Falder i søvn om eftermiddagen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.349 visninger
6 svar
7 synes godt om
13. december 2021

aLOTofmother

Vi har noget rigtig bøvl med min søns døgnrytme. Han er lige fyldt fire. 

Problemet er, at når han kommer hjem fra børnehave, er han fuldstændig segnefærdig af træthed, og det er altså ikke fordi, at han er der mange timer. Det ender meget ofte med, at han falder i søvn om eftermiddagen, hvilket så gør aftenputningen til et værre cirkus.

Det er som om vi har få muligheder her:

- lade ham ligge og sove kl 16, med det resultat han slet ikke kan sove om aftenen. Han sover timevis, hvis vi ikke vækker

- vække ham, lige så snart vi opdager det (af og til går han på værelset selv og leger og falder så i søvn), hvilket giver en småsur og pylret dreng

- holde ham vågen, resulterer i dårligt humør og sammenbrud.

Vi oplever han er så træt efter børnehave, at han mangler energi til at spise aftensmad, og det eneste han har overskud til er skærmtid. Vi kan prøve herfra og til jul med hyggelige afslappende aktiviteter, men han vil ikke.

Alt det her bøvl skaber så en dårlig rytme, hvor han ofte står op kl 5 om morgenen, det hjælper jo ikke. Men selv hvis han sover til kl 6-7 stykker er det det samme om eftermiddagen. Det er bedre i weekenderne.

Vi har prøvet at putte ham tidligere, men det gør ikke rigtig forskel. Hvad pokker skal vi stille op? Han vil jo ikke sove i børnehaven, da han hellere vil lege.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. december 2021

Tip!

Give ham et måltid mad når i kommer hjem fra børnehave - eller rugbrød/havregrød.. #nemt. 
og så lade ham sove til næste dag. Han har brug for søvnen, ellers sov han ikke. 
Der er mange indtryk der skal bearbejdes efter en dag i børnehave. 

Anmeld Citér

13. december 2021

Naha

Min datter har haft samme periode, jeg gav hende noget mad når hun kom hjem, i en lang periode var det rugbrød. Også blev hun puttet til nat ofte sov hun helt til dagen efter. De dage hvor hun vågnede var der oftest ved 22 tiden, der fik hun som regel lidt havregryn med mælk og sukker og vand til, vi undlod så vidt muligt de dage af børste tænder, men var der flere dage i streg børstede vi tænderne en gang til ved 22 tiden

Anmeld Citér

13. december 2021

Naha

Naha skriver:

Min datter har haft samme periode, jeg gav hende noget mad når hun kom hjem, i en lang periode var det rugbrød. Også blev hun puttet til nat ofte sov hun helt til dagen efter. De dage hvor hun vågnede var der oftest ved 22 tiden, der fik hun som regel lidt havregryn med mælk og sukker og vand til, vi undlod så vidt muligt de dage af børste tænder, men var der flere dage i streg børstede vi tænderne en gang til ved 22 tiden

Husk søvn avler som oftest søvn, sover barnet dårligt og for lidt vil det ofte havde sværere ved at sove igen og overgive sig til søvnen, hvor i mod god søvn giver god søvn ☺️

Anmeld Citér

14. december 2021

Soonmom

Hvad tid sover han om aftenen? - For det lyder da voldsomt så træt han er, får han de vitaminer han skal have? Hvad med at gå ud og lege om eftermiddagen med ham, altså holde ham i gang.

Anmeld Citér

14. december 2021

Mom

Profilbillede for Mom
aLOTofmother skriver:

Vi har noget rigtig bøvl med min søns døgnrytme. Han er lige fyldt fire. 

Problemet er, at når han kommer hjem fra børnehave, er han fuldstændig segnefærdig af træthed, og det er altså ikke fordi, at han er der mange timer. Det ender meget ofte med, at han falder i søvn om eftermiddagen, hvilket så gør aftenputningen til et værre cirkus.

Det er som om vi har få muligheder her:

- lade ham ligge og sove kl 16, med det resultat han slet ikke kan sove om aftenen. Han sover timevis, hvis vi ikke vækker

- vække ham, lige så snart vi opdager det (af og til går han på værelset selv og leger og falder så i søvn), hvilket giver en småsur og pylret dreng

- holde ham vågen, resulterer i dårligt humør og sammenbrud.

Vi oplever han er så træt efter børnehave, at han mangler energi til at spise aftensmad, og det eneste han har overskud til er skærmtid. Vi kan prøve herfra og til jul med hyggelige afslappende aktiviteter, men han vil ikke.

Alt det her bøvl skaber så en dårlig rytme, hvor han ofte står op kl 5 om morgenen, det hjælper jo ikke. Men selv hvis han sover til kl 6-7 stykker er det det samme om eftermiddagen. Det er bedre i weekenderne.

Vi har prøvet at putte ham tidligere, men det gør ikke rigtig forskel. Hvad pokker skal vi stille op? Han vil jo ikke sove i børnehaven, da han hellere vil lege.. 

Vores havde også en periode, hvor han tit som fra vi kom hjem til næste morgen, kun afbrudt af mad og wc. Jeg tror det varede et par måneder.

Vi lod ham sove, for han var/ er sund og rask og havde god energi (når han var i BH og i weekenderne) og fik den næring han havde behov for.

Jeg tænker at dit barn "bare" er træt, og jeg ville ikke bekymre mig synderligt, medmindre han virker nærmest syg (bleg, ingen appetit ect.)

Anmeld Citér

14. december 2021

BabyIgen2022

I bad om eftermiddagen og noget at spise.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.