Hej alle - jeg skriver dette oplæg som anonym da jeg af erfaring ved at det kan være lidt provokerende for nogle. Men... Hvor mange sidder min derude med babyer der rent faktisk sover virkelig godt?
Jeg er blevet mor for nyligt til mit første barn, og jeg var forberedt på det absolut værste mht søvn. Fra diverse grupper på Facebook, veninder, mor, svigermor... Jeg troede at jeg aldrig ville få mere end max 2 timers sammenhængende søvn, at mit barn med stor sandsynlighed ikke ville ligge alene i barnevogn, at nætterne ville gå med konstant amning osv osv. Det var det jeg hørte fra ALLE at jeg godt kunne forberede mig på. Men... Min datter sover bare virkelig godt! Hun bliver 8 uger om lidt - har sovet igennem hele natten (7-8 timer uden at vågne) siden hun var en uge gammel, sover alene i barnevogn i 3-5 timer i træk om formiddagen, kan puttes om aftenen i sin vugge og falder selv i søvn.
Jeg har endnu ikke mødt nogle med babyer der sover godt/nemt, og jeg snakker ikke så meget om det medmindre folk selv spørger - sad med en veninde der faktisk blev meget ked af det da jeg fortalte, og jeg fik det så skidt. Hun var så træt og udmattet og kunne næsten ikke klare at høre om mig der bare fik min nattesøvn og havde tid til træning og hygge. Det fik jeg det selvfølgelig vildt dårligt over, og jeg kan sagtens forstå hende.
Men hvor normalt er det egentlig at babyer sover så godt helt fra starten? Er jeg bare sindssygt heldig, eller er det simpelthen bare ikke noget man hører om fordi, ja, der ikke er behov for sparring og gode råd når baby er en god sover?
Jeg ved at det kan ændre sig i morgen og min datter ligepludselig kan stoppe med den gode søvn, men jeg nyder det. Og jeg synes også det er vigtigt at det ikke kun er alle skræmmehistorierne der kommer frem.
Anmeld
Citér