Børnehaven roser, men de misforstår

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.182 visninger
4 svar
10 synes godt om
29. december 2021

Anonym trådstarter

Jeg går hjemme på barsel med vores datter på fire måneder. Vi har også en søn på fire år, som går i børnehave. Siden jeg fødte har han haft en del fridage, ligesom han har rimelig korte dage med få undtagelser. Han overgår snart til deltidsplads her under min barsel. 

Sagen er dog den, at jeg har ADD, og jeg har en historik med tidligere fødselsdepression. Jeg er ret skrøbelig psykisk, og min ADD gør, at jeg i særlig grad har et behov for pauser og søvn, som der jo ikke er meget af om natten med en baby. Derfor har jeg brug for, at min store dreng kommer i børnehave. Som sagt ikke lange dage, men det er nødvendigt for mig at kunne passe på mig selv her i starten, sove når baby sover og alle disse ting, jeg ikke kan når min søn er hjemme. 

Op til ferien havde min søn fri en længere periode før juleferien startede. Han havde noget klatvis sløjhed, og ville ikke afsted, så det var derfor. 

Da min mand hentede hans overtøj dagen før børnehaven gik på ferie, kom vores søns ene pædagog ud og skamroste min mand. At det var SÅ dejligt vi valgte at holde ham hjemme, nu hvor pandemien virkelig raser. At tusind tak fordi vi tænkte på pædagogerne, for det gør regeringen ikke med de anbefalinger der er, så det var så sødt af os.

Min mand blev så paf han ikke sagde fra. Men nu er jeg lidt fortvivlet, fordi det virker som om børnehaven forventer vi bare beholder ham hjemme så, men det kan jeg altså ikke holde til at gøre hver dag, det er for meget med mine vanskeligheder. 

Hvad gør man så, for at ikke at skabe en træls situation? Jeg føler jo de indirekte har sagt nu, at det er usolidarisk og ikke særlig venligt at sende ham afsted, nu hvor jeg går hjemme.

Hvad gør jeg så, når jeg har det behov? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. december 2021

DagGry

Profilbillede for DagGry

Du sender ham bare afsted ALT det, du har brug for. 

Det er ikke din opgave at tage hensyn til pædagogerne. Det er ledelsens ansvar. 

Du skal bruge den ydelse, du betaler for. I det her tilfælde børnehaven. Og du kan gøre det med god samvittighed. 

Anmeld Citér

29. december 2021

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Jeg går hjemme på barsel med vores datter på fire måneder. Vi har også en søn på fire år, som går i børnehave. Siden jeg fødte har han haft en del fridage, ligesom han har rimelig korte dage med få undtagelser. Han overgår snart til deltidsplads her under min barsel. 

Sagen er dog den, at jeg har ADD, og jeg har en historik med tidligere fødselsdepression. Jeg er ret skrøbelig psykisk, og min ADD gør, at jeg i særlig grad har et behov for pauser og søvn, som der jo ikke er meget af om natten med en baby. Derfor har jeg brug for, at min store dreng kommer i børnehave. Som sagt ikke lange dage, men det er nødvendigt for mig at kunne passe på mig selv her i starten, sove når baby sover og alle disse ting, jeg ikke kan når min søn er hjemme. 

Op til ferien havde min søn fri en længere periode før juleferien startede. Han havde noget klatvis sløjhed, og ville ikke afsted, så det var derfor. 

Da min mand hentede hans overtøj dagen før børnehaven gik på ferie, kom vores søns ene pædagog ud og skamroste min mand. At det var SÅ dejligt vi valgte at holde ham hjemme, nu hvor pandemien virkelig raser. At tusind tak fordi vi tænkte på pædagogerne, for det gør regeringen ikke med de anbefalinger der er, så det var så sødt af os.

Min mand blev så paf han ikke sagde fra. Men nu er jeg lidt fortvivlet, fordi det virker som om børnehaven forventer vi bare beholder ham hjemme så, men det kan jeg altså ikke holde til at gøre hver dag, det er for meget med mine vanskeligheder. 

Hvad gør man så, for at ikke at skabe en træls situation? Jeg føler jo de indirekte har sagt nu, at det er usolidarisk og ikke særlig venligt at sende ham afsted, nu hvor jeg går hjemme.

Hvad gør jeg så, når jeg har det behov? 

Som pædagog vil jeg også sige at du sender ham afsted ligeså tosset du vil. Der er en pandemi, men børnehaverne/vuggestuerne er nu engang åben. Så pædagogerne må rette deres utilfredshed over regeringens håndtering et andet sted. 
Jeg synes dog at det  er noget andet, hvis en institution bliver ramt af corona og der derfor næsten ikke er nogen medarbejder - det kan give en trist dag for børn og voksne. Disse dage synes jeg jo man hjælper hinanden og holder børn hjemme der kan holdes hjemme, så dem der ikke kan blive hjemme også kan få en god dag.

Pædagogens kommentar til din mand var helt sikkert velment, men jeg kan absolut også se at det hos Jer sætter en følelse om en forventning om fri fra pædagogerne. Så man skal virkelig overveje sine ord….men det er jo slet ikke sikkert de har nogen forventning om at di holder ham hjemme. Måske var det bare er udtryk for taknemlighed for de dage I havde ham hjemme. 

Anmeld Citér

30. december 2021

Soonmom

Tænker da ikke at pædagogerne forventer at I holder ham hjemme, men blot giver udtryk for at det er dejligt for ham med fri, der er mange på barsel som stadig sender afsted fra 7-16 eller længere, (Corona eller ej) så mon ikke det er dem pædagoger har i tankerne

Jeg ville ikke tænke yderligere over det og blot gøre som I plejer

Anmeld Citér

30. december 2021

Morpåudebane

Du sender ham da afsted tag det som en komplementet at de roser jer for at holde hjemme og hente tidligt, men fortsæt som det passer ind i jeres liv. Tænker da slet ikke at de forventer at i holder ham hjemme bare fordi du er hjemme. De ved også at det er hårdt at være på barsel og at han har behov for at komme ned og lege i børnehaven

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.