Melde sig syg - uden at være syg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. marts 2022

Anonym

Hej du.

Kram til dig

Jeg har også haft en fortid med stress på arbejdspladsen generelt en meget ringe arbejdsplads med dårlig trivsel og

mobning -dog ikk noget med mig. En uforstående leder som ønskede en grund til sygemelding når man ringede 08.03 for at melde sig syg og havde det så skide dårligt at man næsten stammede over telefonen

Jeg kunne mærke i perioder hvis jeg ikke sygemeldte mig i et par dage så ville jeg gå ned med stress i flere måneder.. Det var presset der fyldte psykisk, og jeg følte mig decideret syg. Syg som i lå hele dagen i sengen med hovedpine og ingen energi, kunne ikke engang lave mad. Min mand måtte sørge for alt herhjemme, når jeg havde det sådan.  Jeg mener at en “sygemelding” ikke kun omhandler hoste, og snot som mange andre tror, men også ondt i hovedet, i armen eller whatever. En sygemelding er at man ikke er i stand til at klare sit arbejde.

Der var en uge hvor jeg havde sindsygt meget allergi at jeg næsten nyste børn og forældre i hovedet på mit arbejdet(midt i en pandemi) snottet løb ned under mit mundbind og jeg mine øjenlåg var hævet x10. Jeg kunne knap nok holde øjne åben, og alligevel var der en leder som var uforstående og ikke var taknemmelig for at man kom og gjorde sit bedste og blev skånet. Det endte så langt ud til sidst at jeg besvimede foran forældre og børn som gravid på arbejdet af stress, og blev sygemeldt i 6 måneder, jeg er nu på barsel og bare jeg går en tur i den by min arbejdsplads er på giver mig ondt i maven. 

Måske et langt indlæg, men min pointe er bare at man skal passe på dig selv, og en sygemelding er ikke bare snot og hoste. Lyt til din krop, og tal med leder eller kollegaer om hvordan du har det, så du ikke ender ud som mig. Tal med din læge og skån dig selv. Du skal ikke blive presset efter sådan et forløb de skal passe på dig

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. marts 2022

CKJ

Profilbillede for CKJ
Carina:-) skriver:

Fuldstændig enig.

Og af hensyn til kollegerne, ledelse og kunderne - ville den opførsel her udløse en samtale, senere en advarsel og så farvel.

Ikke om jeg ville byde mine ansatte , at en kollega skulle hygge sig hjemme på deres bekostning. 

En reel sygemelding er en helt anden snak - og kan man ikke klare sit arbejde, må man tage ansvar og stoppe. 

Det andet er respektløs over for kollegerne, og arbejdsgiver. 

Komplet respektløs. Jeg bliver så forarget og mega provokeret

Anmeld Citér

7. marts 2022

CKJ

Profilbillede for CKJ
Naha skriver:

Helt enig, så hellere forhandle sig til en kontrakt over man får mere frihed.

Jeg vil i mit kommende arbejde have ret til 5 ugers ferie om året, jeg ved på forhånd jeg vil forsøge at forhandle mig til jeg får en ekstra uge så jeg i alt har 6 uger.

Ja, eller erkende man er uarbejdsdygtig eller ikke kan klare at arbejde så meget og gå ned i tid. 

Anmeld Citér

7. marts 2022

Naha

CKJ skriver:

Ja, eller erkende man er uarbejdsdygtig eller ikke kan klare at arbejde så meget og gå ned i tid. 

Præcist, her hjemme er vi 2 meget forskellige personer, min mand elsker at arbejde, og det at han i dag kun arbejder 40 timer er store skridt da han tidligere har arbejdet 50-60 timer i ugen.

Selvfølgelig skal man tjene penge for at få mad på bordet, jeg har bare erkende at et 37 timers job slet ikke er mig, jeg vil gerne nøjes med 30 eller 32 timer. Os fordi jeg kender mig selv mega godt, jeg ville ikke kunne trives i 37 timer. 

Man skal huske at der er kun en person i verden der passer på en, og der er en selv. Ingen takker dig for at arbejde 40 timer, ingen takker dig for at gå ned med stress Osv. Du har kun dig selv lige hvad det angår

Anmeld Citér

7. marts 2022

Savanna

Profilbillede for Savanna

Hvis du har brug for at lade batterierne op og “lave absolut intet” er det efter min mening en feriefridag.

Du er ikke syg. Selvom behovet er fuldt forståeligt og du tidligere har været syg, så er det din egen opgave at passe på dig selv - og dig selv, der bør betale efter min mening. 

Hvis alle medarbejderne lige hapser en fridag eller 2, så vil sygefraværet komme til at koste virksomheden dyrt... I nogle tilfælde vil det også ramme medarbejderne i sidste ende.

Anmeld Citér

7. marts 2022

Kastanje

Savanna skriver:

Hvis du har brug for at lade batterierne op og “lave absolut intet” er det efter min mening en feriefridag.

Du er ikke syg. Selvom behovet er fuldt forståeligt og du tidligere har været syg, så er det din egen opgave at passe på dig selv - og dig selv, der bør betale efter min mening. 

Hvis alle medarbejderne lige hapser en fridag eller 2, så vil sygefraværet komme til at koste virksomheden dyrt... I nogle tilfælde vil det også ramme medarbejderne i sidste ende.

Det har jo ikke noget med bare at lade batterierne op. Hvis ens chef sagde - du behøver ikke komme mandag tag en fridag ville jeg og nok alle blive glade. Men det her handler om en der har/ har haft angst og stress og det medfører altså en langtidssygemelding hvis det ikke tages i opløbet. Det er sundt at kende signalerne og reagere.

Anmeld Citér

7. marts 2022

Soonmom

Anonym skriver:

Da jeg var i arbejde sidste holdt jeg mig en fridag (sygedag) om måneden

Forhåbentlig selvbetalt ?

Hold nu fast jeg var blevet træt af at hvis jeg havde en kollega som meldte sig syg fast en gang om måneden plus almen sygdom

Anmeld Citér

7. marts 2022

Savanna

Profilbillede for Savanna
Kastanje skriver:

Det har jo ikke noget med bare at lade batterierne op. Hvis ens chef sagde - du behøver ikke komme mandag tag en fridag ville jeg og nok alle blive glade. Men det her handler om en der har/ har haft angst og stress og det medfører altså en langtidssygemelding hvis det ikke tages i opløbet. Det er sundt at kende signalerne og reagere.

Jeg kan ikke se, hvordan det ikke bør være selvbetalt? Altså fuld forståelse for ønsket og behovet, men ikke for at virksomheden skal betale. Tror alle kender til at have brug for det, også selvom man tidligere har haft stress.

Jeg tvivler i øvrigt på at begyndende stress eller depression kan klares med en enkelt fridag. Men det er en anden snak.

Anmeld Citér

7. marts 2022

Kastanje

Savanna skriver:

Jeg kan ikke se, hvordan det ikke bør være selvbetalt? Altså fuld forståelse for ønsket og behovet, men ikke for at virksomheden skal betale. Tror alle kender til at have brug for det, også selvom man tidligere har haft stress.

Jeg tvivler i øvrigt på at begyndende stress eller depression kan klares med en enkelt fridag. Men det er en anden snak.

Hvis migræne gælder som grund for en sygedag..? Hvorfor skal stresssymptomer (fra en der har været ned med stres og angst) ikke tages alvorligt. Det er da lige så meget sygdom..?!? Folk med depression skal da også bare troppe op på arbejde og få det. At sammenligne at have det lidt travlt på arbejde med reel stress og angst er ar sammenligne migræne med almindelig hovedpine. 

Anmeld Citér

7. marts 2022

Anonym

Men hvis man har behov for de ekstra sygedage må man jo til lægen og have søgt en paragraf 56, sådan noget klat fravær er jo mega dyr for arbejdspladen 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.