Puha nationale test får mig ikke startet
Jeg som lærer bruger dem ikke til noget, for de viser for mig ikke elevens ståsted, de kan give en indikation, men jeg vil kant hellere evaluere efter hvert forløb, evaluere i samtaler med mere.
Jeg er pt matematiklærer for en 3. Klasse og de skal have den obligatoriske nationale test i foråret. Jeg var inde og se på demotesten, og den er som sådan ikke helt så skudt forbi som dansktesten kan være. Men det er over et halvt år siden, at vi havde om sandsynlighed og chance, så de spørgsmål vil en stor gruppe fejle i, bare det at forstå en tekstopgave kan være en stor udfordring for en del af mine elever (det er jo det vi øver igen og igen og igen). Derudover underviser jeg med meget fokus på den undersøgende matematik, hvor metoder er i fokus og resultatet er jeg nogen gange helt ligeglad med, men nu skal de testes med et fokus på resultat, der hvor der kun er et svar, mens de er inderst en del i der hvor der kan flere svar alt efter præmisserne.
Jeg kunne vælge som lærer at undervise så de klarede testen godt, men jeg har valgt at undervise, så jeg tror de får en grundlæggende forståelse af matematik, og dermed kommer til at klare sig godt i matematik i mange år frem over og det vil de lide under til de nationale test desværre.
Desværre kan jeg ikke undvære at tage dem så har et stort arbejde i at forklare forældre og elever, at de er sindsyg dygtige alligevel og selvom der måske står under middel.
Anmeld
Citér