Hvor mange har babyer der sover godt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.236 visninger
15 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
13. november 2021

Anonym trådstarter

Hej alle - jeg skriver dette oplæg som anonym da jeg af erfaring ved at det kan være lidt provokerende for nogle. Men... Hvor mange sidder min derude med babyer der rent faktisk sover virkelig godt?

Jeg er blevet mor for nyligt til mit første barn, og jeg var forberedt på det absolut værste mht søvn. Fra diverse grupper på Facebook, veninder, mor, svigermor... Jeg troede at jeg aldrig ville få mere end max 2 timers sammenhængende søvn, at mit barn med stor sandsynlighed ikke ville ligge alene i barnevogn, at nætterne ville gå med konstant amning osv osv. Det var det jeg hørte fra ALLE at jeg godt kunne forberede mig på. Men... Min datter sover bare virkelig godt! Hun bliver 8 uger om lidt - har sovet igennem hele natten (7-8 timer uden at vågne) siden hun var en uge gammel, sover alene i barnevogn i 3-5 timer i træk om formiddagen, kan puttes om aftenen i sin vugge og falder selv i søvn.

Jeg har endnu ikke mødt nogle med babyer der sover godt/nemt, og jeg snakker ikke så meget om det medmindre folk selv spørger - sad med en veninde der faktisk blev meget ked af det da jeg fortalte, og jeg fik det så skidt. Hun var så træt og udmattet og kunne næsten ikke klare at høre om mig der bare fik min nattesøvn og havde tid til træning og hygge. Det fik jeg det selvfølgelig vildt dårligt over, og jeg kan sagtens forstå hende. 

Men hvor normalt er det egentlig at babyer sover så godt helt fra starten? Er jeg bare sindssygt heldig, eller er det simpelthen bare ikke noget man hører om fordi, ja, der ikke er behov for sparring og gode råd når baby er en god sover? 

Jeg ved at det kan ændre sig i morgen og min datter ligepludselig kan stoppe med den gode søvn, men jeg nyder det. Og jeg synes også det er vigtigt at det ikke kun er alle skræmmehistorierne der kommer frem.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. november 2021

Frizzy

Tja .. jeg har haft to der sov med en amning kl 3 mellem 22-6 de første uger og ellers sov de igennem fra 22-5 hver dag. Så heg kender sagtens til det

Du skal blot nyde det. Tror det er dem med de største problemer det har mest behov for at snakke om det. Man bliver også overrasket over at alle ikke er voldsomt trætte eller påvirkede i en graviditet. Man hører desværre sjældent de gode historier.

Anmeld Citér

13. november 2021

Anonym

Sådan var det også med vores den ældste datter indtil hun blev 3 måneder. Ingen har sovet lige siden

Anmeld Citér

13. november 2021

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Jeg har to store børn, som begge har sovet rigtig godt siden de var ganske små - kun problemer ved sygdom.

Den ældste var nok fem uger, da han stoppede med at blive ammet midt nat. Den anden sov hele natten da hun var to dage. 

Nu har vi lillebror på knap to uger. Indtil videre bliver han ammet et par gange om natten, men sover fint både før og efter.

Den ældste havde dog lidt udfordringer med søvnen om dagen, men det var til at håndtere, når man havde sovet fint om natten.

Altså, efter vel klart nok at det der fylder i debatter osv er dem, der har problemer. Når tingene bare kører, spørger man ikke andre til råds - og som du selv skriver kan det være træls at få viftet om næsen, at andres børn bare sover, når man selv bøvler. Så der er nok mange der går lidt stille med dørene om deres sovebørn.

En hel del af mine veninders børn har ikke haft de helt store søvnudfordringer. Måske er det sådan 50/50 i min vennekreds

Anmeld Citér

13. november 2021

Nomnom

Jeg tror bare at du må konstatere at børn er forskellige. Min den første skulle mades flere gange om natten. Min den yngste sov igennem til hun var 6 måneder. Hun havde ingen opvågninger om natten. Det har så ændret sig nu hvor hun er lidt over et år.

Nyd det og så håber jeg for dig at det fortsætter.

Anmeld Citér

13. november 2021

Soonmom

Altså jeg synes egentlig også at mine babyer har været nemme.

Den første døjede med maven, så han havde skrigture det meste af aftenen indtil han var 3 måneder, så blev det bedre , men han har aldrig været en med det store søvnbehov.

Nr. 2 fin gennemsnitlig baby sov godt indtil han blev 6 mdr. Så vågnede han pludselig 20 gange hver nat.

Nr 3 mega nem og faldt bare ind, sov når hun skulle sove.

Alle børn har man kunne ligge i en barnevogn og så sov de, men det tænker jeg mere er, hvad man vender dem til .

Anmeld Citér

13. november 2021

Anonym

her gik det fint indtil hun blev et år.. Så vendte det. Vi har travet mange gange med barnevognen om natten...

Anmeld Citér

13. november 2021

Naha

Anonym skriver:

Hej alle - jeg skriver dette oplæg som anonym da jeg af erfaring ved at det kan være lidt provokerende for nogle. Men... Hvor mange sidder min derude med babyer der rent faktisk sover virkelig godt?

Jeg er blevet mor for nyligt til mit første barn, og jeg var forberedt på det absolut værste mht søvn. Fra diverse grupper på Facebook, veninder, mor, svigermor... Jeg troede at jeg aldrig ville få mere end max 2 timers sammenhængende søvn, at mit barn med stor sandsynlighed ikke ville ligge alene i barnevogn, at nætterne ville gå med konstant amning osv osv. Det var det jeg hørte fra ALLE at jeg godt kunne forberede mig på. Men... Min datter sover bare virkelig godt! Hun bliver 8 uger om lidt - har sovet igennem hele natten (7-8 timer uden at vågne) siden hun var en uge gammel, sover alene i barnevogn i 3-5 timer i træk om formiddagen, kan puttes om aftenen i sin vugge og falder selv i søvn.

Jeg har endnu ikke mødt nogle med babyer der sover godt/nemt, og jeg snakker ikke så meget om det medmindre folk selv spørger - sad med en veninde der faktisk blev meget ked af det da jeg fortalte, og jeg fik det så skidt. Hun var så træt og udmattet og kunne næsten ikke klare at høre om mig der bare fik min nattesøvn og havde tid til træning og hygge. Det fik jeg det selvfølgelig vildt dårligt over, og jeg kan sagtens forstå hende. 

Men hvor normalt er det egentlig at babyer sover så godt helt fra starten? Er jeg bare sindssygt heldig, eller er det simpelthen bare ikke noget man hører om fordi, ja, der ikke er behov for sparring og gode råd når baby er en god sover? 

Jeg ved at det kan ændre sig i morgen og min datter ligepludselig kan stoppe med den gode søvn, men jeg nyder det. Og jeg synes også det er vigtigt at det ikke kun er alle skræmmehistorierne der kommer frem.

Oplevede det samme i min mødregruppe, min datter sov 6-8 timer om natten i streg da hun var 5 uger, jeg brokkede mig ikke. 

Men det er et kæmpe tabu at snakke højt om ens barn sover igennem og ends så tidligt. 

Så nej du er ikke den eneste

Anmeld Citér

13. november 2021

TLO

Her har sønnike også altid sovet godt helt fra han var spæd, de eneste udfordringer har været når jeg har været på penicillin som har givet ondt u maven og ved udviklingsspring, hvor det længste stræk var 4 timer. Normalen var 7-9 timer, liggende amning og så 3 timer igen (amning og 3 igen). Lur uden problemer på op til 3 timer indtil +3 år. Stoppede med at snakke om søvn i mødregruppen for synes det var synd for de andre, der bare var trætte med træt på

Anmeld Citér

13. november 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Jeg har haft en af hver … min ældste sov virkelig godt og jeg anede ikke hvad jeg skulle give mig til de første mange måneder, andet end at nyde freden og roen og så lave en masse hyggeligt for mig selv. Men jeg kender godt til at det faktisk næsten giver dårlig samvittighed overfor andre. Mange havde også travlt med at advare om at “lige om lidt bliver det meget værre”. Det blev det nu aldrig - barnet sover stadig ret så fint og starter snart i skole  

Barn nummer to var mere “almindeligt” og sov ikke nær så længe og så sammenhængende. Bøvlede med sygdom. Stod tidligt op. Dog samlet set nogenlunde “indenfor normalen” af hvad man kan forvente at “bøvle med” ift. småbørn.

Alt i alt kan jeg aldrig rigtig spejle mig i historierne om hvor hårdt og voldsomt det hele er med graviditeter, fødsler og småbørn. Jeg kan faktisk meget godt lide det hele og synes at det har været ganske tilforladeligt, trods op- og nedture.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.