Jeg aner ikke, hvad jeg skal stille op. Jeg har fire børn, jeg har egentlig aldrig haft det skidt med at sende dem i pasning. Men særligt de senere år har jeg oplevet en udhulning af pasningsordninger, ressourcemangel osv. Jeg er sikker på, pædagogerne passer på vores børn, men ikke at der er tid nok til at tilbyde alt det, så lille et menneske faktisk har brug for.
Min datter er 1 år, når hun skal starte. Det hjælper selvfølgelig lidt, at hun ikke er 9-10 mdr. Som de andre. Men jeg mener ikke, at det er i så lille barns tarv at skulle i pasning. Min næste i rækken er fire, og det er smertefuldt tydeligt at se, hvor meget bedre kan trives her under min barsel, hvor jeg henter kl 13-14 hver dag, og han ofte har fridage..
Dagpleje er ikke et brugbart alternativ. Dagplejemiljøet her i byen er ikke ret godt, vores søn startede i dagpleje i første omgang. Først hos en virkelig, virkelig ubehagelig og luddoven dagplejemor (som med god grund har et ret dårligt ry). Så hos en god en, som havde virkelig meget fravær, og vores søn var kastebold mellem diverse gæstedagplejere indtil han fik plads i vuggestue. Det gør jeg ikke mod min datter.
Jeg ved bare ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg arbejder langt væk, en times kørsel, det vil i praksis sige jeg har en arbejdsuge på 47 timer transport inkluderet. Min mand arbejdede mere fleksibelt før, men har nu fået en lederposition med ingen øvre arbejdstid.
Det er selvfølgelig omstændigheder, vi selv har valgt, men på samme tid er det bare først nu, jeg får den her bevidsthed, der giver mig mavepine over fremtiden.
Man skulle måske tænke, at der var råd til jeg gik ned i tid med en leder mand, men man tjener sgu ikke meget som ny leder i det offentlige. Vi får det samme udbetalt, og jeg er slet ikke leder. Endvidere har vi begge en del gæld fra vores ungdom (nogle tab efter forliste forhold, lang historie), som sluger en god luns. Så jeg kan ikke se, hvordan det skulle være muligt.
Jeg overvejer at prøve at finde et job tættere på, inden min barsel er slut, men det er et sats, specielt fordi jeg kun har arbejdet i mit fag nogle år..
Er der nogen, der ser en kreativ løsning her? Jeg vil jo bare det bedste for vores datter..