Lje skriver:
Hver gang der bliver oprettet en tråd som denne, så får jeg (sikkert uberettigede) en tanke a la "oh nej - nu er der igen en kvinde, der har valgt at få et barn med en partner hvor hun betaler babytøj, mad og pyntepuder. Og partneren betaler husleje, afdrag og bil".
Igen en kvinde der står med *ingenting* i tilfælde af skilsmisse.
Hvis ikke I vil have direkte fællesøkonomi, med alt udbetalt til samme konto, så pas i det mindste på dig selv. Lav et budget for fællesudgifter: mad, husleje, din pensionsopsparing mens du er på barselsdagpenge, babygrej, evt. bil, forsikringer og andet fælles. Alt fælles. Og ja, din manglende pensionsopsparing mens du er på barselsdagpenge er fælles. For det er pga et fælles barn, at du går ned i indtægt hvis ikke, du har fuld løn under barsel. Og så deler I udgifterne lige (hvis I tjener det samme) eller 'de bredeste skuldre bærer den bredeste byrde' hvis man er til det.
Vi drøner alt (løn, børneydelse, evt. bonus) ind på samme Nemkonto. Alt bliver betalt fra den konto. Inkl. overførsel til fælles opsparing og fælles forbrugskonto. Og så overfører vi x-antal kroner til hhv. egen konto.
Vi er gift og jeg har et par tusinde udbetalt mere end min mand.
Vh.
Kunne ikke være mere enig!
Der er dælme forskel på at betale “udgifterne” som faktisk er en opsparing
Og betale mad osv, som rent faktisk ender som fæces.
Her har vi fælles økonomi - også min manglende/nedsatte pensionsopsparing. Det er jo kærlighed at ville sikre hinanden bedst muligt på sigt. Uanset en potentiel skilsmisse eller ej.
Jeg har i mange år haft flere penge end min mand, da jeg havde arbejde og han var på SU. Men det var også totalt fælles der. Og nu hvor jeg desværre går hjemme med et alvorligt sygt barn, så betaler han også til min pensionsopsparing.
Min mand tjener vel ca 5000 mere end mig. Men alt ryger ind på 3 konti. Mad/forbrug - budget - opsparing. Pengene kommer rent logisktisk ind på vores private lønkonti, fordi vi ikke har tegnet en fremtidsfuldmagt endnu. (Dumt - ved det
Bare husk/ at afbetale på en lejlighed/hus (og i nogle tilfælde bil) er en opsparing. Det er ikke en udgift og skal ikke regnes sådan.
Så skal kvinden opsparingskonto i hvertfald indregnes som en udgift på lige fod.