Forskellig holdning til økonomi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.449 visninger
14 svar
19 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. marts 2022

Anonym trådstarter

Jeg har fundet ud af at min mand og jeg har ret forskellige holdninger til økonomi i forhold til at anskaffe os ting til vores kommende baby 

Fx mener han at vi bare skal købe en barnevogn til 2000 kr og synes ikke det er så vigtigt hvilken en det bliver. Jeg har selv intet imod at købe brugt, men vil gerne have noget ordentligt og noget som funktionelt passer til vores behov. Jeg fandt fx en barnevogn + klapvogn inkl alt tilbehør og pusletaske til 5900, hvilket jeg synes er en fin pris. Jeg kan mærke på ham at han stadig synes det er dyrt og han var ved at falde bagover da jeg fortalte ham ny prisen 

Jeg føler næsten at jeg skal tigge og be (okay det er lidt overdrevet) for at han 'giver lov' til at købe nogle ting. Jeg bruger en del tid på at finde brugte ting ligesom det er mig der ofte tager alene ud for at hente dem. Jeg ved godt at det er mig der har nogle krav til hvilke ting vi skal anskaffe os, men føler slet ikke han anerkender den indsats jeg gør og føler mig lidt som et barn det spørger sine forældre om penge. Det gør mig ked af det når jeg bare forsøger at gøre det så godt som muligt for os og vores kommende barn

Vi har også besluttet at tage i børneloppen og kigge på børnetøj og ting, men jeg ville gerne købe nogle få nye fine sæt og dem har jeg selvfølgelig også selv betalt. Jeg er også nødt til at bruge nogle penge på nyt tøj hvor maven kan være i. Det er heller ikke noget han overhovedet bemærker hvilket jeg faktisk bliver lidt træt af når han selv er så næring med udgifterne. Jeg tager ofte mig selv at købe små ting for mine 'egne' penge fordi jeg kender hans holdning og alt i alt har jeg allerede brugt en del flere penge end ham på den kommende familie forøgelse end ham

Vi har begge en normal gennemsnitlig indkomst. Jeg ved at han har lidt udgifter til et lån han har + at han overfører til en opsparingskonto hver måned, så det er ikke fordi han decideret ikke har råd. Det er mere en prioritering af ressourcer

Er der nogen der kan genkende det jeg skriver? Hvordan har i fundet en gylden middelvej?

Jeg snakker selvfølgelig med min mand om dette

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. marts 2022

B&J

Anonym skriver:

Jeg har fundet ud af at min mand og jeg har ret forskellige holdninger til økonomi i forhold til at anskaffe os ting til vores kommende baby 

Fx mener han at vi bare skal købe en barnevogn til 2000 kr og synes ikke det er så vigtigt hvilken en det bliver. Jeg har selv intet imod at købe brugt, men vil gerne have noget ordentligt og noget som funktionelt passer til vores behov. Jeg fandt fx en barnevogn + klapvogn inkl alt tilbehør og pusletaske til 5900, hvilket jeg synes er en fin pris. Jeg kan mærke på ham at han stadig synes det er dyrt og han var ved at falde bagover da jeg fortalte ham ny prisen 

Jeg føler næsten at jeg skal tigge og be (okay det er lidt overdrevet) for at han 'giver lov' til at købe nogle ting. Jeg bruger en del tid på at finde brugte ting ligesom det er mig der ofte tager alene ud for at hente dem. Jeg ved godt at det er mig der har nogle krav til hvilke ting vi skal anskaffe os, men føler slet ikke han anerkender den indsats jeg gør og føler mig lidt som et barn det spørger sine forældre om penge. Det gør mig ked af det når jeg bare forsøger at gøre det så godt som muligt for os og vores kommende barn

Vi har også besluttet at tage i børneloppen og kigge på børnetøj og ting, men jeg ville gerne købe nogle få nye fine sæt og dem har jeg selvfølgelig også selv betalt. Jeg er også nødt til at bruge nogle penge på nyt tøj hvor maven kan være i. Det er heller ikke noget han overhovedet bemærker hvilket jeg faktisk bliver lidt træt af når han selv er så næring med udgifterne. Jeg tager ofte mig selv at købe små ting for mine 'egne' penge fordi jeg kender hans holdning og alt i alt har jeg allerede brugt en del flere penge end ham på den kommende familie forøgelse end ham

Vi har begge en normal gennemsnitlig indkomst. Jeg ved at han har lidt udgifter til et lån han har + at han overfører til en opsparingskonto hver måned, så det er ikke fordi han decideret ikke har råd. Det er mere en prioritering af ressourcer

Er der nogen der kan genkende det jeg skriver? Hvordan har i fundet en gylden middelvej?

Jeg snakker selvfølgelig med min mand om dette

Som du selv skriver få snakket om den gylden mellem vej til tingene det er så super vigtigt kan læse du også har et behov for at bemærker dig mere og ja hormoner raser også men få snakket og snakket lidt mere især når i skal til at være forældre

Anmeld Citér

17. marts 2022

Astoria

Profilbillede for Astoria

Måske skal i til at overveje hvordan i deler økonomien? Det kunne godt være et vedvarende problem. Der er ikke noget som økonomi som kan sætte problemer i et forhold. Så få en god ordning hvordan i kan fordele udgifter mellem jer.

Dernæst så vil jeg sige at jeg ville faktisk ønske jeg havde haft en som trak i den anden retning i forhold til indkøb af ting til baby. Nu hvor jeg kigger tilbage var det for det meste bare overflødigt. Vi køber ret tit nu i børneloppen eller børnetorvet. Hvis det havde været der dengang jeg var gravid, ville jeg have købt det der, stort set det hele. Man kan få meget rigtig fint til de helt bittesmå.

Anmeld Citér

17. marts 2022

Savanna

Profilbillede for Savanna

I er nødt til at have en snak om løsninger. For I kender jo godt hinandens synspunkter, så ingen grund til at prøve at overbevise den anden, men find kompromiser.

Skal der laves et budget? Indbetales til en Baby-konto hver måned? Handles sammen?

Anmeld Citér

17. marts 2022

Kastanje

Tal om det og sig hvordan det får dig til at føle.

Det giver ingen mening af købe en dårlig barnevogn. De kørere dårligere, barnet ligger dårligere og man får en dårligere brugt pris. Jeg købte barnevogn for 10.000 og solgte den for 4500kr den blev brugt til to børn = vi har kun brugt 6500 på en super barnevogn.

Baby tøj kan sagtens købes brugt og i fine mærker. .. babytøj til baby 1-5 måneder bliver ikke særligt plettet eller slidt.

Anmeld Citér

17. marts 2022

123nn

Profilbillede for 123nn

Jeg tror jeg ville høre ham omkring hvad han forventer? Det er jo ikke ligefrem gratis at få børn, barnevogn er jo kun en lille (men dyr) ting. Jeg synes evt. i skal prøve at lave et realistisk budget og måske endda lave en baby konto, alternativt kunne også være en større sammensmeltning af jeres økonomi? 

Anmeld Citér

17. marts 2022

Mariadle

Kære ts 

Jeg måtte trække lidt på smilebåndet da jeg læste dit opslag, da det lyder præcis som mig og min bedre halvdel. Det er faktisk en ekstrem træls situation at stå i og har også et par bange resulteret i, at jeg ret hårdt har fået sagt, at jeg ikke gider det kun er mig der skal tilpasse mig hans nærighed. 

Jeg synes langt hen af vejen vi har fået indgået fine kompromisser, vi har købt en del brugt og så har vi fundet en masse fine nye ting, som har været nogenlunde billige fremfor de ret pebrede ting jeg måske først havde udset mig. Jeg er alt i alt glad for de ting vi har fået og manden har også ro i, at vi har kunne gøre det til en fornuftig pris overordnet.
Jeg tror egentligt, at jeg er glad for at vi er hinandens modpoler på det punkt, selvom der er nogle bump man skal over for at finde den gyldne mellemvej

Anmeld Citér

17. marts 2022

Anonym

I er ganske enkelt bare hinandens modsætninger hvilken kan være en god ting. Men man kan faktisk klare sig med ganske få ting og her har vi købt mange ting brugt  bl.a. en barnevogn på DBA til 3500 kr som var  passe rigtig godt på at have fået de service den skulle have og vi har selv gået op i vedligehold og bruge den nu til barn nummer 3, Vi har aldrig eget en rigtig pludselig taske der har vi brugt en ganske almindelig rygsæk Og man kan købe rigtig meget babytøj Brugt som man næsten ikke kan se har været brugt jeg tænker i skal sæt jer ned og finde en gylden mellemvej og så finde ud af hvilken ting Der er mest nødvendige og så kan i altid købe mere hvis det viser sig at være nødvendigt

Anmeld Citér

17. marts 2022

Anonym

Man får godt nok heller ikke meget barnevogn for 2.000 kr. Jeg har købt en brugt emmaljunga til 1.800 kr til dagplejen og den var medtaget, men virkede. Den skulle stå i skur hos dagplejemor og skulle ikke køres med, så vi så gennem fingrene med, at hjulene var slidte (og nok skulle skiftes for ikke at punktere hele tiden), stellet rustet og der var snavs på ydersiden... og så købte vi en ny madras til og vaskede hele vognen grundigt. Den klarer ikke et barn mere!!! Og den var virkeligt næsten ikke til at trille hjem igen efter 2 år i det skur. Heldigvis har vi jo også en dyr vogn, som vi selv har brugt - den har stået inde mellem lurene og klarer snildt et barn mere og kan nok også sælges for en god pris bagefter.

Jeg tror også det er nødvendigt med en snak om, hvad et barn koster. Det lyder jo som om, du viser hensyn til økonomien ved at gå i børneloppen osv. Men jeg tror også din kæreste bliver nødt til at sætte sig ind i, hvad tingene koster -  du kan jo ikke tigge om en autostol? Tremmeseng? Puslepude? Et legetæppe? Eller str. 74, når 68 er for lille? Selv med en tur i børneloppen, hvor man køber billigt tøj til 5-20 kroner stykket, så kommer en størrelse jo hurtigt op i nogle hundrede kroner? Og så skifter man størrelser ofte i starten. Der kan godt være endnu flere penge at spare der, hvis man køber hele sække med en bestemt størrelse på reshopper, facebook markedplace eller dba. I må nok også gøre op, hvad der er need to have og nice to have, og om i har venner/bekendte i kan låne fra. Jeg lånte fx en bedside crib, kravlegård, skråstol og en masse babylegetøj af min veninde. Det fik hun igen bagefter... Det kan altså noget.

Anmeld Citér

18. marts 2022

Mrs.

Anonym skriver:

Man får godt nok heller ikke meget barnevogn for 2.000 kr. Jeg har købt en brugt emmaljunga til 1.800 kr til dagplejen og den var medtaget, men virkede. Den skulle stå i skur hos dagplejemor og skulle ikke køres med, så vi så gennem fingrene med, at hjulene var slidte (og nok skulle skiftes for ikke at punktere hele tiden), stellet rustet og der var snavs på ydersiden... og så købte vi en ny madras til og vaskede hele vognen grundigt. Den klarer ikke et barn mere!!! Og den var virkeligt næsten ikke til at trille hjem igen efter 2 år i det skur. Heldigvis har vi jo også en dyr vogn, som vi selv har brugt - den har stået inde mellem lurene og klarer snildt et barn mere og kan nok også sælges for en god pris bagefter.

Jeg tror også det er nødvendigt med en snak om, hvad et barn koster. Det lyder jo som om, du viser hensyn til økonomien ved at gå i børneloppen osv. Men jeg tror også din kæreste bliver nødt til at sætte sig ind i, hvad tingene koster -  du kan jo ikke tigge om en autostol? Tremmeseng? Puslepude? Et legetæppe? Eller str. 74, når 68 er for lille? Selv med en tur i børneloppen, hvor man køber billigt tøj til 5-20 kroner stykket, så kommer en størrelse jo hurtigt op i nogle hundrede kroner? Og så skifter man størrelser ofte i starten. Der kan godt være endnu flere penge at spare der, hvis man køber hele sække med en bestemt størrelse på reshopper, facebook markedplace eller dba. I må nok også gøre op, hvad der er need to have og nice to have, og om i har venner/bekendte i kan låne fra. Jeg lånte fx en bedside crib, kravlegård, skråstol og en masse babylegetøj af min veninde. Det fik hun igen bagefter... Det kan altså noget.

Man kan altså være heldig  

vi har købt en emmaljunga den lille skal bruge til lur i haven, til 1000 kr brugt, og den står SÅ fint, der er intet at sætte fingeren på overhovedet. 
Derudover har vi købt en sprit ny kombivogn med autostol, klapvogn og barnevognsdel med 10 års garanti på til 1999kr på jollyroom. (Autostol kan klikkes på stellet - valgt pga vi kører meget) 

Den er super lækker! Og kender flere der har haft den og den er bare helt igennem god. Så det kan gøres billigere end man lige umildbart tænker. Men skal man ud og have en ny emmaljunga eller Odder barnevogn så bliver det selvfølgelig dyrt. 

Ts - min mand og jeg er lige modsat af jer, jeg er sparsommelig og han vil gerne betale 2000 kr for en tshirt hvis han føler det er den rette  og jeg knus elsker ham for det! Vi komplimenterer hinanden, og har snakket meget om økonomi mm. Nu har vi en stor dreng i forvejen, så det er ikke ukendt område for os. Men vi har lavet en fast post der hedder baby, (præcis som madpost) og der bliver sat 1500 kr ind hver måned, de penge skal dække bleer, mme, tøj og lign. Bliver de ikke brugt går pengene “videre” til næste måned. Vi har samme til den store hvor det bare går til sport, tøj, lommepenge, Playstation abonnementer mm. 
det fungerer rigtig godt her hjemme, nogen måneder bruger han kun 500 kr, og så efter et par måneder vil han gerne have nyt tøj eller skal bruge nye sko, og så har vi 3-4000 kr stående som vi kan tage ud og shoppe for

- skal dog siges vi har en børne-buffer også hvor vi sætter 400 kr ind hver måned, og den går til fx vintertøj/sko osv. altså nødvendigt overtøj og sko udover hvad der bliver købt løbende, da vi mener det er vigtigt med godt overtøj til årstiden, og så hjælper det ikke at have brugt halvdelen af budgettet for måneden på sport mm. Den post vil vi også hæve når den lille kommer til. Og så har vi en “gave opsparing” det dækker både fødselsdags- og julegaver. Det er så forskelligt hvad folk mener i det henseende men vi har valgt at sætte 1000 kr/mnd ind til det, da det passer med vi har 5-6000kr til hhv jul og fødselsdag så. Alt der ikke er brugt ved årets udgang går til børneopsparingen. 

måske det er en mulighed for jer? Det skaber ihvertfald et meget konkret råderum som man er enige om, og det kan sagtens startes op allerede nu inden den lille kommer for så har du jo så 1500 om måneden - og kan vente 1-2-3 måneder til du har det beløb du skal bruge til hvad du nu finder nødvendigt  

Børn er nogen dyre små nogen  og de bliver ikke billigere med alderen som nogen siger  det er min søn ihvertfald ikke blevet  tværtimod synes jeg det går den anden vej

eksempel: 

A (10 år): 1500 kr/mnd 

Baby: 1500 kr/mnd

børneopsparing: 200 kr/mnd (pr barn)

Børnebuffer: 400 kr/mnd (vi sætter den op til 7-800kr når den lille kommer)

Gaveopsparing: 1000 kr/mnd

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.