Graviditetsbetingetsukkersyge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. februar 2022

Anonym

Jeg er type 2 diabetiker, så min forløb var lidt anderledes og kan ikke helt sammenlignes…og dog. De grundlæggende ting er ens.

Som min sygeplejerske sagde til mig: Nu skal du leve som alle vi andre i realiteten bør leve 

Det helt fundamentale er: spis grønt, groft og varieret. Hold igen (ikke droppe) med frugt, kulhydrater og mælkeprodukter. Rør dig. Motion har en (meget) gavnlig virkning på blodsukkeret. 

Det er ikke forbudt med kulhydrater. Men der er forskel på, hvordan de nedbrydes og optages i kroppen. De grove og langsomt optagelige kulhydrater er klar de bedste - dermed ikke sagt, at du kan spise frit af disse. 

Får du brug for det, burde hospitalet udlevere et blodsukker apparat. 

Libra som en anden foreslår udleveres som regel kun til type 1 diabetikere. Så denne skal du nok ikke stikke næsen op efter. Det er en blodsukker måler, der sættes på armen og kan aflæses med telefonen.

Mit aller bedste råd er at hvile i det og acceptere, din “diagnose”. Det gør det meget nemmere at komme igennem. Lyt til sygeplejersker, diætist og læger. De er kun ude på at hjælpe dig og dit barn, men du skal være indstillet på, at det kræver hårdt arbejde! Det er ikke en dans på roser, men det kan lade sig gøre og du skal nok komme igennem

Kæmpe kram herfra

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. februar 2022

Anonym

Jeg fik tallet 9,0 og bonussen var ekstra scanninger  

Jeg kunne ikke spise æbler og mandler, men sagtes mcd mad også levede jeg af sunlolly pga kvalme.. Der er en gruppe på FB hvor man kan søge info..

Jeg fik målegrej fra sygehuset og fik lov til at beholde det

Jeg fødte 38+2 3180g og 52cm..

Anmeld Citér

16. februar 2022

Anonym

Jeg har også fået graviditet sukkersyge.

Jeg skal måle mit blodsukker 6 gange om dagen før hver hovedmåltid og 1,5 time efter hver hovedmåltid.

Jeg har fået udleveret apparat fra hospitalet og taster blodsukker ind til dem via min sundhedsplatform.

Jeg vil anbefale at hente appen kulhydrat. Den viser med billedekort hvor mange kulhydrater der er i F.eks pasta, ris, kartofler det gør det nemmere.

Jeg synes egentlig ikke det har været så slemt som jeg frygtede. De første par uger havde jeg svært ved at finde rundt i det men nu er det stabilt.

Du må spise al det kød og grønt du vil det tæller ikke med. Så hvis aftensmaden har stået på kylling med salat er der plads til chips efter ��

Det vigtigste er at du hviler i det og hvis der er en dag dit blodsukker er for højt skal du ikke panikke over det.

Anmeld Citér

16. februar 2022

Anonymvic

Profilbillede for Anonymvic

Jeg kunne sagtens spise rugbrød, men ikke fuldkornsboller f.eks. Og det er så forskelligt hvordan kroppen reagerer - som sagt var mit rigtig slemt, men nogen kan holde det nede med sund kost  en gåtur efter hvert måltid er en fantastisk god vane at give sig selv 

Anmeld Citér

16. februar 2022

fehår

Anonym skriver:

Jeg har også fået graviditet sukkersyge.

Jeg skal måle mit blodsukker 6 gange om dagen før hver hovedmåltid og 1,5 time efter hver hovedmåltid.

Jeg har fået udleveret apparat fra hospitalet og taster blodsukker ind til dem via min sundhedsplatform.

Jeg vil anbefale at hente appen kulhydrat. Den viser med billedekort hvor mange kulhydrater der er i F.eks pasta, ris, kartofler det gør det nemmere.

Jeg synes egentlig ikke det har været så slemt som jeg frygtede. De første par uger havde jeg svært ved at finde rundt i det men nu er det stabilt.

Du må spise al det kød og grønt du vil det tæller ikke med. Så hvis aftensmaden har stået på kylling med salat er der plads til chips efter ��

Det vigtigste er at du hviler i det og hvis der er en dag dit blodsukker er for højt skal du ikke panikke over det.

Tak for at dele! Det er rart at forberede mig mentalt. Jeg har downloadet app'en nu.

Blev du kontaktet af jordemoder omkring dine resultater, eller skulle du selv kontakte dem? Jeg har først tid til jordemoder igen om fire uger, og det er jo for længe at vente.

Anmeld Citér

16. februar 2022

fehår

Min læge var meget rolig og bad mig forholde mig afventende og vente på besked fra jordemoder. Hun mente ikke umiddelbart, daglige målinger skulle igangsættes, men at vi ville se tiden an. 

Så jeg vil fokusere på motion, droppe sukker, spise fuldkorn og masser af grøntsager, og ellers vente på at høre fra jordemoder.

Anmeld Citér

16. februar 2022

Anonym

fehår skriver:

Tak for at dele! Det er rart at forberede mig mentalt. Jeg har downloadet app'en nu.

Blev du kontaktet af jordemoder omkring dine resultater, eller skulle du selv kontakte dem? Jeg har først tid til jordemoder igen om fire uger, og det er jo for længe at vente.

Jeg fik indkaldelse til diætist ugen efter sukkerbelastningen.

Hos diætisten blev jeg vejet og målt. Jeg fik oplæring i selv at tag blodsukker derhjemme og så snakkede vi om kost.

En god ide ville være hvis du begyndte at skrive ned hvad og hvor meget du spiser i løbet af dagen, så er du forberedt når diætisten spørger ind til det.

Anmeld Citér

16. februar 2022

fehår

Anonym skriver:

Jeg fik indkaldelse til diætist ugen efter sukkerbelastningen.

Hos diætisten blev jeg vejet og målt. Jeg fik oplæring i selv at tag blodsukker derhjemme og så snakkede vi om kost.

En god ide ville være hvis du begyndte at skrive ned hvad og hvor meget du spiser i løbet af dagen, så er du forberedt når diætisten spørger ind til det.

Det vil jeg gøre, det er en rigtig god idé. Jeg har brugt min aften i går på at undersøge blodsukkervenlige madvarer og lavet en madplan, så jeg kan få bedre vaner med det samme. 

Anmeld Citér

21. april 2022

fehår

Jeg vil lige give en opdatering: 

Min jordemoder ville ikke stille diagnosen graviditetsbetingetsukkersyge ud fra mit 8,9 resultat, og det samme gjaldt min læge. Begge sagde, at jeg var under grænsen, selvom det kun var med 0,1.

I stedet skulle jeg til endnu en glucosebelastning ved uge 26-28, og det var så i går. Der fik jeg resultatet 6,7. 

Jeg er glad for, at jeg indtil videre har undgået diagnosen, men også lidt forvirret over hele forløbet. Der har ikke været sukker i min urin, og baby er normal af størrelse. Jeg forsøger at hvile i det, men jeg var bare så sikker på, at den første glucosebelastning ville sætte det store cirkus i gang.

Anmeld Citér

21. april 2022

Måskemor

fehår skriver:

Jeg vil lige give en opdatering: 

Min jordemoder ville ikke stille diagnosen graviditetsbetingetsukkersyge ud fra mit 8,9 resultat, og det samme gjaldt min læge. Begge sagde, at jeg var under grænsen, selvom det kun var med 0,1.

I stedet skulle jeg til endnu en glucosebelastning ved uge 26-28, og det var så i går. Der fik jeg resultatet 6,7. 

Jeg er glad for, at jeg indtil videre har undgået diagnosen, men også lidt forvirret over hele forløbet. Der har ikke været sukker i min urin, og baby er normal af størrelse. Jeg forsøger at hvile i det, men jeg var bare så sikker på, at den første glucosebelastning ville sætte det store cirkus i gang.

Har du så lavet dine vaner om fra første test til næste siden resultatet nu er lavere?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.