke. Du bliver glad for at have lært det og man vender sig til det efter lidt øvelse

Anmeld Citér

11. april 2022

esioul

Anonym skriver:

Vi fortalte vores svigerforældre at vi ventede os en dreng i går, og selvfølgelig blev de glade. Men min svigermor hentyede til at nu skulle vi da heller ikke have flere scanninger.. Vi har mange tab i bagagen, det har taget os flere år at opnå den her graviditet og vi har betalt for en del scanninger inkl. Denne. Jeg blev bare så ked af det over det det er meget nemt at sige når alle børnene er lavet i første hug og de ikke har været igennem tab.. Er det forkert af mig at blive såret og ked af det over sådan en kommentar? 

Jeg blev også scannet rigtig meget.. Jeg har samme forhistorie som dig.. Jeg brugte mange 1000 kr.. nok 8.000 Men det gav mig ro for en stund og det gjorde at jeg kunne slappe af og glæde mig.. 

Det var alle pengene værd... 

Jeg undlod faktisk nogle gange at fortælle om det, fordi jeg godt kunne fornemme den der uforståenhed. 

Du skal gøre hvad DU har brug for...

Anmeld Citér

11. april 2022

Anonym trådstarter

Tak for jeres det kan godt være at jeg bare skal lade det slå hen, jeg synes bare det var en unødvendig ting at fyre af og nej det er ikke første gang der kommer noget fra den side af

Anmeld Citér

12. april 2022

Anonym

I stedet for at blive såret, hvorfor forklarer du hende så ikke bare grunden til behovet for mange scanninger?

Anmeld Citér

12. april 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

I stedet for at blive såret, hvorfor forklarer du hende så ikke bare grunden til behovet for mange scanninger?

Fordi hun ikke forstår det, det er ikke første gang hun kommer med bemærkninger

Anmeld Citér

15. april 2022

Lotuus5

Profilbillede for Lotuus5

INGEN skal blande sig I hvad i gør og ikke gør! Hverken nu eller når barnet kommer

Jeg havde også maaange scanninger i min graviditet. Og nogle folk rynkede også på næsen over det. Jeg svarede bare ‘det har jeg behov for og hvis man ikke har mistet før, så forstår man nok ikke usikkerheden omkring en graviditet’ 
Ingen kender 100% den historie der ligger til grund for de valg der bliver taget. Det er kun jer. Og I skal gøre hvad der skal til for at I kan nyde graviditeten For det er jo fantastisk det der sker inde i maven på dig

Anmeld Citér

15. april 2022

Anonym trådstarter

Lotuus5 skriver:

INGEN skal blande sig I hvad i gør og ikke gør! Hverken nu eller når barnet kommer

Jeg havde også maaange scanninger i min graviditet. Og nogle folk rynkede også på næsen over det. Jeg svarede bare ‘det har jeg behov for og hvis man ikke har mistet før, så forstår man nok ikke usikkerheden omkring en graviditet’ 
Ingen kender 100% den historie der ligger til grund for de valg der bliver taget. Det er kun jer. Og I skal gøre hvad der skal til for at I kan nyde graviditeten For det er jo fantastisk det der sker inde i maven på dig

Tak for svar jeg endte med at nævne det for min kæreste og vi havde en god snak, han havde det på samme måde som mig og blev faktisk lidt sur på hende. Men vi har valgt at lade den ligge, men hvis der kommer noget igen så får hun det også at vide

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.