Jeg tror det er ret normalt, at det er svært for så forholdsvist små børn at øve sig og ikke føle nederlag, når tingene ikke lige falder nemt. Det er i hvert fald også sådan vores dreng er. Han er seks år.
Herhjemme taler vi om, at man kun kan blive bedre af at øve sig. Og så roser vi megameget, når han gør noget, som han faktisk ikke har lyst til. Siger, at det er noget af det sejeste man kan gøre osv. Prøver på at give succesoplevelser - dvs at vi øver på de ting, der er rimeligt lette, så han føler, at det nytter noget, i stedet for at øve på det, som er rigtig svært for ham.
Det er en lidt svær balance, for man ønsker jo, de netop kan fastholde sig selv i noget, der er lidt svært - samtidig skal vi i hvert fald passe meget på ikke at presse for meget, for så skaber vi endnu mere modstand.
Hvis det er noget, som vi virkelig synes, der skal styr på nu, giver vi belønning. Fx lærte han at cykle ved at få en peanut hver gang han havde cyklet et vist stykke vej. Det responderer han godt på.
Man kan også sige, at når den indre motivation mangler, erstatter vi den med en ydre motivation.
Anmeld
Citér