Anonym skriver:
Begge mine børn er testet positiv for covid19, og vi er hjemme. De er testet med en dags mellemrum.
Ringede efter den første test til smittesporingen og sad i telefon kø i 1,5 time. Her fik vi så info på den første, der har tydelige symptomer. Nr 2 var i forvejen forkølet (har været det i ca 3 uger, er testet negativ mange gange) - så vi kan ikke rigtig spotte om han har symptomer mere end han plejer.
Jeg er kommet lidt i tvivl om det vi fik at vide, havde også lidt indtryk af at det var en meget ung pige (ikke uddannet) jeg talte med, og med det nye tilfælde har jeg lidt spørgsmål. Igen i dag er der tonse lange kø på telefonen, så håber lidt nogen herinde har været igennem et corona forløb som kan svar på mine spørgsmål:
- jeg synes pigen sagde, at vores første med symptomer ville teste positiv i op til 3 mdr, og vi derfor ikke kunne teste om hun var rask (men skulle gå ud fra 48 timer uden symptomer) - er det korrekt forstået?
- hvad skal vi regne med nu med ham hvor vi ikke kan spotte om der er symptomer?
- de er begge booket til vaccine, det skal vi vel bare aflyse nu eller hvad?
- vi forældre er vaccinerede - og vores arbejdspladser har sagt vi gerne må komme på arbejde i morgen med en negativ test. Det vil også til dels kunne lade sig gøre (forskudt tid) men jeg må da indrømme jeg forventer st vi også bliver smittede - det er jo mindre børn vi ikke kan isolere os fra, vi har kun 1 badeværelse osv. Jeg har klart nok ikke lyst til at være skyld i at alle mine kolleger også bliver syge.
Så er der nogen vaccinerede forældre der har været igennem et forløb med tæt kontakt, men hvor I IKKE blev smittede ?
Vi har også lige været igennem et forløb med smitte.
Vores besked fra hotline var:
er der symptomer må de komme ud af isolation 48 timer efter symptomer ophør.
Er der ingen symptomer hedder det 7 dage, den dag testen bliver taget er dag 0.
I forhold til vaccine må de vaccineres 4 uger efter smitte.
I forhold til jer forældre skal i testes den dag børnene kommer ud af isolation.
Det var den information vi har fået. Og jeg har snakket med hotline mange gange.
Håber det kan hjælpe lidt.