2. Gangs fødende.. nervøs

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.507 visninger
8 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
7. marts 2022

Anonym trådstarter

Jeg ved ikke hvorfor, men her en måneds tid inden termin er jeg virkelig blevet nervøs for fødslen af mit andet barn. 

min første fødsel tog lige knap 18 timer fra første murren i maven, til barnet var ude. Der var lidt komplikationer undervejs, og det endte ud sugekop tilsidst. På trods af dette mindes jeg det som en god oplevelse, og egentlig ganske udramatisk. Fik en 2. Gradsbristning, og på trods af at det nok også er ret gennemsnitligt, så tror jeg endnu engang at det er hele efterspillet jeg frygter mest. 

Altså, de første par uger efter hvor man bare var øm, og blødte og skulle være lære at være mor samtidig.  

Jeg har ellers været rimelig afslappet omkring det i hele graviditeten, men det er som om det først er gået op for mig nu at baby jo skal ud.. på den ene eller anden måde! Jeg havde jo lidt en teori om, at kroppen jo ved hvad det handler om, så på den måde ville det være lettere, men det er nok bare noget min hjerne har opfundet i mangel på bedre :-)

Er det lige så slemt at føde anden gang? Eller er man mere forberedt på hvad det skal ske, og er det i såfald en trøst?
Jeg er ikke naiv, og godt klar over man ikke slipper for at det gør ondt. Men øv, jeg synes det er ærgerligt at bruge de sidste uger på at gå og være et nervevrag. 

Del gerne jeres oplevelser omkring det at skulle føde igen, og om i syntes det var “lettere” anden gang. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. marts 2022

Timf

Profilbillede for Timf

vil sige at jeg helt sikkert vidste mere hvad der skulle forventes anden gang.

Man ved hvad der skal ske af smerte men man ved også at det "forsvinder" når den labre baby ligger på en

Jeg er sat i gang begge gange og så vidt jeg ved siger jordemoderen at man har flere smerter når man får vedrop ved dog ikke om dette passer da jeg fik det begge mine gange.

Men da denne fødsel gik hurtigere havde jeg helt sikkert også mere ondt da det var overstået på 4 timer fra da de tog vandet til han lå på mig. Jeg fik kun lattergas som overhovedet ikke hjalp den gang.

Efterfølgende havde jeg super ondt og røg også på hospitalet efterfølgende efter et par dage hvor jeg fik morfin. Jeg har nemlig tidligere lidt af mioser i maven som lægen sagde var kommet tilbage da jeg ikke var ordentligt smertedækket til fødslen, dette kan jo så heller ikke sammen lignes med andres fødsler.

Jeg vil snakke med min jordmoder omkring dette da jeg helt sikkert er bage for at føde da mine smerter først helt forsvandt efter 2 år og nu venter jeg min tredje.

En ting som beroligede mig, hvilket min mand syntes var super underligt var at jeg så one born every minute på YouTube de har hele afsnit liggende fra England det beroligede mig at se alle mulige slags fødsler.

Så snak med din jordmoder og evt gik det et skud med de videoer  

Anmeld Citér

8. marts 2022

Mortiltreogmåskefire

Jeg har betalt 1200 for fødselsforberedelse alle gangene, mine fødsler var meget korte (under 5 timer alle gange) og ingen af gangene nåede jeg at gå i panik eller blive træt og “gi op” som alle mine veninder har gjort  alle mine fødsler har været fantastiske og jeg kan slet ikke sammenlignes med det som mine veninder har oplevet

det at gå til fødselsforberedelse giver bare en helt særlig ro, jeg synes virkeligt at du skulle prøve det

Anmeld Citér

8. marts 2022

Optimom

Profilbillede for Optimom

Min første fødsel lyder meget som din. Anden gang havde jeg en fantastisk fødsel. Det tog kun 6 timer, veerne var til at arbejde gennem det meste af fødslen og jeg sprækker ikke Jeg var derfor meget mindre udmattet og havde mindre ondt i dage efter fødslen. Fx var vi til julearrangement i børnehaven kun tre dage efter jeg havde født

Min tredje fødsel var overstået på kun 2 super intense timer, jeg skulle syes en del og havde svært ved ammeopstart. Den første måned havde jeg så ondt af min selv. Men det var jo heldigvis en kort fase. Nu har jeg en dejlig tid med baby. Og spørg allerede min mand hvornår vi skal have en til

Ingen kan love dig det bliver nemt (statistik går det dog bedre for andengangsfødende). Men du kommer helt sikkert gennem det. Og unødig bekymring hjælpe i hvert fald ikke. 

Håber du får en fantastisk fødsel og tillykke med den kommende baby

Anmeld Citér

8. marts 2022

Fnulle

Profilbillede for Fnulle

Jeg var også nervøs for anden gang. Som en anden nævner har man jo modsat første gang noget at sammenligne med.

Første gang var et meget langtrukket og jeg var helt udmattet af to døgn med veer. Der var vedrop, epidural, og slutteligt feber og sugekop. Alt i alt ikke fantastisk. Jeg frygtede at min anden fødsel skulle ligne den første. Men det gjorde den slet ikke. 

Veerne var effektive fra start og følte mig med hele vejen. 3,5 time efter havde jeg født. Dog også med kop. Amning gik meget lettere da baby to kunne op og ligge og jeg var helt klar i hovedet. Eneste minuser med anden fødsel var at jeg ikke nåede lavement og at efterveer findes. 

Jeg håber at du får en god fødsel

Anmeld Citér

8. marts 2022

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Min første gang var med igangsættelse. Min krop var slet ikke klar selv om jeg var gået 12 dage over. Helt intakt og lukket livmoderhals. Jeg havde en meget lang aktiv fase hvor der bare ikke skete noget. Vedrop og epiduralblokade. Pressefase på to timer hvor jeg ikke kunne fornemme presseveer. Jeg følte på ingen måde at min krop vidste hvad den skulle, men mere maskiner og apparater der kørte fødslen igennem. Jeg fik en stor bristning som stadig ikke er godt her 6-7 år senere. Jeg kunne ikke sidde ned i en uge og kunne maks gå 100 meter i starten. 

Anden gang var helt anderledes. Jeg følte fra start at min krop kunne arbejde med fødslen, og der var støt fremgang. Da jeg skulle presse, føltes det nærmest som om min krop gjorde det hele for mig. Jeg brugte ikke mange kræfter på det, og han var ude på 2 presseveer. Jeg fik en enkelt lille 'hudafskrabing' som blev syet med et enkelt sting. Dagen efter fødslen var jeg ude at gå med barnevognen uden problemer. 

Så for mig var der en verden til forskel

Anmeld Citér

8. marts 2022

B&J

Det du tænker nu var lige sådan jeg havde det 

var totalt cool med det hele lige ind til der ca var en måned til så blev jeg faktisk nervøs. 

min første fødsel tog fra 1 marts til 4 marts med vandafgang og igangsættelse osv. det var hårdt og var træt og slidt og mine veer var der non stop i 12 timer

men denne gang var vi så heldige jeg var på sygehuset fordi det tog kun 1time og 10 minutter det var så vildt og fantastisk og var 100% i trygge rammer 

Anmeld Citér

8. marts 2022

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4

Min første fødsel varede i 16 timer. Da jeg fik veer og da de begyndte at tag til i styrke bliv jeg lidt bange for hvor stærk smerter jeg kommer til at opleve.  Og der kom grøn forstervand ud . Jeg endte med Epiduralblokade og jordmoder  mens jeg lå og havde mange veer så siger hun at forøvrigt det er lidt bekymrende om jeg kan føde selv, for jeg har en lille bækkenet. Og når men hun brugte også sugekop for at hjælpe med at få hende ud. Og  i stedet for at briste klippet hun lidt. Og da jeg endelig fik hende op til mig. Varede det meget kort da hun har slugt meget grøn forstervand, så de kørte hende til børne afdeling med min mand ved hendes side. Mens jeg bliv kørt den anden vej fordi moderkagen sad fast derfor skulle jeg lokal bedøves for at de kan tag den ud. Og jeg mistet ca 1 liter blod. Det var forfærdelig. Især at jeg sku lige fra fødslen undvære min elskede datter. Vi måtte først se hende nogle timer efter det var frygteligt. Men heldigvis fik de alt vandet ud af hendes lunger og hun havde det godt. Mens vi sad i den stue hvor vi endelig skulle se og være med vores højt elskede datter. For at gør tingene endnu uhyggeligt så sad en anden mor overfor os og havde en nyfødt næsten der ikke vil spise. Det var skrækkeligt oplevelse det hele. 

andet fødsel er bare fantastisk. Den Varde i 6 timer jeg og min krop viste hvad der skulle ske. Vi viste hvor ondt det kom til at gøre. Så når Veerne kom så prøvet jeg at slappe så meget af som jeg kunne og arbejdet med veerne i stedet for i mod dem.  Da jeg ankom til hospitalet var jeg 9cm åben jeg fik lidt lattergas. Ellers fødte jeg hende uden problemmer og jeg fødte selv moderkagen. Jamen det var fantastisk oplevelse.  
så mellem nr 1 og nr 2 fødsel er der forskel mellem himmel og jord. 

jeg er gravid med nr 3 barn. Og er død spændt på hvor hurtig det kommer til at gå den her gang

Anmeld Citér

8. marts 2022

Anonym

Min første fødsel varede 21 timer, jeg gik i stykker fra den ene ende til den anden og havde mange smerter efterfølgende. Jeg husker det stadig som en frygtelig oplevelse. 
Anden fødsel husker jeg til gengæld som helt fantastisk. Den varede 4 timer fra vandet gik. Jeg havde kun veer i 2 timer og gik slet ikke i stykker. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.