Nationale tests

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.752 visninger
17 svar
9 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
18. marts 2022

Anonym trådstarter

Jeg har lige taget en prøve på en national test for 2. klasse i dansk.

Ved jeres børn hvad: greje, dvask “sætte kul på”, døsig er ..? Synes godt nok noget af det er gammeldags sprog.? “Man ligger som man har redt” osv. 

Jeg bliver helt nervøs for min søn og den nationale test næste år. Han går i 1 klasse og læser fint - men det er godt nok ikke alle de begreber de nævner eller udsagn han kender til

Hvad er jeres oplevelse..?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. marts 2022

Anonym

Anonym skriver:

Jeg har lige taget en prøve på en national test for 2. klasse i dansk.

Ved jeres børn hvad: greje, dvask “sætte kul på”, døsig er ..? Synes godt nok noget af det er gammeldags sprog.? “Man ligger som man har redt” osv. 

Jeg bliver helt nervøs for min søn og den nationale test næste år. Han går i 1 klasse og læser fint - men det er godt nok ikke alle de begreber de nævner eller udsagn han kender til

Hvad er jeres oplevelse..?

Min oplevelse er at de skal tages fra oven af og ned. Jeg synes det er trist at børn skal måles og vejes allerede og “udsættes” for prøvestress. 

Mine børn er fint velfungerende, har et godt ordforråd og er kvikke børn, uden at være overdrevet gode eller dårlige. Og hver gang de har haft tests har de bare været så nervøse og kede af det fordi de syntes de var så enormt svære. 
Og ganske rigtig fik jeg brev om at de lå under middel. 

Men helt ærligt, hvis det var så “slemt” som de nationale tests giver udtryk for, forstår jeg ikke at mine børns lærere ikke har hevet fat i mig. Så jeg tolker det som om at det ikke har noget på sig. 

Anmeld Citér

18. marts 2022

Anonym trådstarter

Min oplevelse er at de skal tages fra oven af og ned. Jeg synes det er trist at børn skal måles og vejes allerede og “udsættes” for prøvestress. 

Mine børn er fint velfungerende, har et godt ordforråd og er kvikke børn, uden at være overdrevet gode eller dårlige. Og hver gang de har haft tests har de bare været så nervøse og kede af det fordi de syntes de var så enormt svære. 
Og ganske rigtig fik jeg brev om at de lå under middel. 

Men helt ærligt, hvis det var så “slemt” som de nationale tests giver udtryk for, forstår jeg ikke at mine børns lærere ikke har hevet fat i mig. Så jeg tolker det som om at det ikke har noget på sig. 

Ok - må nok lade være med af stresse over det. Jeg kan selvfølgelig udtrykkene men det synes jeg faktisk ikke man kan forvente af en på 8. Min søn bruger altså ikke over dvask men doven. Han siger “det var hans egen skyld” og ikke “man ligger som man har redt”. “Han fik håret i postkassen” - det er bare ikke sådan min søn taler.. det er ikke sejt.

Anmeld Citér

18. marts 2022

Anonym trådstarter

Jeg ved der er lærere herinde ..? Hvad mener I?

Anmeld Citér

18. marts 2022

Sprit25

Anonym skriver:

At det burde afskaffes 

Anmeld Citér

18. marts 2022

Anonym

Sprit25 skriver:

At det burde afskaffes 

Enig! 

Anmeld Citér

19. marts 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Jeg glæder mig over, at testene i deres nuværende form afskaffes, så eleverne ikke længere udsættes for adaptive test, men alle får de samme spørgsmål/opgaver - indtil de nye nationale færdighedstest indføres i 2026/27. Dermed vil eleverne forhåbentlig ikke længere opleve at modtage et hav af svære opgaver langt over det forventede niveau for deres alderstrin. Personligt har jeg, i lighed med mange andre, ikke tillid til de hidtidige test, da jeg gentagne gange har oplevet elever vurderet langt højere eller lavere end deres sædvanlige niveau, og de skulle have været skrottet for længst. 

Når det er sagt, så har der aldrig været noget at frygte - ud over en dårlig oplevelse for det enkelte barn, hvilket selvfølgelig også kan være slemt nok. Det har ikke nogen betydning eller konsekvens for eleven, hvad han/hun præsterer i testene. 

Anmeld Citér

19. marts 2022

MR1991

Jeg er lærer, og underviser de store elever. Jeg er ikke stor fan af testene, fordi de nærmest kun går efter fejl. Og mange af ordene kender Jeg heller ikke.Jeg synes bare, du skal tage det roligt, og så lade den test være en test

Anmeld Citér

19. marts 2022

IenFart

Profilbillede for IenFart

Blæse være med resultaterne. Jeg synes det største problem er den nervøsitet og bekymring som tests tilsyneladende giver nogle af børnene allerede fra de små klasser. 

Så vidt jeg kan læse mig til så er der nogle obligatoriske tests og så nogle frivillige. Så må det jo stå en frit for som forældre at fravælge dem man kan. 

Anmeld Citér

19. marts 2022

ErDuHerIkkeSnart

Der er sagt og skrevet meget berettiget kritik af de tests og ikke mindst hvad det gør ved ungerne (og deres forældre som i dit tilfælde allerede stresser over at en 6-årig skal præstere). Derfor glæder det mig, at de afskaffes i deres nuværende form.

Jeg mener at det er decideret uforsvarligt - og har derfor også valgt at mine egne børn ikke deltager i de nationale test. Hvis de deltog (som i dit tilfælde), ville jeg blæse på indhold og resultater.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.