Økonomi med baby - hvordan gør I?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. december 2021

Soulaima

Vi overfører begge samme beløb til vores fælles budget og mad konto. Hvad vi hver især har tilbage er "vores" egne penge som vi selv råder over  - jeg har f.eks valgt at købe en ny bil og den betaler min kæreste selvfølgelig ik for. Derudover så ryger jeg og det skal min kæreste selvfølgelig heller ik finansiere. 

Vi får ca det samme udbetalt (jeg får lidt mere) men min kæreste har klart en bedre økonomi end mig med en god opsparing, hvor jeg er lidt for god til at bruge alle mine penge

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. december 2021

Anonym

Fælles økonomi herhjemme. Vi tjener ca. det samme. Her har vi en fælles konto, hvor alt kommer ind og så får vi hver 2500 kr i lommepenge, som den anden ikke skal blande sig i.

Da vores datter kom, arvede vi tøj og ufstyr fra kollegaer og købte resten brugt. Man kan få rigtigt meget flot tøj i diverse børne brugt tøjbutikker til ingen penge. Og så er det jo app'en reshopper. En barnevogn behøver man altså heller ikke nødvendigvis den første tid, hvis i har det lidt stramt i starten.

Anmeld Citér

28. december 2021

Frizzy

Anonym skriver:

Min kæreste og jeg får snart vores første barn, og vi kan ikke helt regne ud, hvad der er det smarteste i forhold til økonomi og baby.

Vi har ikke fællesøkonomi og tjener ca. det samme. Dog er økonomien det næste års tid lidt stram.

Derfor vil jeg høre, hvordan I gør? Betaler I et beløb ind hver måned - eller står den ene af jer for alle køb og får alle børnepengene (ved godt udbetalingen ændres)? 

For os har set ikke givet mening at have mine og dine penge. Der er mange fælles udgifter med børn : udstyr, tøj, børneopsparing, mad osv., fritidsaktiviteter osv.

Vi har mad konto og budget konto 

Anmeld Citér

28. december 2021

Lje

Anonym skriver:

Min kæreste og jeg får snart vores første barn, og vi kan ikke helt regne ud, hvad der er det smarteste i forhold til økonomi og baby.

Vi har ikke fællesøkonomi og tjener ca. det samme. Dog er økonomien det næste års tid lidt stram.

Derfor vil jeg høre, hvordan I gør? Betaler I et beløb ind hver måned - eller står den ene af jer for alle køb og får alle børnepengene (ved godt udbetalingen ændres)? 

Hver gang der bliver oprettet en tråd som denne, så får jeg (sikkert uberettigede) en tanke a la "oh nej - nu er der igen en kvinde, der har valgt at få et barn med en partner hvor hun betaler babytøj, mad og pyntepuder. Og partneren betaler husleje, afdrag og bil". 

Igen en kvinde der står med *ingenting* i tilfælde af skilsmisse. 

Hvis ikke I vil have direkte fællesøkonomi, med alt udbetalt til samme konto, så pas i det mindste på dig selv. Lav et budget for fællesudgifter: mad, husleje, din pensionsopsparing mens du er på barselsdagpenge, babygrej, evt. bil, forsikringer og andet fælles. Alt fælles. Og ja, din manglende pensionsopsparing mens du er på barselsdagpenge er fælles. For det er pga et fælles barn, at du går ned i indtægt hvis ikke, du har fuld løn under barsel. Og så deler I udgifterne lige (hvis I tjener det samme) eller 'de bredeste skuldre bærer den bredeste byrde' hvis man er til det. 

Vi drøner alt (løn, børneydelse, evt. bonus) ind på samme Nemkonto. Alt bliver betalt fra den konto. Inkl. overførsel til fælles opsparing og fælles forbrugskonto. Og så overfører vi x-antal kroner til hhv. egen konto. 

Vi er gift og jeg har et par tusinde udbetalt mere end min mand. 

Vh.

Anmeld Citér

28. december 2021

Anonym

Lje skriver:

Hver gang der bliver oprettet en tråd som denne, så får jeg (sikkert uberettigede) en tanke a la "oh nej - nu er der igen en kvinde, der har valgt at få et barn med en partner hvor hun betaler babytøj, mad og pyntepuder. Og partneren betaler husleje, afdrag og bil". 

Igen en kvinde der står med *ingenting* i tilfælde af skilsmisse. 

Hvis ikke I vil have direkte fællesøkonomi, med alt udbetalt til samme konto, så pas i det mindste på dig selv. Lav et budget for fællesudgifter: mad, husleje, din pensionsopsparing mens du er på barselsdagpenge, babygrej, evt. bil, forsikringer og andet fælles. Alt fælles. Og ja, din manglende pensionsopsparing mens du er på barselsdagpenge er fælles. For det er pga et fælles barn, at du går ned i indtægt hvis ikke, du har fuld løn under barsel. Og så deler I udgifterne lige (hvis I tjener det samme) eller 'de bredeste skuldre bærer den bredeste byrde' hvis man er til det. 

Vi drøner alt (løn, børneydelse, evt. bonus) ind på samme Nemkonto. Alt bliver betalt fra den konto. Inkl. overførsel til fælles opsparing og fælles forbrugskonto. Og så overfører vi x-antal kroner til hhv. egen konto. 

Vi er gift og jeg har et par tusinde udbetalt mere end min mand. 

Vh.

Kunne ikke være mere enig! 

Der er dælme forskel på at betale “udgifterne” som faktisk er en opsparing 

Og betale mad osv, som rent faktisk ender som fæces. 

Her har vi fælles økonomi - også min manglende/nedsatte pensionsopsparing. Det er jo kærlighed at ville sikre hinanden bedst muligt på sigt. Uanset en potentiel skilsmisse eller ej. 

Jeg har i mange år haft flere penge end min mand, da jeg havde arbejde og han var på SU. Men det var også totalt fælles der. Og nu hvor jeg desværre går hjemme med et alvorligt sygt barn, så betaler han også til min pensionsopsparing. 

Min mand tjener vel ca 5000 mere end mig. Men alt ryger ind på 3 konti. Mad/forbrug - budget - opsparing. Pengene kommer rent logisktisk ind på vores private lønkonti, fordi vi ikke har tegnet en fremtidsfuldmagt endnu. (Dumt - ved det

Bare husk/ at afbetale på en lejlighed/hus (og i nogle tilfælde bil) er en opsparing. Det er ikke en udgift og skal ikke regnes sådan. 
Så skal kvinden opsparingskonto i hvertfald indregnes som en udgift på lige fod. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.