Anonym skriver:
Man får godt nok heller ikke meget barnevogn for 2.000 kr. Jeg har købt en brugt emmaljunga til 1.800 kr til dagplejen og den var medtaget, men virkede. Den skulle stå i skur hos dagplejemor og skulle ikke køres med, så vi så gennem fingrene med, at hjulene var slidte (og nok skulle skiftes for ikke at punktere hele tiden), stellet rustet og der var snavs på ydersiden... og så købte vi en ny madras til og vaskede hele vognen grundigt. Den klarer ikke et barn mere!!! Og den var virkeligt næsten ikke til at trille hjem igen efter 2 år i det skur. Heldigvis har vi jo også en dyr vogn, som vi selv har brugt - den har stået inde mellem lurene og klarer snildt et barn mere og kan nok også sælges for en god pris bagefter.
Jeg tror også det er nødvendigt med en snak om, hvad et barn koster. Det lyder jo som om, du viser hensyn til økonomien ved at gå i børneloppen osv. Men jeg tror også din kæreste bliver nødt til at sætte sig ind i, hvad tingene koster - du kan jo ikke tigge om en autostol? Tremmeseng? Puslepude? Et legetæppe? Eller str. 74, når 68 er for lille? Selv med en tur i børneloppen, hvor man køber billigt tøj til 5-20 kroner stykket, så kommer en størrelse jo hurtigt op i nogle hundrede kroner? Og så skifter man størrelser ofte i starten. Der kan godt være endnu flere penge at spare der, hvis man køber hele sække med en bestemt størrelse på reshopper, facebook markedplace eller dba. I må nok også gøre op, hvad der er need to have og nice to have, og om i har venner/bekendte i kan låne fra. Jeg lånte fx en bedside crib, kravlegård, skråstol og en masse babylegetøj af min veninde. Det fik hun igen bagefter... Det kan altså noget.
Man kan altså være heldig
vi har købt en emmaljunga den lille skal bruge til lur i haven, til 1000 kr brugt, og den står SÅ fint, der er intet at sætte fingeren på overhovedet.
Derudover har vi købt en sprit ny kombivogn med autostol, klapvogn og barnevognsdel med 10 års garanti på til 1999kr på jollyroom. (Autostol kan klikkes på stellet - valgt pga vi kører meget)
Den er super lækker! Og kender flere der har haft den og den er bare helt igennem god. Så det kan gøres billigere end man lige umildbart tænker. Men skal man ud og have en ny emmaljunga eller Odder barnevogn så bliver det selvfølgelig dyrt.
Ts - min mand og jeg er lige modsat af jer, jeg er sparsommelig og han vil gerne betale 2000 kr for en tshirt hvis han føler det er den rette
og jeg knus elsker ham for det! Vi komplimenterer hinanden, og har snakket meget om økonomi mm. Nu har vi en stor dreng i forvejen, så det er ikke ukendt område for os. Men vi har lavet en fast post der hedder baby, (præcis som madpost) og der bliver sat 1500 kr ind hver måned, de penge skal dække bleer, mme, tøj og lign. Bliver de ikke brugt går pengene “videre” til næste måned. Vi har samme til den store hvor det bare går til sport, tøj, lommepenge, Playstation abonnementer mm.
det fungerer rigtig godt her hjemme, nogen måneder bruger han kun 500 kr, og så efter et par måneder vil han gerne have nyt tøj eller skal bruge nye sko, og så har vi 3-4000 kr stående som vi kan tage ud og shoppe for
- skal dog siges vi har en børne-buffer også hvor vi sætter 400 kr ind hver måned, og den går til fx vintertøj/sko osv. altså nødvendigt overtøj og sko udover hvad der bliver købt løbende, da vi mener det er vigtigt med godt overtøj til årstiden, og så hjælper det ikke at have brugt halvdelen af budgettet for måneden på sport mm. Den post vil vi også hæve når den lille kommer til. Og så har vi en “gave opsparing” det dækker både fødselsdags- og julegaver. Det er så forskelligt hvad folk mener i det henseende men vi har valgt at sætte 1000 kr/mnd ind til det, da det passer med vi har 5-6000kr til hhv jul og fødselsdag så. Alt der ikke er brugt ved årets udgang går til børneopsparingen.
måske det er en mulighed for jer? Det skaber ihvertfald et meget konkret råderum som man er enige om, og det kan sagtens startes op allerede nu inden den lille kommer for så har du jo så 1500 om måneden - og kan vente 1-2-3 måneder til du har det beløb du skal bruge til hvad du nu finder nødvendigt
Børn er nogen dyre små nogen
og de bliver ikke billigere med alderen som nogen siger
det er min søn ihvertfald ikke blevet
tværtimod synes jeg det går den anden vej 
eksempel:
A (10 år): 1500 kr/mnd
Baby: 1500 kr/mnd
børneopsparing: 200 kr/mnd (pr barn)
Børnebuffer: 400 kr/mnd (vi sætter den op til 7-800kr når den lille kommer)
Gaveopsparing: 1000 kr/mnd