Opsparet ferie udløber 31.12.21 - DEL

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.523 visninger
12 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
18. november 2021

Anonym trådstarter

Håber alle vil dele dette på diverse fora, Facebook og andre sociale medier:

Følgende gælder for folk der er timelønnet ELLER har skiftet job de seneste 3 år:

I bør hurtigst muligt, og helst senest 15.12.21, logge på borger.dk og tjekke om I har gammel opsparet ferie til gode (alt opsparet indtil 31.08.21). 

Hvis ja, bør man enten bede om at få det udbetalt ELLER sørge for at få en skriftlig aftale med sin arbejdsgiver om at overføre (kan dog kun lade sig gøre for 5 dage, øvrige dage (og penge) går tabt)

Hvis ikke, går ferien tabt 31.12.21

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. november 2021

Anonym

Det gælder da for alle ?

Jeg er da fastansat og skal da også have brugt min ferie pr. 31/12, jeg skal så have det overført fordi jeg er forhindret i at afholde den 

Anmeld Citér

18. november 2021

Charl90

Det gælder vel kun ferie for indeværende år? Det har jeg da fået at vide på mit arbejde. Jeg har nemlig 3 dages gammel ferie (overført fra 2020) som jeg fik at vide ikke ville blive slettet.

Jeg tror bare jeg bruger det for en sikkerhedsskyld tak for tip

Anmeld Citér

18. november 2021

Janey

Profilbillede for Janey

Det er der vel ikke noget nyt i og gælder alle. Det skyldes jo bare at ferieåret er ændret med den nye ferielov. Før skulle ferien bruges eller overføres inden 1. maj året efter, da ferieåret løb fra 1. januar til 31. december, og nu er deadline så 31. 12, da ferieåret nu løber fra 1. september til 31. august.

Anmeld Citér

19. november 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det gælder da for alle ?

Jeg er da fastansat og skal da også have brugt min ferie pr. 31/12, jeg skal så have det overført fordi jeg er forhindret i at afholde den 

Tjoo, det kommer nok an på hvor fleksibelt firmaet er - som funktionær er ferien jo blot et internt regnskab, så der kan det godt lade sig gøre at beholde saldoen.

Det jeg gør opmærksom på er dem der har ferie tilbage hos Feriekonto.

Anmeld Citér

19. november 2021

Anonym trådstarter

Charl90 skriver:

Det gælder vel kun ferie for indeværende år? Det har jeg da fået at vide på mit arbejde. Jeg har nemlig 3 dages gammel ferie (overført fra 2020) som jeg fik at vide ikke ville blive slettet.

Jeg tror bare jeg bruger det for en sikkerhedsskyld tak for tip

Ferie fra indeværende år skal være brugt 31.12.22

Al gammel ferie skal være brugt nu her. Hvis du er funktionær (og ikke har skiftet job) kan det sagtens være at dit firma er ok med at lade saldoen gå videre, her er det jo blot et internt regnskab.

Anmeld Citér

19. november 2021

Anonym trådstarter

Janey skriver:

Det er der vel ikke noget nyt i og gælder alle. Det skyldes jo bare at ferieåret er ændret med den nye ferielov. Før skulle ferien bruges eller overføres inden 1. maj året efter, da ferieåret løb fra 1. januar til 31. december, og nu er deadline så 31. 12, da ferieåret nu løber fra 1. september til 31. august.

Korrekt, det er ikke nyt. Men jeg sidder med adgang til noget af det her data, og det er vanvittigt så mange folk der har penge til at stå. Det er den unge der har haft et fritidsjob, det er folk der har været corona-hjemsendt (og derfor har afholdt mindre ferie), og det er folk der har skiftet job og derfor ikke har tænkt videre over det. Jeg har set beløb op til 25,000

Så det er blot i håb om at nogle kunne opdage det i tide.

Anmeld Citér

19. november 2021

Anonym

Tjoo, det kommer nok an på hvor fleksibelt firmaet er - som funktionær er ferien jo blot et internt regnskab, så der kan det godt lade sig gøre at beholde saldoen.

Ferieloven er altså utvetydig. Der kan kun overføres 5 feriedage til næste ferieår - den de kalder den 5. ferieuge. Og første gang, man kan aftale overførsel af ferie efter den nye ferielov, er ved det første ferieårs udløb 31-12-2021.

Der skal være indgået (skriftlig)aftale om, hvornår dagene skal afholdes medarbejder og virksomheden imellem senest d. 31-12-2021.

Virksomheden skal herefter give Feriekonto besked herom. Der er forskellige frister hertil - det kommer an på ansættelsesforhold.

Til næste år kan medarbejderen så overføre 2 ugers ferie - de 5 dage medarbejderen overførte året før og så 5 “nye” dage = akkumulere overført ferie. I ferieloven er der ingen begrænsning for, hvor længe medarbejderen kan fortsætte med at overføre ferie.

Dog kan der være enkelte kollektive overenskomstlige aftaler, der maximalt tillader overførsel af 2 ugers akkumuleret ferie.

Hverken medarbejder eller virksomhed har dog krav om at få ferien overført. Det er alene en aftale virksomheden og medarbejderen imellem. Der kan være overenskomster der ikke tillader at overføre ferie.

Eneste lovlige grund til at overføre flere feriedage er barsel og sygdom på afholdelsestidspunktet - altså 31-12-3021. Enkelte andre grunde accepteres også men de skal dæleme være velbegrundede før end de godtages. For meget arbejde gælder ikke som en lovlig feriehindring.

Anmeld Citér

19. november 2021

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Jeg er ansat som funktionær og ja nogle virksomheder kan godt være kreative, men som Anonym skriver, så må man ifølge loven kun overføre 5 feriedage til næste år.

Jeg ved dog, at jeg har kollegaer, der har så meget ferie tilbage, at de har lavet en under bordet aftale om, at de registrerer ferien som afholdt i år, da de kun kan overføre de 5 dage, men pga. stort arbejdspres afholder de først dagene næste år. Det er imod ferieloven, så derfor er de nødt til at registrere ferien som afholdt nu.

Anmeld Citér

19. november 2021

Lf

Trådstarter, jeg har fået brev fra feriekonto, da jeg har ferie stående der skal være brugt 31/21-2021. 

Men jeg har været feriehindret grundet sygemelding siden maj og overgik direkte til barsel fra sygemeldt. Jeg har fået på skrift fra feriekonto at jeg først kan anmode om at få overflyttet min restferie efter 1/1-2022. 

Hvordan hænger det sammen med at du skriver at ferie der ikke er afholdt bare slettes? Det er trods alt ferie for 12000 kr jeg har stående så vil da virkelig gerne have flyttet det til næste år til når jeg er færdig på barsel.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.