Jeg er ked af det, og ved ikke hvad jeg skal stille op med behandling, min lillesøsters graviditet og mine forældre.
I 2019 blev jeg kørt ned og har siden været fuldtidssygemeldt i et par år. Det har været et vanvittigt hårdt og opslidende, både fysisk og mentalt. Min kæreste har været en kæmpe støtte, men det har også været hårdt for ham. I det forløb har mine forældre og søster været alt andet end støttende og opbakkende: Tværtimod har de mødt mig med skepsis, negligeret og bagatelliseret mine symptomer, og kommet med adskillige modbydelige kommentarer og råd jeg ikke har bedt om ("du kan jo BARE gøre xxxx så er jeg SIKKER på du bliver rask" eller "du skal BARE tænke mere positivt").
Nu er jeg endelig frisk igen, men i sidste uge landede en ny bombe i vores liv; min kæreste sædkvalitet er så ringe at vi skal i behandling - mine tal er heldigvis pæne. Jeg er 26 og han er 31. Selvom det er ham den er gal med er det mig der skal i behandling. Det er skideuretfærdigt at jeg/vi skal igennem endnu et hårdt forløb.
Min lillesøster (som hele livet har fået alting foræret på et sølvfad) har desuden lige annonceret at hun er gravid, og at det lykkedes i første forsøg. Mine forældre er helt oppe og køre. Jeg kan slet ikke være i det; jeg kan ikke holde ud at se hendes graviditetsopdateringer og mine forældre åbentlyse begejstring og opbakning. Jeg er glad på hendes vegne, men virkelig ked af det på mine egne. Jeg har ikke talt med min søster siden hun annoncerede det, for det er jeg slet ikke klar til. Min mor har flere gange undrende spurgt hvorfor jeg ikke har ringet til min søster og spurgt ind. Men jeg kan bare ikke endnu.
Vi ved ikke helt hvad vi skal igennem, men vi ved det bliver hårdt, og at det med al sandsynlighed bliver endnu et forløb fyldt med skuffelser. Mine forældre og søster ved ikke at vi skal i behandling, og det har jeg virkelig heller ikke lyst til at de ved noget om. Den måde de håndterede mit sygdomsforløb på gør at jeg ikke har nogen som helst tillid til at de kan passe på mine følelser. Jeg har heller ikke lyst til at slå skår i deres glæde over min søsters graviditet, men jeg kan virkelig ikke se hvordan jeg kan undgå det uden helt at gå på kompromis med mine egne følelser.
Jeg er bange for ikke at blive mødt i mine følelser, at få mine følelser negligeret endnu engang, og deres kommentarer og de råd jeg ikke har bedt om, men som de helt sikkert vil komme med.
Hvordan ville du gribe denne situation an?
Og har du selv været i behandling pga. af lav sædkvalitet, og hvordan så dit forløb i givet fald ud?