Jeg synes det er modsat. Synes skrigeri og manglende ord er slemt. Men nu har jeg også haft 2 kolik/mavebørn i mange år. Det er nemmere nu - med roder? Ja det gør de!
Her har vi indført reglerne:
1. man skal rydde op efter leg. Gør man ikke det, så er man også for “træt” til at lege næste leg. Og så må man vente på, at nogle andre har tid til at rydde op eller selv gøre det…
2. den der rydder op, bestemmer hvor tingene skal hen. Så hvis jeg (mor) rydder Barbie op, så bestemmer jeg pladsen. Og det er ikke smart - for jeg husker dårligt.
3. Er der efterladt legetøj på gulvet, så ved jeg ikke om det til udsmidning eller skal på plads. Så hvis man vil være sikker på, at ens ting ikke bare er smidt ud, så fjerner man det.
Bottomline - den der rydder det meste op, er den der bestemmer hvor tingene skal hen. Det forstår den store godt. Og vi hjælpes ad - og hun må tage alle de pauser hun vil. Det kræver en ihærdig indsats over flere uger, hvis vi eksemplevis har været på ferie osv at få det genindført.
Mit ældste kan også have svært ved at se rod. Men så tager jeg en ting af gangen og siger “hvor vil du gerne kunne finde denne igen? For hvis jeg skal rydde den op, så har jeg ikke brug for den. Så kommer nok i er skab eller også kan jeg ikke huske, hvor jeg har lagt den”
Men jeg bliver en dårlig mor, hvis det kun er lig, der rydder op.
Anmeld
Citér