Kan man finde navn ud fra betydning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.695 visninger
13 svar
12 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
9. januar 2022

Anonym trådstarter

Er der nogen der ved hvordan man gør det? Jeg kan nemt finde lister hvor man kan søge et navn frem og så læse om betydningen, men kan man gøre det omvendt, når man ikke ved hvad navnet er?

Jeg leder efter et drengenavn der har en betydning alá "den der består" / "den der vedbliver" eller noget med liv/og eller lys.

De eneste jeg kender er peter (klippe) lue (lys) og evt viktor (den der sejrer) og de tiltaler mig ikke helt så meget og er ikke helt den betydning jeg leder efter

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. januar 2022

My1234

Prøv at Google på dansk og engelsk, så kommer der lidt forskelligt op ��

Anmeld Citér

9. januar 2022

Anonym trådstarter

My1234 skriver:

Prøv at Google på dansk og engelsk, så kommer der lidt forskelligt op ��

Har du et forslag til søgeord? For det eneste jeg kan søge frem er de lister hvor man kan klikke på navne ét for ét og så se betydningen. Vil gerne hvis man kunne lave den omvendte søgning

Anmeld Citér

9. januar 2022

Anonym

Hmm, kender ikke lige nogen side hvor man kan det. Men hvis jeg googler foreslår den:

Lucas / Lukas. Et meget populært navn i dag. Det betyder faktisk lysende eller lys.

Anmeld Citér

9. januar 2022

fehår

Man skal være opmærksom på, at der findes rigtig, rigtig mange sider med forkerte oplysninger om navnes betydninger. Oprindelsen af ord hedder etymologi, og med navne opstår der meget tit såkaldt folkeetymologi: folk tror, navne betyder noget bestemt, fordi navnet lyder lidt ligesom et ord med den betydning.

Nu blev Lukas nævnt ovenfor. Det betyder ikke lys. Det er folkeetymologi. Det betyder, at man kommer fra et bestemt område, som hed Lucania. Men det lyder lidt som Lux (lys på latin), og derfor tror mange, det betyder lys.

Det er sjovt at undersøge navnes betydning, men det er også kompliceret. 

Jeg vil gerne prøve at lede efter navne til dig, der kan have en betydning hen i den retning, du søger. 

Tilføjer lige: Lucius/Lucio betyder, i modsætning til Lukas, rent faktisk lys. Vitus kommer fra latin vita, altså liv. 

Anmeld Citér

9. januar 2022

My1234

Anonym skriver:

Har du et forslag til søgeord? For det eneste jeg kan søge frem er de lister hvor man kan klikke på navne ét for ét og så se betydningen. Vil gerne hvis man kunne lave den omvendte søgning

Kan se fehår har givet dig et godt svar

Anmeld Citér

9. januar 2022

fehår

Mange navne betyder noget med sejr. Sig- navne vil have en sejrrelateret betydning, fordi sigr betyder sejr. Min favorit er det svenske Sixten, som betyder sejr + sten. Men Sigurd, Sigvald, osv. giver også noget med sejr.

"Den, der består"/"den, der vedbliver" er lidt sværere, men jeg leder og skal nok vende tilbage. 

Anmeld Citér

9. januar 2022

Anonym trådstarter

fehår skriver:

Man skal være opmærksom på, at der findes rigtig, rigtig mange sider med forkerte oplysninger om navnes betydninger. Oprindelsen af ord hedder etymologi, og med navne opstår der meget tit såkaldt folkeetymologi: folk tror, navne betyder noget bestemt, fordi navnet lyder lidt ligesom et ord med den betydning.

Nu blev Lukas nævnt ovenfor. Det betyder ikke lys. Det er folkeetymologi. Det betyder, at man kommer fra et bestemt område, som hed Lucania. Men det lyder lidt som Lux (lys på latin), og derfor tror mange, det betyder lys.

Det er sjovt at undersøge navnes betydning, men det er også kompliceret. 

Jeg vil gerne prøve at lede efter navne til dig, der kan have en betydning hen i den retning, du søger. 

Tilføjer lige: Lucius/Lucio betyder, i modsætning til Lukas, rent faktisk lys. Vitus kommer fra latin vita, altså liv. 

Ej hvor vildt du lyder til at vide meget om det havde faktisk ikke hørt det med lukas og lys før, kun det med at det var et "stednavn". Hvordan finder du oplysninger når du søger?  Og hvor er du flink at ville hjælpe Det har været en meget kompliceret graviditet og vi har flere gange troet at nu var det slut, men han hænger i og det vil vi på en måde gerne afpejle i navnet

Anmeld Citér

9. januar 2022

Porcuriosidad

Profilbillede for Porcuriosidad

Constantin/ Konstantin = standhaftig. Det er måske lidt derhen ad ��

Kender desværre heller ikke en søgemaskine, men prøv at bruge en ordbog til at oversætte de ord du godt kan lide til fx spansk, italiensk eller engelsk. Så kan du bagefter bruge fx det italienske ord til at søge navnelisterne igennem efter relaterende navne og så søge betydningen på de navne du finder for at dobbelttjekke at der faktisk er en relation mellem navn og betydning 

Anmeld Citér

9. januar 2022

ChesireKitty

Jeg ved ikke hvor pålidelig denne side er, men man kan da søge efter betydning af navn osv, så måske er du heldig at finde noget du kan bruge. Den er på engelsk, så det kan godt være en udfordring.

Vi har en søn ved navn Balder - efter den nordiske gud af samme navn. Vi har lidt af den samme baggrundshistorie med navnet, fordi vores søn kom til verden alt for tidligt og meget syg i en december måned - hvor misteltenen jo er overalt.
Ifølge sagnet om guden Balder, så elskede hans mor ham så meget at hun bad alle ting i verden om ikke at skade ham og de lovede det alle. Men hun glemte misteltenen, da den er så lille og ubetydelig, så mistelten kunne stadig skade ham. Den historie ender så knapt så godt som vores.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.