Anonym skriver:
Hej alle
Min kæreste og jeg har været sammen i 12 år og har 2 børn, hus, have, biler og hvad der ellers hører til. Vi har et godt forhold, men der er 2 ting om jeg virkelig ønsker som han absolut ikke vil.
1. At få barn nr 3
2. At blive gift
Det er virkelig 2 meget høje ønsker for mig, men min kæreste er ikke med på nogle af ideerne.
Jeg har lidt svært ved at acceptere at han "bestemmer" min fremtid ved at være så stålfast, men jeg vil for alt i verden heller ik leve et liv uden ham.
Hvordan kommer man bedst over sådan et "bump"?
Det er ikke muligt, at I begge får det, I ønsker, så når det er ham, du vil være sammen med, er der nok ikke andet at gøre end at acceptere, at han ikke vil have flere børn eller giftes, men han burde dog være mand nok til at give dig en forklaring på, hvorfor han ikke vil. Måske er den eneste grund, at han bare ikke har lyst.
Hvis han ikke vil sikre jer gennem et ægteskab, vil jeg dog kraftigt anbefale, at I får sikret hinanden gennem et testamente i stedet. Det kan ikke sikre jer så godt som ægteskab, men den længstlevende af jer kan komme til at stå i noget af en økonomisk pine, hvis ikke I får sikret hindanden.
For det første kan I som ugifte ikke side i uskiftet bo. Det betyder, at børnenes arv skal udbetales til dem med det samme. For det andet må børnene ikke arve mursten og tændrør, så deres arv skal udbetales til dem i kontanter. Hvis ikke den længstlevende har kontanter nok til det, må bil og hus sælges for at finde nok penge til børnenes arv. Er børnene stadig mindre må det være meget hårdt først at miste en forælder og derefter også miste sit hjem pga. ufravigelige arveregler.
Til sidst er der selvfølgelig også den økonomiske del i det, at ægtefæller ikke betaler arveafgift, mens samlevende og børn gør.