Nationale tests

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. marts 2022

TLO

Testene er indrettet, så sværhedsgraden stiger, når man svarer rigtigt.

At du ved dit forsøg med testen støder på ord som dvask, skyldes altså, at du i de foregående spørgsmål har svaret rigtigt. Gør din søn ikke det, for han et andet spørgsmål.

Derudover så skal de test i min optik afskaffes. Test bør i min optik være et redskab, den enkelte lærer kan bruge, hvis det udefra didaktiske overvejelser passer ind til det pågældende barn(børnegruppe) på et givet tidspunkt, og det er ikke i 2. Kl

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. marts 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
TLO skriver:

Testene er indrettet, så sværhedsgraden stiger, når man svarer rigtigt.

At du ved dit forsøg med testen støder på ord som dvask, skyldes altså, at du i de foregående spørgsmål har svaret rigtigt. Gør din søn ikke det, for han et andet spørgsmål.

Derudover så skal de test i min optik afskaffes. Test bør i min optik være et redskab, den enkelte lærer kan bruge, hvis det udefra didaktiske overvejelser passer ind til det pågældende barn(børnegruppe) på et givet tidspunkt, og det er ikke i 2. Kl

De er afskaffet i den nuværende form og erstattes af lineære test, indtil der kommer helt nye nationale færdighedstest i skoleåret 26/27. 

Anmeld Citér

19. marts 2022

Maximus4

Jeg har sagt til min barn at test er ligegyldige og jeg ved han gør det bedste han kan. Har også fortalt ham jeg ikke går op i hvilke karakter han får. Jeg elsker ham for det menneske han er præstationer i skoleregi er ikke noget der betyder noget for mig. Og så starter vi forhåbentlig hjemmeskole op inden for 2 år med en masse andre dejlige børn. Børn i den alder skal ikke måles og testes og udsættes for stress. Sig pyt og så blæs den test et langt stykke. Han er glad og velfungerende det er det vigtigste

Anmeld Citér

19. marts 2022

lineog4

Puha nationale test får mig ikke startet Jeg som lærer bruger dem ikke til noget, for de viser for mig ikke elevens ståsted, de kan give en indikation, men jeg vil kant hellere evaluere efter hvert forløb, evaluere i samtaler med mere. 

Jeg er pt matematiklærer for en 3. Klasse og de skal have den obligatoriske nationale test i foråret. Jeg var inde og se på demotesten, og den er som sådan ikke helt så skudt forbi som dansktesten kan være. Men det er over et halvt år siden, at vi havde om sandsynlighed og chance, så de spørgsmål vil en stor gruppe fejle i, bare det at forstå en tekstopgave kan være en stor udfordring for en del af mine elever (det er jo det vi øver igen og igen og igen). Derudover underviser jeg med meget fokus på den undersøgende matematik, hvor metoder er i fokus og resultatet er jeg nogen gange helt ligeglad med, men nu skal de testes med et fokus på resultat, der hvor der kun er et svar, mens de er inderst en del i der hvor der kan flere svar alt efter præmisserne.

Jeg kunne vælge som lærer at undervise så de klarede testen godt, men jeg har valgt at undervise, så jeg tror de får en grundlæggende forståelse af matematik, og dermed kommer til at klare sig godt i matematik i mange år frem over og det vil de lide under til de nationale test desværre. 

Desværre kan jeg ikke undvære at tage dem  så har et stort arbejde i at forklare forældre og elever, at de er sindsyg dygtige alligevel og selvom der måske står under middel. 

Anmeld Citér

19. marts 2022

HapsHapsHaps

IenFart skriver:

Blæse være med resultaterne. Jeg synes det største problem er den nervøsitet og bekymring som tests tilsyneladende giver nogle af børnene allerede fra de små klasser. 

Så vidt jeg kan læse mig til så er der nogle obligatoriske tests og så nogle frivillige. Så må det jo stå en frit for som forældre at fravælge dem man kan. 

Det er desværre ikke for forældrene at de valgfrie tests er valgfrie; det er på skole-/kommuneniveau. Men forældre kan jo holde deres børn hjemme når der udføres nationaltest, det har jeg oplevet flere gange. Jeg forstår egentlig godt lysten til at "skåne" sot barn for oplevelsen, men på den anden side giver det også testen en magt der er alt for voldsom, og børnene får en fornemmelse af at det kan de ikke klare siden mor og far synes jeg skal blive hjemme. Det er også synd. De tests skal bare afskaffes og det kan kun gå for langsomt.

Anmeld Citér

19. marts 2022

ErDuHerIkkeSnart

HapsHapsHaps skriver:

Det er desværre ikke for forældrene at de valgfrie tests er valgfrie; det er på skole-/kommuneniveau. Men forældre kan jo holde deres børn hjemme når der udføres nationaltest, det har jeg oplevet flere gange. Jeg forstår egentlig godt lysten til at "skåne" sot barn for oplevelsen, men på den anden side giver det også testen en magt der er alt for voldsom, og børnene får en fornemmelse af at det kan de ikke klare siden mor og far synes jeg skal blive hjemme. Det er også synd. De tests skal bare afskaffes og det kan kun gå for langsomt.

Jeg er én af dem som ikke lader mine børn deltage. Dette sker uden konflikt og simpelthen blot ved at holde dem hjemme eller oplyse at de ikke skal deltage. Skolen/kommunen har ingen reelle sanktionsmuligheder og i øvrigt er det min erfaring at langt de fleste professionelle i stilhed godt forstår at jeg og andre nægter at ligge børn til det show. Det er ikke kun for at skåne børnene selv - det er også for at signalere opadtil at jeg ikke har tænkt mig at levere børn (eller deres test-data) til den konkurrencestatsmentalitet som disse test udspringer af. Hverken børnene eller de miljøer de er en del af, har i mine øjne noget ud af det forvrængede læringssyn, der ligger til grund for test-hysteriet.  

Anmeld Citér

19. marts 2022

IenFart

Profilbillede for IenFart
HapsHapsHaps skriver:

Tak for info - så havde jeg misforstået det. Det er rigtigt at det måske kan give børnene den fornemmelse du beskriver, men så må vi forsøge at tage en god snak med barnet så det lander på en ordentlig måde. 

Anmeld Citér

19. marts 2022

HapsHapsHaps

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Jeg er én af dem som ikke lader mine børn deltage. Dette sker uden konflikt og simpelthen blot ved at holde dem hjemme eller oplyse at de ikke skal deltage. Skolen/kommunen har ingen reelle sanktionsmuligheder og i øvrigt er det min erfaring at langt de fleste professionelle i stilhed godt forstår at jeg og andre nægter at ligge børn til det show. Det er ikke kun for at skåne børnene selv - det er også for at signalere opadtil at jeg ikke har tænkt mig at levere børn (eller deres test-data) til den konkurrencestatsmentalitet som disse test udspringer af. Hverken børnene eller de miljøer de er en del af, har i mine øjne noget ud af det forvrængede læringssyn, der ligger til grund for test-hysteriet.  

Jeg forstår 100%  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.