Kan man finde navn ud fra betydning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. januar 2022

fehår

Anonym skriver:

Ej hvor vildt du lyder til at vide meget om det havde faktisk ikke hørt det med lukas og lys før, kun det med at det var et "stednavn". Hvordan finder du oplysninger når du søger?  Og hvor er du flink at ville hjælpe Det har været en meget kompliceret graviditet og vi har flere gange troet at nu var det slut, men han hænger i og det vil vi på en måde gerne afpejle i navnet

Jeg har studeret sprog og etymologi i en del år, så navne er bare en udvidelse af den hobby. 

Mine oplysninger kommer fra en kombination af bøger og hjemmesider. ChesireKitty henviste til behindthename, og det er generelt en rigtig god hjemmeside. Man skal være opmærksom på, at nogle navne er tilføjet af brugerne selv og derfor ikke er tjekket efter ligeså grundigt. Men ellers er der god, pålidelig information at finde der. 

Det er vigtigt at finde et navn, der passer til den "rejse", graviditeten har været. Jeg har også selv brugt en evighed på at vælge mine børns navne

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. januar 2022

Jolle88

fehår skriver:

Jeg har studeret sprog og etymologi i en del år, så navne er bare en udvidelse af den hobby. 

Mine oplysninger kommer fra en kombination af bøger og hjemmesider. ChesireKitty henviste til behindthename, og det er generelt en rigtig god hjemmeside. Man skal være opmærksom på, at nogle navne er tilføjet af brugerne selv og derfor ikke er tjekket efter ligeså grundigt. Men ellers er der god, pålidelig information at finde der. 

Det er vigtigt at finde et navn, der passer til den "rejse", graviditeten har været. Jeg har også selv brugt en evighed på at vælge mine børns navne

Spændende! Hvad endte dine børn med at hedde?

Hvis du altså gerne vil sige det

Anmeld Citér

9. januar 2022

fehår

Jolle88 skriver:

Spændende! Hvad endte dine børn med at hedde?

Hvis du altså gerne vil sige det

Deres navne er sjældne, så det ville bryde min anonymitet  

Anmeld Citér

10. januar 2022

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

Er der nogen der ved hvordan man gør det? Jeg kan nemt finde lister hvor man kan søge et navn frem og så læse om betydningen, men kan man gøre det omvendt, når man ikke ved hvad navnet er?

Jeg leder efter et drengenavn der har en betydning alá "den der består" / "den der vedbliver" eller noget med liv/og eller lys.

De eneste jeg kender er peter (klippe) lue (lys) og evt viktor (den der sejrer) og de tiltaler mig ikke helt så meget og er ikke helt den betydning jeg leder efter

Jeg har ikke fundet noget sted der gør det modsatte selvom jeg også søgte dengang jeg skulle finde navn...

men her er endnu et eksempel på et muligt navn :)

Erik= Den forevigt stærke

Nu kan jeg så ikke finde den side hvor jeg fandt Erik som den betydning dengang.. men for mig så betyder stærk ikke fysisk stærk men mere overlever og udholdende...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.