Ikke afholdt ferie pga sygdom

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.247 visninger
11 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. januar 2022

Projektbaby2

Profilbillede for Projektbaby2

Godt nytår til alle

Jeg har været sygemeldt fra mit arbejde i tre måneder pga graviditetsgener. Jeg havde 9 feriedage, som jeg skulle have brugt inden 31 december 2021, hvilket jeg ikke kunne som følge af sygemeldingen. Når jeg tjekker inde på min arbejdsprofil mht ferie osv, er de 9 dage slettet fra systemet. 
Mit spørgsmål lyder derfor på, om jeg ikke har krav på disse feriedage, da jeg pga sygdom var forhindret i at afholde dem? 

På forhånd tak

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. januar 2022

Anonym

Jo, såfre.t at du havde informeret din arbejdsgiver om at disse skulle overflytte til nyt ferie år grundet hindring af ferie afholdelse grundet egen sygdom

Det sker ukke automatisk  og de er nu bortfaldet 

Anmeld Citér

2. januar 2022

Anonym

Mener faktisk man kan søge om at få dem udbetalt, hvis man kan bevise at man ikke kan afholde dem. Hvilket du jo ikke kan pga sygdom 

tjek evt. borger. 

Anmeld Citér

2. januar 2022

Projektbaby2

Tak for svar. 
Jeg må indrømme, at jeg ikke lige tænkte over at informere arbejdspladsen herom, da jeg var ret plaget af mine graviditetsgener og lå nærmest i sengen hele dagen. Men nu har min arbejdsplads fået refusion fra Udbetaling Danmark pga sygemeldingen, så tror I ikke, at jeg kan bevise HR, at jeg var forhindret i afholdelsen pga mine graviditetsgener?

Anmeld Citér

2. januar 2022

Savanna

Profilbillede for Savanna

Husk at der er forskel efter den nye ferielov = du har mulighed for at overføre, ikke få udbetalt. 
Men tag en snak med lønkontoret eller ring til borgerservice. De kan nok guide dig bedre end herinde.

Anmeld Citér

2. januar 2022

Projektbaby2

Savanna skriver:

Husk at der er forskel efter den nye ferielov = du har mulighed for at overføre, ikke få udbetalt. 
Men tag en snak med lønkontoret eller ring til borgerservice. De kan nok guide dig bedre end herinde.

Tak for svar. 
Ja netop, mener også, at man udelukkende kan overføre. Men ja jeg kontakter lige lønkontoer/HR i morgen. 

Anmeld Citér

2. januar 2022

Soonmom

Du skal have lavet en aftale med din chef inden 31/12, så tænker de er gået tabt 

Anmeld Citér

2. januar 2022

Anonym

Sygdom og barsel på overførselstidspunktet er lovlig feriehindring og gør, at du kan få dem overført. 

Jeg er ansat i HR i en statslig styrelse og hos os har arbejdet vedr. ferieoverførsel været i gang i en periode før årsskiftet. Der er derfor helt styr på, hvem der kan overføre hvad. Hos os går ingen feriedage går tabt.

Jeg går ud fra, at du har været sygemeldt på din arbejdsplads og at de ved, det er pga graviditet, så de kan få deres refusion. Så mon ikke, at ledelsen/HR har været inde over dine overførsel af dine feriedage? 

Når du møder ind i morgen, så tag kontakt til HR. De må kunne oplyse dig om, hvad der er sket med dine dage.

Anmeld Citér

2. januar 2022

Projektbaby2

Anonym skriver:

Sygdom og barsel på overførselstidspunktet er lovlig feriehindring og gør, at du kan få dem overført. 

Jeg er ansat i HR i en statslig styrelse og hos os har arbejdet vedr. ferieoverførsel været i gang i en periode før årsskiftet. Der er derfor helt styr på, hvem der kan overføre hvad. Hos os går ingen feriedage går tabt.

Jeg går ud fra, at du har været sygemeldt på din arbejdsplads og at de ved, det er pga graviditet, så de kan få deres refusion. Så mon ikke, at ledelsen/HR har været inde over dine overførsel af dine feriedage? 

Når du møder ind i morgen, så tag kontakt til HR. De må kunne oplyse dig om, hvad der er sket med dine dage.

Mange tak for dit brugbare svar  
Lige præcis jeg har været sygemeldt fra arbejdet og de ved, at det er i forbindelse med graviditetsgener. Jeg kontakter dem straks i morgen. 

Anmeld Citér

2. januar 2022

Dina07

Jeg ved ikke om der er forskel på hvornår det skal meldes om overførsel af ferie alt efter om nan er ansat med ferie med løn eller med feriepenge. Jeg er det sidste og snakkede med dem for måneder siden da jeg også var sygemeldt og på barsel og derfor ikke ville have mulighed for og afholde. Og fik af vide min arbejdsgiver skal melde overførsel senest her i januar. Jeg kan også Stadig se mine feriedag på borger.dk. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.