Melde sig syg - uden at være syg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.371 visninger
21 svar
65 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
6. marts 2022

Anonym trådstarter

Er der andre, som har meldt sig syge, fordi de følte sig mere "psykisk syge" end f.eks. forkølede? Fordi de bare ikke kunne holde til mere, men havde brug for at aflevere ungerne og lave absolut intet?

Jeg har haft både stress og angst og er nu først rigtigt tilbage og har haft et job i 2 mrdr, men har været meget presset den sidste uge. Kan mærke alle angst/stresssymptomerne er der i det små nu, fordi det har været lidt for meget. (Det er ikke jobbet, jeg er bange for). Men sådan en sygemelding føles som pjæk! Selvom jeg ved, at en dag i stilhed alene ville få mig ned på jorden igen. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. marts 2022

Anonym

Da jeg var i arbejde sidste holdt jeg mig en fridag (sygedag) om måneden

Anmeld Citér

6. marts 2022

Anonym

Anonym skriver:

Er der andre, som har meldt sig syge, fordi de følte sig mere "psykisk syge" end f.eks. forkølede? Fordi de bare ikke kunne holde til mere, men havde brug for at aflevere ungerne og lave absolut intet?

Jeg har haft både stress og angst og er nu først rigtigt tilbage og har haft et job i 2 mrdr, men har været meget presset den sidste uge. Kan mærke alle angst/stresssymptomerne er der i det små nu, fordi det har været lidt for meget. (Det er ikke jobbet, jeg er bange for). Men sådan en sygemelding føles som pjæk! Selvom jeg ved, at en dag i stilhed alene ville få mig ned på jorden igen. 

Jeg forstår rigtig godt hvad du mener. Og ja, det har jeg, og kan rigtig godt genkende følelsen af pjæk. Tænker det er fordi psykiske ting føles lidt mere diffust end fysisk sygdom. Men det er jo super vigtigt at man passer på sig selv, og det kan jo være at hvis du ikke tager et par sygedage nu, så ender du med at skulle sygemelde dig i længere tid fordi det så bliver værre. Så prøv at se om du kan skubbe den dårlige samvittighed væk og gør nogle gode ting for dig selv.

Anmeld Citér

6. marts 2022

Kastanje

Bliv hjemme og pas på dig selv. Du bliver ikke takket for en langtids sygemelding. 

Anmeld Citér

6. marts 2022

Anonym

Anonym skriver:

Seriøst?

Anmeld Citér

6. marts 2022

Jixy

Profilbillede for Jixy
Anonym skriver:

Jeg synes det er helt ok at melde sig syg på den baggrund, og så vil jeg anbefale dig at snakke med din leder om det.

Så du kan få noget hjælp fremover, hvis det f.eks. skyldes at du mangler viden/oplæring ang. opgaver eller har for mange eller andet, så skal du have hjælp til at navigere i det.

Anmeld Citér

6. marts 2022

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

Med angst og stress i bagagen er det ikke pjæk men netop at du passer på dig selv før det bliver et problem igen..

jeg har haft et arbejde hvor jeg var nødt til at holde en hel uge for at komme ovenpå fordi jeg netop var småsyg og bare ingen energi... jeg indså ikke det var stress før det var for sent meget senere...

Anmeld Citér

6. marts 2022

CKJ

Profilbillede for CKJ
Anonym skriver:

Jeg kom til, at trykke på anonym knappen tidligere - det var mig, som skrev: seriøst? 
jeg forstår slet ikke hvorfor man gør det. Tillader sig, at tage en syge/pjækkedag hver eneste måned. Hvad får dig til, at kunne retfærdiggøre dette overfor resten af dine kolleger? Resten af os? 
jeg synes helt 100, TS skal melde sig syg, snakke med sin leder/chef/ mester - men at man konsekvent hver måned tager sig den frihed, du gør er mig ubegribeligt. 
Alle kunne tænke sig, en ekstra fridag. Eller nogen - måske ikke alle. Men vi skal alle selv betale og ikke lade andre i stikken for, at nogen kan tillade sig denne luksus. 

Anmeld Citér

6. marts 2022

Carina:-)

CKJ skriver:

Jeg kom til, at trykke på anonym knappen tidligere - det var mig, som skrev: seriøst? 
jeg forstår slet ikke hvorfor man gør det. Tillader sig, at tage en syge/pjækkedag hver eneste måned. Hvad får dig til, at kunne retfærdiggøre dette overfor resten af dine kolleger? Resten af os? 
jeg synes helt 100, TS skal melde sig syg, snakke med sin leder/chef/ mester - men at man konsekvent hver måned tager sig den frihed, du gør er mig ubegribeligt. 
Alle kunne tænke sig, en ekstra fridag. Eller nogen - måske ikke alle. Men vi skal alle selv betale og ikke lade andre i stikken for, at nogen kan tillade sig denne luksus. 

Fuldstændig enig.

Og af hensyn til kollegerne, ledelse og kunderne - ville den opførsel her udløse en samtale, senere en advarsel og så farvel.

Ikke om jeg ville byde mine ansatte , at en kollega skulle hygge sig hjemme på deres bekostning. 

En reel sygemelding er en helt anden snak - og kan man ikke klare sit arbejde, må man tage ansvar og stoppe. 

Det andet er respektløs over for kollegerne, og arbejdsgiver. 

Anmeld Citér

6. marts 2022

Naha

CKJ skriver:

Helt enig, så hellere forhandle sig til en kontrakt over man får mere frihed.

Jeg vil i mit kommende arbejde have ret til 5 ugers ferie om året, jeg ved på forhånd jeg vil forsøge at forhandle mig til jeg får en ekstra uge så jeg i alt har 6 uger.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.