Hvornår børnehave?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. marts 2022

fehår

Anonym skriver:

Tak for alle jeres svar. Så søde I er hver og en. 
Jeg spurgte faktisk i dag, og de oplyste, at man først starter den måned man bliver 3 år. Og nogen gange flytter man en eller to måneder før pga legekammerater. Så jeg er mere lettet nu. 

kunne jeres børn egentlig tale flydende ved overflytningen til børnehaven?

Begge mine piger er startet i børnehave ved 2 år og 9 måneder. Den ene talte okay, men havde en hel del udtalevanskeligheder, som gjorde det svært at forstå hende. Den anden talte flydende ved børnehavestart. Det er så forskelligt, og lige under middel ville på ingen måde bekymre mig.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. marts 2022

Sprit25

Anonym skriver:

Ok tak for svar alle )

Ved I hvilke grunde der skal til før at et barn ikke overflyttes til børnehaven? Og jo hun er tilmeldt børnehaven - det er en integreret institution. De har kun sagt til mig at hun er sprogligt lidt under middel lige pt

De vil ikke tilbageholde et barn i vuggestue. Det tror jeg slet ikke man gør. 

Min søns sprog var så dårligt i dagplejen at der kom talepædagog på ham. Han kom i børnehave til tiden 

Anmeld Citér

22. marts 2022

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Min ældste talte flydende som 2-årig. 

Den yngste bliver 3 sidst på året og han taler virkelig meget, men meget lidt er helt tydeligt udtalt. Han taler i små sætninger. Jeg håber da han udvikler sproget løbende, men jeg har ikke forventning om at han taler flydende når han kommer i børnehave

Anmeld Citér

22. marts 2022

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Hvis jeg har forstået det rigtigt, så er din datter kun 2 år og 5 måneder. Dvs der er 7 måneder til hun bliver 3 år. Der sker rigtig meget udviklingsmæssigt på et halvt år. 
så umiddelbart vil jeg tro at hun ikke rykker med fordi hun er for lille til at gå i en børnehave. Det ville da være super ærgerligt hvis hun starter for tidligt og får en ærgelig oplevelse af børnehave. 
Men spørg hendes pædagoger hvornår hun starter og dine tanker/bekymringer ift. at hendes jævnaldrende starter om lidt. 
i øvrigt tilbageholder man ikke børn i vuggestuen men overleverer blot til børnehaven hvad der skal arbejdes med. 
jeg har kun oplevet at et barn kan blive lidt længere i vuggestuen hvis barnet er ved at blive visiteret til specialbørnehave, så barnet ikke skal starte i almindelig børnehave for så at få et nyt skift.

Anmeld Citér

22. marts 2022

Mamman

Profilbillede for Mamman

jeg bor/hører til i den sydlige del i Kalundborg kommune, hér er der en børnehave der tager børn ind fra de er 2 år og 6 mdr og de resterende tager dem ind den når de bliver 3

Anmeld Citér

22. marts 2022

Mamman

Profilbillede for Mamman
Anonym skriver:

Tak for alle jeres svar. Så søde I er hver og en. 
Jeg spurgte faktisk i dag, og de oplyste, at man først starter den måned man bliver 3 år. Og nogen gange flytter man en eller to måneder før pga legekammerater. Så jeg er mere lettet nu. 

kunne jeres børn egentlig tale flydende ved overflytningen til børnehaven?

Det er de færreste 3 årige der taler flydende. 
min yngste er 3,5 og der er meget jeg stadigvæk ikke forstår. 
min den store blev indstille til talepædagog allerede da hun gik i dagpleje men startede først op på det da hun startede i bh. Hun gik til talepædagog i al den tid hun gik i bh så før det talte hun ikke flydende

Anmeld Citér

22. marts 2022

Soonmom

Hvis du ikke har hørt noget skal dit barn i børnehave til sommer.

Det sker MEGET sjældent at man holder børn tilbage i vuggestue, jeg har aldrig prøvet det hverken som pædagog eller som forældre, for hvis der er en grund til at holde barnet tilbage, er vi ude i om et specialtilbud er bedre eller en resurseplads.

I min kommune skal de starte i den måneder hvor de bliver 2 år og 11 mdr.

Anmeld Citér

23. marts 2022

Anonym

I vores kommune skal de i børnehave ved 3 årsalderen.

Vores pige bliver dog udsat i 3 måneder…og hun er altså ikke special barn, men “blot” født for tidligt og derfor en lille forsigtig type, der lige skal være lidt mere robust, før end hun sendes fra dagpleje til børnehave.

Om det er fordi hun er præmatur, hun “så nemt” bliver udsat, skal jeg ikke kunne sige. Hun har et meget stort ordforråd, taler næsten flydende og er forud for sin alder på de fleste målepunkter (21/2 år). Eneste er, at hun er lille (størrelsesmæssigt) og lidt forsigtig og tilbageholden. 

Anmeld Citér

23. marts 2022

Anonym

Hej.

Min første rykkede op i børnehave, da han var 2 år og 9 måneder, fordi det passede med deres plan, så han kunne rykke op i en mindre gruppe med jævnaldrende, han dog ikke kendte, da han kom fra dp. Han var alt for lille, hvis du spørger mig.

Kommunen har gudskelov ændret politik efter stor kritik bl.a. fra os, der sad i dagplejens forældrebestyrelse og de er 3 år nu. Det passer de fleste børn meget bedre.

Min den yngste når så at blive 3 år og 2 måneder, inden han starter, fordi der først er plads der. Det er jeg glad for - jeg kan mærke, at han er mentalt klar på en helt anden måde.

Hvad angår mine børns sprog, så har de begge snakket flydende og med et stort ordforråd, men begge har haft lidt dårlig udtalte af fx f og s.

Anmeld Citér

23. marts 2022

Anonym

Det afhænger jo mere, om hvad der passer med pladser. Så ser de på, hvem der er ældst. 

Vores den ældste var 2 år og 8 måneder. Hun talte meget men havde meget voldsomme udtaleproblematikker grundet nedsat muskelspænding i munden. Hun blev bare tilbudt sin plads - ingen havde vurderet noget som helst. 

nr 2 fik tilbudt plads som 2 år og 9 måneder. 
Hun talte flydende og havde gjort i mange måneder. Vi holder hende dog hjemme til hun fylder 3 år, da vi gerne vil have hun er mere klar mentalt. Vi har heldigvis muligheden.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.