Økonomi med baby - hvordan gør I?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.378 visninger
14 svar
7 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
27. december 2021

Anonym trådstarter

Min kæreste og jeg får snart vores første barn, og vi kan ikke helt regne ud, hvad der er det smarteste i forhold til økonomi og baby.

Vi har ikke fællesøkonomi og tjener ca. det samme. Dog er økonomien det næste års tid lidt stram.

Derfor vil jeg høre, hvordan I gør? Betaler I et beløb ind hver måned - eller står den ene af jer for alle køb og får alle børnepengene (ved godt udbetalingen ændres)? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. december 2021

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Vi har regnet et budget ud med alle udgifter. Både boligudgifter og husholdning. Så overfører vi hver især et beløb til hhv budgetkonto og til en madkonto/husholdningskonto. Vi betaler begge 2500 til mad/husholdning/bleer/børnepleje og fordelingen af udgifter til budgetkonto er 60/40, da min mand tjener mere end mig. Vi har ikke fællesøkonomi. Børnepenge sættes ind på madkontoen, som vi begge har kort til.

Anmeld Citér

27. december 2021

Black Rose

Anonym skriver:

Min kæreste og jeg får snart vores første barn, og vi kan ikke helt regne ud, hvad der er det smarteste i forhold til økonomi og baby.

Vi har ikke fællesøkonomi og tjener ca. det samme. Dog er økonomien det næste års tid lidt stram.

Derfor vil jeg høre, hvordan I gør? Betaler I et beløb ind hver måned - eller står den ene af jer for alle køb og får alle børnepengene (ved godt udbetalingen ændres)? 

Herhjemme betaler vi begge ind til budgetkonto og madkonto, men overfører forskellige beløb, da min mand tjener mere end mig. Vi har i sidste ende samme rådighedsbeløb.

Ifht udgifter til barn har vi også været fælles om alt. Vi oprettede dog en konto til hver af vores børn, da de blev født, og deres konto fik alle deres børnepenge (de første tre udbetalinger, altså før start i institution) - og så trak vi derfra, når vi købte klapvogn/tøj/voksi/mv. De køb vi ikke tog fra den konto, delte vi 50/50, da vi synes det er mest fair, nu vi har samme rådighedsbeløb Der er dog den undtagelse, at jeg ikke anmoder min mand om penge, hvis jeg køber noget til dem, der nok mere er mit behov end børnenes han betaler gerne, men det synes jeg ikke han skal. 

Vores børn er startet i dagpleje ved 12 måneder, så fra fjerde udbetaling af børnepenge er de gået på budgettet, for så er de med til at dække udgiften til institution

Anmeld Citér

27. december 2021

A38

Vi har tre fælles konti som vi indbetaler til hver måned (dog ikke børnekonto, som pt kun indbetales til når vi får børnepenge). En budgetkonto til vores faste udgifter, institution, husleje, forsikringer, abonnementer, varme og sådan.

En børnekonto, hvor vi først sparede op til de ting vi skulle købe til baby og senere den konto vi indbetaler børnepengene til og hvis min datter får pengegaver. Den bruger vi til nyt tøj og legetøj, hvis min datter trænger.

En husholdningskonto, til mad, husholdning, take away, og fælles fornøjelser såsom en Tivoli tur eller lignende.

Anmeld Citér

27. december 2021

Anonym

Vi betaler et beløb ind på en konto hver måned. Vi betaler procentvis i forhold til vores løn. Børnepengene sætter vi også en på den konto. 

Anmeld Citér

27. december 2021

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Vi lavede et budget, og betaler det, vi kan, så vi har samme rådighedsbeløb hver måned.. Eller min kæreste har vist en smule mere end mig, men det går.. 

Børnepenge kommer ind på en separat konto, og så betaler vi tøj, Legetøj osv. af dem.. 

Jeg betaler børnehave for vores datter, imens min kæreste så betaler stort set alle regninger.. Men det er jo i princippet ligegyldigt, HVEM der betaler for HVAD.. Bare beløbet udligner sig, så begge er tilfredse med det 

Anmeld Citér

27. december 2021

MJL88

Vi har det samme i rådighedsbeløb hver måned, og så overfører vi bare resten til fællespuljen. 
Der bliver alle regninger, mad, børneting, ferier osv betalt.

Vi tjener også det samme, kun 1000kr forskel udbetalt, så det gør det også lidt nemmere. 

Børnepengene ryger ind i fællespuljen, men sparer 1250 kr. i måneden til alt til vores datter. Desuden sparer vi op til gaver, ferier og uforudsete og aktier. 

Det fungerer super for os

Anmeld Citér

27. december 2021

CKJ

Profilbillede for CKJ

100% fælles økonomi herhjemme. Og det er selvom min mand tjener  20.000 mere end mig om måneden.

Anmeld Citér

27. december 2021

Anonym trådstarter

Tusind tak for alle jeres svar! Det er god inspiration til når vi sætter os ned og kigger på hvordan vi vil gøre det

Anmeld Citér

27. december 2021

AnoAno

Fælles økonomi herhjemme. 

Og her er det mig som tjener mest. 

Det fungere fint herhjemme. Så ved vi også hvad pengene ryger til. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.