Fravær

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.997 visninger
16 svar
16 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. november 2021

Anonym trådstarter

Hej derude!

Jeg har 2 børn hvor den ene går i 4 klasse og den anden i 0 klasse. 

De passer begge deres skoler og er 7,9,13 aldrig syge. De kommer heller aldrig forsent. 

Vi har aldrig nogensinde holdt ferie uden for skolenernes ferie kalender imens vores den ældste har gået i skole. 

Vi har nu bestilt en Lalandia ferie fra torsdag til søndag i uge 11 næste år. Børnene kan komme halvdelen af skoledagen om torsdagen og ellers skal de have fri hele fredag. 

Til jer der har meldt jeres børn fri uden for skoleferierne, hvor lang tid inden er det bedst at spørge skole inspektøren om lov?? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. november 2021

drabo

Profilbillede for drabo

Hos os kan lærerne give fri i op til to dage, men i så god tid som muligt.

Anmeld Citér

19. november 2021

Anonym

Hos os får børnene fri alt mellem et par dage og en uge udenfor skolekalenderen, (det er aldrig noget problem selvom man bliver opfordret til at holde i selve ferierne).

Nogle skriver ugen før, andre flere uger. Men når I kender datoerne så kan I jo lige så godt bede om fri med det samme, og når I nærmere jer uge 11 lige minde klasselæreren om at I har fået fri og skal afsted.

Anmeld Citér

19. november 2021

Anonym

Det skal du nok blot sige til lærer. Vi rejser i en måned over jul og nytår uden problemer. Her skulle læren også bare godkende. Det er 2 uger de har fri men med bøger med.

Anmeld Citér

19. november 2021

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Hos os skal det gøres via aula gennem ansøgning om fravær. Hvis du allerede ved det nu, så kan du evt bare gøre det nu. Hvis de glemmer det i mellemtiden er det deres problem. 
Jeg kan se at det er forskellige procedurer rundt om i det lille land. Men bare det er tydeligt beskrevet hvordan I skal forholde jer til ansøgning om fri, så gør I selvfølgelig som der står. Hos os kan lærerne kun anderkende fravær på et døgn, ellers skal det være lederen. Men det er samme formel vi har brugt(kun en gang). Rigtig god tur

Anmeld Citér

19. november 2021

Anonym

Husk at der ikke er skolepligt, men undervisningspligt. Dvs at du ikke skal spørge om “lov” for at dine børn holder fri, men blot informere skolen. 

Anmeld Citér

19. november 2021

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Husk at der ikke er skolepligt, men undervisningspligt. Dvs at du ikke skal spørge om “lov” for at dine børn holder fri, men blot informere skolen. 

Det er nu ikke korrekt. Fravær uden tilladelse registreres som ulovligt fravær, så formelt set skal skolen faktisk give lov. 
Det ville aldrig blive et problem i TS’ situation, da hendes børn ikke forsømmer skolen ellers, men ved elever, der i forvejen har meget fravær, kan det få konsekvenser for forældrene. 

Et barn, der er tilmeldt folkeskolen, er underlagt skolepligt. Undervisningspligt betyder, at man har ret til ikke at lade sit barn være tilmeldt en skole og i stedet, under kontrol af myndighederne, undervise det selv. Men man kan ikke henvise til, at der ikke er skolepligt, hvis man vælger at tage barnet ud af undervisningen uden skolens tilladelse. 
Igen: I TS’ tilfælde er det blot formalia. 

Anmeld Citér

19. november 2021

Altea

Ulovligt fravær på 15% inden for et kvartal, gør at kommunen må sanktionere og stoppe børne/ungeydelse et kvartal. Så det kan have konsekvenser. Normalt tænker jeg ikke en skole vil nægte jer lovligt fravær, når det normalt er på 0- det ville være mærkeligt. Men ferie er ikke faktisk ikke gyldig grund som udgangspunkt

Anmeld Citér

19. november 2021

Naha

Anonym skriver:

Hej derude!

Jeg har 2 børn hvor den ene går i 4 klasse og den anden i 0 klasse. 

De passer begge deres skoler og er 7,9,13 aldrig syge. De kommer heller aldrig forsent. 

Vi har aldrig nogensinde holdt ferie uden for skolenernes ferie kalender imens vores den ældste har gået i skole. 

Vi har nu bestilt en Lalandia ferie fra torsdag til søndag i uge 11 næste år. Børnene kan komme halvdelen af skoledagen om torsdagen og ellers skal de have fri hele fredag. 

Til jer der har meldt jeres børn fri uden for skoleferierne, hvor lang tid inden er det bedst at spørge skole inspektøren om lov?? 

Hos os skal vi søge ekstra ordinært frihed, men ved ikke om det er reglerne i Faaborg Midtfyn kommune eller om det er skolens regler da de er en special skole

Anmeld Citér

19. november 2021

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Det er nu ikke korrekt. Fravær uden tilladelse registreres som ulovligt fravær, så formelt set skal skolen faktisk give lov. 
Det ville aldrig blive et problem i TS’ situation, da hendes børn ikke forsømmer skolen ellers, men ved elever, der i forvejen har meget fravær, kan det få konsekvenser for forældrene. 

Et barn, der er tilmeldt folkeskolen, er underlagt skolepligt. Undervisningspligt betyder, at man har ret til ikke at lade sit barn være tilmeldt en skole og i stedet, under kontrol af myndighederne, undervise det selv. Men man kan ikke henvise til, at der ikke er skolepligt, hvis man vælger at tage barnet ud af undervisningen uden skolens tilladelse. 
Igen: I TS’ tilfælde er det blot formalia. 

Hvilke andre tilladelser skal man så spørge skolen om i henhold til ens børn?

Som forældre er det jo vores ansvar at sørge for at de modtager undervisning- De børn som er hjemmeskolet, bliver forældrene her også trukket i tilskud? 

Om mit barn så skulle ud og rejse i 14 dage eller bede om 4 timers fri, så er det i sidste ende mig som forældre der sætter rammerne og tager ansvaret. - jeg vil ikke spørge om lov, men meddele at mit barn holder fri den fredag  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.