Virkelig bekymret førstegangsmor:(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.474 visninger
12 svar
5 synes godt om
27. januar 2022

Momforlife09

Hej alle skønne❤️
Please, hvis nogle af jer har erfaring med det, har oplevet det selv eller noget i den dur. Så skriv ���� Jeg ved det langt! Men som førstegangsmor kan jeg slet ikke være i mig selv. Ved ikke rigtig hvad jeg kan forvente. Om jeg forventer for meget osv. der er bare de her ting som børn skal kunne ved en 11-12 måneders alder..
Jeg har en dreng på 11 måneder, og jeg er begyndt at blive virkelig nervøs over hans udvikling.
jeg håbede lidt på, nogle af jer måske havde nogle erfaringer eller har oplevet noget lignende osv. endelig endelig skriv����
Nu til sagen:
Min dreng har været god til det motoriske synes jeg selv. Han kan kravle, stå med støtte rejse sig op med støtte you name it.. men så kommer det andet så. Han kan f.eks. Ikke pege, vinke, klappe eller lave tittebøh. Han kan ikke sige nogle som helst ord, som fx mama dada. Han pludrer kun lidt nonsense og det er det.
Han er ellers smilende, og leger for det meste for sig selv og undersøger verden. Det bekymrer mig bare ret meget at der er SÅ mange ting han ikke kan endnu, som han burde og som hans jævnaldrende kan. Han tager fx heller ikke et legetøj eller en ting og prøver at vise mig den. Han deler ikke “en oplevelse” med mig, fx se her agtig. han vil gerne op til mig nogle gange og græder nogle gange når jeg går osv osv. men synes generelt ikke han kan ting som hans jævnaldrende?
han kan spise selv, hans finmotorik er god, han kan godt lide når jeg synger. Han griner smiler også når jeg fx laver tittebøh eller andre ting.

min bekymring kan i nok fornemme, man kan læse sig frem til så meget omkring autisme allerede som lille, og der er bare så meget af det der passer på min søn

nogen der har nogle erfaringer? Har i oplevet nogle sf de ting jeg har beskrevet hvor der ikke var grund til bekymring. Han er 11 måneder og starter i vuggestue her d 1.
Er bare SÅ bekymret, man læser så mecet omkring hvsd de skal kunne, han gemmer fx heller ik legetøj for mig eller leger gemmeleg og sådan. Han tager ikke intiativ til at ville vise mig noget eller lege med mig og sådsn

Ps; det heller ikke tit han reagerer på sit navn. altså han ved at han hedder det. Men de fleste gange jeg kalder på ham vender han sig ikke om og kigger på mig. Han kan virke lidt  ligeglad ..

vild langt indlæg . Har ingen andre steder at dele. ������

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. januar 2022

MR1991

Holder han øjenkontakt? Og har I fået tjekket hans ører for væske? 

Og går han I vuggestue eller lign?

Anmeld Citér

27. januar 2022

Agma

Profilbillede for Agma

Jeg synes han lyder som om at han er helt indenfor hvad der er normalt. Der er jo rigtig store udsving som stadig ligger indenfor det normale

Men det er svært ikke at bekymre sig når først tanken sætter sig, så hvis jeg var dig ville jeg kontakte sundhedsplejersken. Hun kender jer og kan vurdere hans udvikling og ved hvad hun skal kigge efter

Anmeld Citér

27. januar 2022

Frizzy

Ingen af mine gemte ting for mig eller “delte” oplevelser med mig som sådan. Jeg har heller ikke tænkt på om de pegede eller ej. Tror det var senere. 
Din søn lyder ret normal… han er da ikke lang bagud. .. han kravler og står osv. mine talte da Helle ikke som 11 mnd.

Anmeld Citér

27. januar 2022

Momforlife09

MR1991 skriver:

Holder han øjenkontakt? Og har I fået tjekket hans ører for væske? 

Og går han I vuggestue eller lign?

Altså ved ikke hvor meget øjenkontakt han skal holde. Men han kan da godt kigge mig i øjnene. Især hvis han sidder på mit skød og jeg synger eller leger og sådan.. men det ikke fordi at han kigger mig meget i øjnene når han er på gulvet. 
vi har ikke tjekket hans øre for væske. Jeg kan sidde ved siden af ham eller overfor ham og kalde på ham, og det er ikke tit han reagerer ved at kigge på mig. Ved ik om jeg kalder på ham tit i de her bekymringsfulde dage og det er derfor. 
han går ikke i vuggestue, han starter her d. 1. 

Anmeld Citér

27. januar 2022

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Min store kunne de der ting du nævner efter han blev et år. Han gik dog meget tidligt. De første ord også senere, men da han først begyndte, var han hurtigt til at lære at tale.

Min mindste har altid været dygtig finmotorisk, og ja har klappet og vinket tidligt. Men gik senere og har dårligere sprog end storebror. 

Jeg tror bare børn er forskellige og har forskellig fokus på hvad de vil dygtiggøre sig i. Man kan ikke være mester til det hele på én gang. 

Din søn er ikke engang et år. Han skal nok komme efter det. Jeg husker ikke at mine børn i den alder har taget initiativ til interaktioner med os eller andre. Den mindste er lige blevet 2, og først for nylig har han fundet fornøjelsen ved at lege med de andre børn, og det er vist helt normalt. 

Går han i dagpleje/vuggestue? Hvis de ikke er nervøse, ville jeg heller ikke være det. 

Anmeld Citér

27. januar 2022

Momforlife09

Lillehjerte skriver:

Min store kunne de der ting du nævner efter han blev et år. Han gik dog meget tidligt. De første ord også senere, men da han først begyndte, var han hurtigt til at lære at tale.

Min mindste har altid været dygtig finmotorisk, og ja har klappet og vinket tidligt. Men gik senere og har dårligere sprog end storebror. 

Jeg tror bare børn er forskellige og har forskellig fokus på hvad de vil dygtiggøre sig i. Man kan ikke være mester til det hele på én gang. 

Din søn er ikke engang et år. Han skal nok komme efter det. Jeg husker ikke at mine børn i den alder har taget initiativ til interaktioner med os eller andre. Den mindste er lige blevet 2, og først for nylig har han fundet fornøjelsen ved at lege med de andre børn, og det er vist helt normalt. 

Går han i dagpleje/vuggestue? Hvis de ikke er nervøse, ville jeg heller ikke være det. 

Han går ikke i vuggestue endnu, han starter her d. 1. 
men tænker også at de forhåbentligt vil sige til hvis de har nogle bekymringer..

Der står bare en MASSE på nettet også, 12 måneders færdigheder Ditten og datten. Jeg kan mærke at det stresser mig fuldt ud og gør mig direkte ked af det. Tænker over det konstant. Og nu er jeg super - over - opmærksom på at få ham til at lære at klappe vinke, kigge osv. håber det kommer snart det hele

Anmeld Citér

27. januar 2022

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte
Momforlife09 skriver:

Han går ikke i vuggestue endnu, han starter her d. 1. 
men tænker også at de forhåbentligt vil sige til hvis de har nogle bekymringer..

Der står bare en MASSE på nettet også, 12 måneders færdigheder Ditten og datten. Jeg kan mærke at det stresser mig fuldt ud og gør mig direkte ked af det. Tænker over det konstant. Og nu er jeg super - over - opmærksom på at få ham til at lære at klappe vinke, kigge osv. håber det kommer snart det hele

Lad være med at læse de der lister med hvad børn skal kunne hvornår. Det passer alligevel sjældent og giver bare bekymring. 

Børn lærer også meget af at se hvad andre børn gør, så jeg er sikker på at du vil se en stor udvikling når han nu skal starte i vuggestuen

Anmeld Citér

27. januar 2022

Jixy

Profilbillede for Jixy

Ikke mere googlende om hvad børn skal kunne hvornår .

Snak med din sundhedsplejerske om dine bekymringer, så hun kan hjælpe dig med at finde ro i der hvor din søn er nu - i stedet for at du fokuserer på hvor han skal hen.

Og når der står at børn kan det og det, når de er så og så gamle - så er det er cirka tal. Nogle børn er hurtigere end det andre er langsommere. Nogle børn er måske bedre til noget end andet. Måske er barn god motorisk, men ikke så langt fremme sprogligt - det er helt normalt.

Anmeld Citér

28. januar 2022

Nenime

Jeg var SÅ bekymret for min datter da hun var i samme alfer. Hun hverken pegede eller vinkede, hun gemte ikke ting og kunne heller ikke sige noget som helst. 
I dag ville jeg ønske jeg havde kunnet se det hele i et større perspektiv, for så kunne hun så meget andet. 

Hun sagde hej som sit første ord da hun var 14 måneder, hun pegede løs da hun blev halvandet og vinke, det blev bare aldrig hendes “ting”. 
Hun er 4 år i dag og helt gennemsnitlig i sin udvikling, dva masser af sprog og leg  

det er så svært at være i, jeg ved der, men prøv at trække vejret og fokuser på alt det din skønne dreng kan.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.