Ja, det er nok en lidt spøjs overskrift.
Jeg er gift med en fantastisk mand. Han er virkelig sød, betænksom, kærlig og dejlig. Jeg plejer at beskrive hans personlighed lidt som tigerdyr fra Peter plys. Han er energisk, syngende, nynnende, sidder aldrig stille. Ja, hvis ikke det var fordi han var så velfungerende og god til at holde overblik, kunne man fristes til at mistænke ham på ADHD, for han er mega impulsiv og meget hyper. Benet kører altid på ham, nynner altid, snakker en del. Men når det bare er os, er han tilpas afstemt i samtalen, han afbryder ikke osv. Han er meget social, udadvendt, super ekstrovert.
Jeg selv er modsat ret introvert, men vores personligheder er generelt i god balance med hinanden i hverdagen. Jeg grounder ham, og han sikrer jeg ikke gror fast, kan man sige.
Der er bare to udfordringer, som frustrerer mig meget. Når jeg taler i telefon, og når vi har gæster.
- Han får totalt Fear of Missing Out, når jeg taler i telefon. Det er ikke på sådan en kontrollerende måde, mere at han simpelthen ikke kan styre sin nysgerrighed. Så IMENS jeg taler i telefon, bliver han ved med at mime "hvad?" og se spørgernde ud, hvis jeg siger noget, han synes lyder spændende. Og han ser lidt irriteret ud, hvis jeg sådan "vifter ham af", fordi jeg jo ligesom ikke vil til at forklare ham om den samtale jeg har, imens jeg har den.
- det andet er, at det er som om det slår klik, når vi får besøg. Han taler SÅ meget, han skal hele tiden konversere, han ænser overhovedet ikke, hvad der foregår omkring ham og mister situationsfornemmelsen. Fx forleden havde vi besøg af et familiemedlem. Han er normalt hjælpen selv og springer rundt for at bidrage. Men ikke emd gæster, fordi han bliver så optaget af at snakke. Så imens han sad og snakkede høøøjt og længe om sjove anekdoter, håndterede jeg tre børn der på skift bad om hjælp til dit og dat, en blev sur, en var træt, og han ænsede intet og involverede mig ikke i samtalen.
- et andet eksempel, i dag havde jeg besøg af en veninde, han kom hjem imens hun var her. Han blev vildt begejstret for besøg, og satte sig lidt mellem os i sofaen (det var så også der, der var plads) og så begyndte han ellers at sludre. På et tidspunkt var han nedenunder, og da han kom op var hun næsten færdig med at fortælle en anekdote, og straks spurgte han "hvad så da?", fordi han simpelthen ikke kunne styre sin iver, og så måtte hun fortælle anekdoten igen. Han kommer hurtigt til at fylde rigtig meget.
Det der er svært er, at der er INGEN onde intentioner bag. Han bliver simpelthen bare så begejstret, hyper, nysgerrig, og så får hans impulsivitet overtaget. Jeg har snakket med ham om det, anerkendt at jeg godt ved, det ikke er bevidst, men har fortalt, hvad det gør ved mig. Når han fx kommer til at fylde det hele, taler hen over mig, blander sig i samtaler jeg har, og taler sø meget han slet ikke giver mig plads til at være en del af den fælles dialog der er. Hver gang undskylder han og lover at være opmærksom på det, men han kan simpelthen ikke lade være. Og problemet er jo netop, at I situationen tager hans iver og begejstring så meget over, han glemmer alt andet. Også pga hans impulsivitet.
Jeg ved ikke, hvad jeg mere kan gøre. Fordi det er også hans personlighed, og han er sådan et godt menneske, så jeg vil ikke få ham til at føle sig forkert. I dag ringede jeg endda til ham ude fra toilettet, da han skrev han var på vej hjem, og sagde min veninde var ham, og sagde på en kærlig måde om han ikke lige kunne tone lidt ned, hvad han lovede, men så tog iveren jo over igen, da han kom hjem..
Hvad kan jeg gøre?