Min ældste datter fik hendes første mens, et par mdrer før hun blev 13. Vi havde snakket med hende om, at hun jo nok snart ville få det, da vi var begyndt at kunne mærke små humør ændringer, lidt mere træt end normalt osv. Bryste begyndte hun at få da hun var 11. En i hendes klasse fik sin første mens, under en idrætstime, da hun lige var blevet 10 år.
Vores yngste blir 10 til sommer. Hun har haft bryster, i et par år, og er begyndt at få kønshår, indenfor de sidste par mdrer.
Jeg tænker helt klart, at hun nok får mens lige så tideligt, som jeg selv gjorde (jeg var kun lige blevet 11)
Vi har altid gjort rigtig meget ud af at snakke om mens, og om at det er helt normalt, og at det ikke er noget man skal skamme sig over.
At nogen bløder rigtig meget, og længe, ligesom jeg selv gør, og som min ældste datter så også gør. Også er der dem, der næsten ikke bløder.
At de altid kan gå til deres far og sige at han skal købe bind og hvad de ellers har brug for, hvis de ikke selv har lyst til at stå med dem i butikken.
Her hjemme har vi et lille skab fyldt med forskellige mærker og str bind, som står til fri afbenytning.
Udover det har vi masser af sorte trusse og bukser, i tilfælde af at man bløder igennem, så det ikke ses så tydeligt.
Den store har en pakke bind med i skolen, som ligger i hendes skab. Derudover har hun nogle forskellige bind med i hendes skoletaske og hendes håndtaske, i tilfælde af at hun eller en af hendes veninder, pludselig står og mangler. Det virker virklig godt!
Så jo din datter kan sagtens, som du selv siger, være godt på vej, til at få hendes første mens