“Smertefri fødsel”

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.817 visninger
15 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
31. marts 2022

Anonym trådstarter

Er der nogen der har gået på det fødselsforberedende kursus “Smertefri fødsel”? 
Hvis ja - hvordan var det? 

Hilsen en gravid der er nervøs for fødslen

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. marts 2022

Anonym

Nej, men jeg kender flere, der bare har læst bogen og fået gavn af det Er du førstegangsfødende? Og er der noget særligt, du er nervøs for?

Anmeld Citér

31. marts 2022

MillyMy

Profilbillede for MillyMy

Jeg gik til det op til fødslen af min datter i 2017 Forløbet var i Århus, og jeg syntes selv jeg fik rigtig meget ud af det! 

Især vejtrænings-teknikken (Laboro) 

Jeg havde simpelthen den bedste fødsel, det to mig 5½ time fra jeg overhovedet mærkede det mindste, til min datter var født. Jeg følte ikke jeg var i smerte undervejs, hvilket også gjorde at jeg kom ret sent ind på fødegangen, og faktisk var 9½ cm. åben ved ankomst.

Jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige om det udelukket skyldes det kursus, eller jeg bare var ren og skær heldig! Men jeg har i hvert fald valgt at gennemopfriske det hele til min kommende fødsel, om små 4 uger Denne gang dog derhjemme via. lydfiler.

Anmeld Citér

31. marts 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Nej, men jeg kender flere, der bare har læst bogen og fået gavn af det Er du førstegangsfødende? Og er der noget særligt, du er nervøs for?

Ja, jeg er førstegangsfødende. Jeg tror jeg er nervøs for at miste kontrollen, panikke, uventede ting der kan opstå…  Er kun 10 uger henne, så det er selvfølgelig stadig nyt. 

Anmeld Citér

31. marts 2022

Anonym trådstarter

MillyMy skriver:

Jeg gik til det op til fødslen af min datter i 2017 Forløbet var i Århus, og jeg syntes selv jeg fik rigtig meget ud af det! 

Især vejtrænings-teknikken (Laboro) 

Jeg havde simpelthen den bedste fødsel, det to mig 5½ time fra jeg overhovedet mærkede det mindste, til min datter var født. Jeg følte ikke jeg var i smerte undervejs, hvilket også gjorde at jeg kom ret sent ind på fødegangen, og faktisk var 9½ cm. åben ved ankomst.

Jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige om det udelukket skyldes det kursus, eller jeg bare var ren og skær heldig! Men jeg har i hvert fald valgt at gennemopfriske det hele til min kommende fødsel, om små 4 uger Denne gang dog derhjemme via. lydfiler.

Wow! Det lyder fantastisk. Jeg er næsten sikker på, at jeg burde tage det kursus!
Var det første gang du fødte? 

Anmeld Citér

31. marts 2022

Anonym

Det er et godt kursus ift at lære om vejtræking og værktøjer til at finde ro. Men det får dig ikke til at føde hurtigere eller smertefrit. Det gør ondt at føde et barn, hos de fleste, men det er hurtigt glemt og gevinsten for det hårde arbejde er en lille sød baby. Min tog 23 timer og huskede mig på undervejs at det ville have en ende. Og da pressefasen begyndte, var der lys forenden af tunellen for den tager ca en time. Hepper på dig. Det skal nok gå godt

Anmeld Citér

31. marts 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det er et godt kursus ift at lære om vejtræking og værktøjer til at finde ro. Men det får dig ikke til at føde hurtigere eller smertefrit. Det gør ondt at føde et barn, hos de fleste, men det er hurtigt glemt og gevinsten for det hårde arbejde er en lille sød baby. Min tog 23 timer og huskede mig på undervejs at det ville have en ende. Og da pressefasen begyndte, var der lys forenden af tunellen for den tager ca en time. Hepper på dig. Det skal nok gå godt

Tusind tak for dit svar! God taktik at fortælle sig selv, at det har en ende!

Anmeld Citér

31. marts 2022

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987

Jeg tog kurset i Århus ved vores første barn i 2018. Det gjorde altså på ingen måde fødslen smertefri, men vejrtrækningen gav mig noget at fokusere på, hvilket jeg synes fungerede ok. Jeg var nemlig også bange for at gå i panik eller ‘miste mig selv’ undervejs. Måtte dog til sidst i fødslen droppe vejrtrækningen da jeg fik lattergas, og der skal man have en rolig og dyb vejrtrækning i stedet for laboro (hurtig og overfladisk).

Ved anden fødsel i 2021 øvede jeg selv lidt lydfiler, men fik det ikke øvet nok. Så tog den primært med lattergas og lange dybe vejrtrækninger.

Om det er pengene værd? Tjoo… Det gav mig en ro før første fødsel, fordi jeg vidste præcis hvad jeg skulle gøre. Men under fødslen var det bare ikke nok  Første fødsel tog ca. 6 timer med veer der var til at mærke og anden fødsel ca. 3,5 time.

Anmeld Citér

31. marts 2022

kamikaze

Anonym skriver:

Er der nogen der har gået på det fødselsforberedende kursus “Smertefri fødsel”? 
Hvis ja - hvordan var det? 

Hilsen en gravid der er nervøs for fødslen

Smertefri fødsel prøver at gøre dig i stand til at tage kontrol over din fødsel. Hvis alt går godt og du føler at du bevarer kontrollen, får du en kæmpe empowering oplevelse. Deres hjemmeside har en pæn sjat historier fra sådanne fødsler.

Men fødsler er uforudsigelige. Det er ikke altid at man *kan* tage kontrol. Så kan man hurtigt ende med at føle man har fejlet i at føde. Det var mig ved første fødsel. Jeg var tilpas meget i stykker mentalt bagefter til at næste graviditet gik jeg til specialjordemoder som særligt udsat gravid. Jeg lader smertefri fødsel tage en lille smule af skylden for at jeg endte der.

Til anden fødsel gik jeg til mamaprofylax, som var langt mere holistisk og realistisk. Den var i øvrigt rigtig god til at involvere mændene.

Anmeld Citér

31. marts 2022

Anonym

Jeg købte bogen og læste lidt i den men tilmeldte mig et andet sted, som lå tæt på hvor jeg boede og som brugte en anden vejrtrækningsmetode, så den holdt jeg mig til. Jeg har hørt fra flere jordemødre, at de ikke er begejstrede for teknikken, da den er ret kompliceret. Det jeg fik at vide var, at de oplevede, at de fødende brugte meget energi på at holde rytmen /teknikken, men så løb tør for energi inden fødslen var slut.

Basalt set handler det om at kunne kontrollere sin vejrtrækning under en fødsel og har man fx dyrket yoga eller pilates er man allerede et godt stykke af vejen. Men jeg ville gå efter at finde et fødselsforberedelseshold som ligger godt i forhold til hvor du bor mm og så tage det. Der er desværre ingen mirakelløsninger når det gælder fødsler og det kan desværre ikke planlægges så man skal være forberedt på at måtte omstille sine forestillinger 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.