Fravær

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. november 2021

Altea

Anonym skriver:

Hvilke andre tilladelser skal man så spørge skolen om i henhold til ens børn?

Som forældre er det jo vores ansvar at sørge for at de modtager undervisning- De børn som er hjemmeskolet, bliver forældrene her også trukket i tilskud? 

Om mit barn så skulle ud og rejse i 14 dage eller bede om 4 timers fri, så er det i sidste ende mig som forældre der sætter rammerne og tager ansvaret. - jeg vil ikke spørge om lov, men meddele at mit barn holder fri den fredag  

De børn der hjemmeundervises er under tilsyn fra kommunalbestyrelsen, og skal søge om dette.

Men igen - det handler jo ikke om de børn der tages fri 2 dage om året, men om de som er væk hveranden fredag/mandag, eller tages ud til ferier når det passer forældrene, uge efter uge.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. november 2021

drabo

Profilbillede for drabo
Anonym skriver:

Som forældre er det jo vores ansvar at sørge for at de modtager undervisning- De børn som er hjemmeskolet, bliver forældrene her også trukket i tilskud? 

Om mit barn så skulle ud og rejse i 14 dage eller bede om 4 timers fri, så er det i sidste ende mig som forældre der sætter rammerne og tager ansvaret. - jeg vil ikke spørge om lov, men meddele at mit barn holder fri den fredag  

Det handler jo om, at når du tilmelder dig en folkeskole eller privat skole for den sagsskyld - så overlader du undervisningspligten til skolen. Og dermed er det vel også naturligt at de stiller nogle krav omkring fremmøde, da det nu er dem som har undervisningspligten.

Man kan også sige at hvis børnene bare kommer og går som vinden blæser, er det utroligt svært at lave god inspirerende undervisning og få et klassefællesskab op at køre.

Hvis man ikke ønsker nogle forpligtelser i forhold til at møde, så står det en frit for at hjemmeskole og dermed tilpasse undervisningen familiens ferieplaner.

Anmeld Citér

19. november 2021

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Og det kan du sikkert roligt holde fast i - i min arbejdskommune skal man dog udfylde en ansøgningsblanket og have skolelederens underskrift, hvis man tager sit barn ud i mere end to dage, og er man krakilsk nok til ikke at acceptere at skulle ansøge, vil det blive noteret som ulovligt fravær. 
Som klasselærer kan jeg give grønt lys for op til to dages fravær, og jeg er ikke så firkantet, at jeg ville problematisere det, hvis forældre meddelte mig fravær frem for at spørge - det er jo for langt de flestes vedkommende uproblematisk. 
Ikke desto mindre er det formelt set en tilladelse, der gives fra skolens side, og ved ulovligt fravær på over 15 % har vi pligt til at informere kommunen, som så kan beslutte at skride ind. 

Det er undervisningsministeriet, du skal i krig med, hvis du finder reglerne forkerte eller stødende. Du kan læse om reglerne her: https://www.uvm.dk/folkeskolen/organisering-og-ledelse/foraeldrenes-rolle/fravaersregler-i-folkeskolen/baggrund

Anmeld Citér

19. november 2021

Mor og meget mere

Anonym skriver:

Mht. andre tilladelser, så kan du fx heller ikke tage dit barn ud af undervisningen i et bestemt fag, som du ikke mener, det skal følge. Du kan ikke afgøre, at dit barn ikke skal til afgangsprøve i et eller flere fag. Du kan heller ikke egenhændigt afgøre, at dit barn først skal møde kl. 9 dagligt. Eller at det skal skifte til parallelklassen. 
Jeg ved ikke, om det var et trick-spørgsmål fra din side, men der er masser af forhold, forældrene ikke selv bestemmer/afgør, når de har ladet deres barn indmelde i en skole. 

Anmeld Citér

21. november 2021

Anonym trådstarter

Tusind tak for svar

Jeg mener, at skolelederen skal have besked og give godkendelse, men bliver helt i tvivl når I er flere der skriver, at det er skolelæreren  

Jeg kan desværre ikke finde noget om det på deres hjemmeside, så jeg tænker, at jeg skriver til begge skolelærer for at høre dem af

Anmeld Citér

21. november 2021

Sprit25

Anonym skriver:

Meddeler du også arbejde at du ikke kommer den dag eller vender du den med din leder? 

Naturligvis spørger man da lige  

Anmeld Citér

21. november 2021

Mor og meget mere

Anonym skriver:

Tusind tak for svar

Jeg mener, at skolelederen skal have besked og give godkendelse, men bliver helt i tvivl når I er flere der skriver, at det er skolelæreren  

Jeg kan desværre ikke finde noget om det på deres hjemmeside, så jeg tænker, at jeg skriver til begge skolelærer for at høre dem af

Det er ikke nogen “stor ting”, og der er jo længe til. Det er rigeligt at skrive til lærerne ugen før, og hvis ikke de kan give tilladelse, så giver de dig besked om, hvordan du søger skolens leder. 
For lærerne vil det være lettere, at du venter, til det nærmer sig, så de har det frisk i hukommelsen de pågældende dage. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.