10 årig pige i tidlig pubertet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. januar 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Lillehjerte skriver:

Man går tidligt i pubertet hvis det er inden 8 år. Der går sikkert 1-2 år inden menstruation starter, så det er jo helt normalt. Men derfor kan det jo godt komme som en overraskelse at ens barn pludselig er blevet så stor

Er det ikke bare to forskellige begreber, der er i spil? Før den enkelte pige for alvor går i pubertet - ikke mindst får menstruation - er hun vel, uanset alder, i sin tidlige pubertet. Når piger tidligt går i pubertet, er der også tale om tidlig pubertet, men hér forstået som før gennemsnittet. 
Nøjagtigt som en kvinde før sidste menstruation kan have små symptomer, der indikerer, at hun er i tidlig overgangsalder, uanset hendes alder - og/men hvis hun er meget ung, er hun i dén forstand, altså sammenholdt med “normalen”, også i tidlig overgangsalder. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. januar 2022

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte
Mor og meget mere skriver:

Er det ikke bare to forskellige begreber, der er i spil? Før den enkelte pige for alvor går i pubertet - ikke mindst får menstruation - er hun vel, uanset alder, i sin tidlige pubertet. Når piger tidligt går i pubertet, er der også tale om tidlig pubertet, men hér forstået som før gennemsnittet. 
Nøjagtigt som en kvinde før sidste menstruation kan have små symptomer, der indikerer, at hun er i tidlig overgangsalder, uanset hendes alder - og/men hvis hun er meget ung, er hun i dén forstand, altså sammenholdt med “normalen”, også i tidlig overgangsalder. 

Jeg kan godt se at det kan læses på to måder

Anmeld Citér

30. januar 2022

Anonym

Jeg fik selv menstration, da jeg var 10 år. Syntes selv dette er hvad jeg ville have ønsket. 

Måske have en kurv på badeværelset med diverse forskellige bind, små daileys, lidt større ovs. Forskellige mærker, gør det lidt hyggeligt, nogle fine farver ovs. Lig et lille etui, som hun kan have i tasken sammen med de andre ting, så hun ikke skal tage et bind op af tasken. Også forklar hende at disse kan hun altid bruge, og prøve diverse mærker. Sørg for at fylde op løbende, så hun ikke selv skal spørge. 

Og så tænker ikke det lige stopper, så hun kan jo lige så godt lære at bruge det rigtige udstyr, istedet for at skulle skifte trusser, hvilket et par jo ikke er nok. Udflåd kan jo kommer flere gange dagligt. 

Anmeld Citér

30. januar 2022

Anonym

Min ældste datter fik hendes første mens, et par mdrer før hun blev 13. Vi havde snakket med hende om, at hun jo nok snart ville få det, da vi var begyndt at kunne mærke små humør ændringer, lidt mere træt end normalt osv. Bryste begyndte hun at få da hun var 11. En i hendes klasse fik sin første mens, under en idrætstime, da hun lige var blevet 10 år. 

Vores yngste blir 10 til sommer. Hun har haft bryster, i et par år, og er begyndt at få kønshår, indenfor de sidste par mdrer. 

Jeg tænker helt klart, at hun nok får mens lige så tideligt, som jeg selv gjorde (jeg var kun lige blevet 11)

Vi har altid gjort rigtig meget ud af at snakke om mens, og om at det er helt normalt, og at det ikke er noget man skal skamme sig over.

At nogen bløder rigtig meget, og længe, ligesom jeg selv gør, og som min ældste datter så også gør. Også er der dem, der næsten ikke bløder.

At de altid kan gå til deres far og sige at han skal købe bind og hvad de ellers har brug for, hvis de ikke selv har lyst til at stå med dem i butikken.

Her hjemme har vi et lille skab fyldt med forskellige mærker og str bind, som står til fri afbenytning.

Udover det har vi masser af sorte trusse og bukser, i tilfælde af at man bløder igennem, så det ikke ses så tydeligt.

Den store har en pakke bind med i skolen, som ligger i hendes skab. Derudover har hun nogle forskellige bind med i hendes skoletaske og hendes håndtaske, i tilfælde af at hun eller en af hendes veninder, pludselig står og mangler. Det virker virklig godt!

Så jo din datter kan sagtens, som du selv siger, være godt på vej, til at få hendes første mens

Anmeld Citér

31. januar 2022

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Det er helt normalt, at få det 1-2 år før mens. Min datter fik mens, da hun var 12 år og der havde hun haft udflåd omkring 1-2 år. Det skal lige siges, at hun langt fra var den første der fik det

Anmeld Citér

31. januar 2022

Anonym

Hvordan ved I at jeres børn har fået kønsbehåring - går de ikke selv i bad endnu? 

Anmeld Citér

31. januar 2022

StineW79

Profilbillede for StineW79
Anonym skriver:

Hvordan ved I at jeres børn har fået kønsbehåring - går de ikke selv i bad endnu? 

Altså vi går i bad, på stribe. Det vil sige at jeg feks går i bad først og mens jeg tørre mig, går den næste i køen i bad. 

Jeg ka også sagtens tage tøj på, på badeværelset, mens den ene uge er i bad/tørre sig, og den anden sidder på wcet.

Udover det, så går vi jævnligt i svømmehallen. Vh Stine 

Anmeld Citér

31. januar 2022

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Anonym skriver:

Min datter på næsten 13 år er meget privat og jeg aner ikke om hun har haft det i 1/2 år eller 2 år. Vi har aldrig gjort noget for, at hun skulle være det og spankuleret også nøgne rundt (selvom 2 teenagere synes, at mor er mega pinlig), men hun er bare sådan og det respektere vi

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.