Sidder bare og græder, og har brug for at høre fra andre, hvis børn har muligvis autisme, min fylder 3 til februar.
Hvilke udfordringer har jeres børn?
Kære TS,
Jeg har en søn som har Aspergers, og lad mig starte med at sige at han i dag er næsten 20 år og jurastuderende!
Det har været en lang og til tider hård vej, at komme hertil hvor vi er i dag, men det har været det hele værd.
Vi fik første gang mistanke om, at noget var udenfor normalen da han startede i skole, da han simpelthen fungerede rigtigt ringe med de andre børn, og med voksne som ikke formåede at stille de rigtige rammer for ham (alt skal give mening i hans verden, så at sige, at noget skal han "bare fordi" er en dårlig ting). Der gik fra 0. klasse til ca. 7 klasse med at finde den rigtige diagnose, den rigtige skole (han har været på 4 skoler, inden den 5 skole var det helt rigtige), og ja det har været hårdt indimellem, det skal ingen hemmelighed være, men vi er blevet mødt med sagsbehandlere som gerne ville hjælpe, og det hjælper også hvis man engang imellem er lidt hård og kontant når systemet er rigidt, og det hjalp at jeg tog alle de møder vi skulle igennem, som værende en arbejdsopgave, så jeg satte mit "arbejdsfjæs" på, sørgede for at have mødereferater, hvem skal gøre hvad, og hvornår skal vi snakke sammen igen, og om hvad i orden. For den måde kunne jeg hele tiden have fat i den lange ende, så at sige. Også har der selvfølgelig være alle dumpene på vejen, hvor vi forældre blev kede, vrede og frustreret, ikke så meget på vores søn som menneske, men mere på hele situationen, for hvorfor kunne skolerne ikke rumme ham, hvorfor stak han af fra skolerne, og hvorfor var han så vred og ked indimellem. Da han ramte 8 klasse (reelt 9. klasse iflg alder), fandt vi endelig den rigtige skole, med de rigtige rammer, og de voksne som kunne nå ind til ham. Også skete der noget helt fantastisk!
Han tog 8 og 9 klasse på 1 skoleår, og kom ud med et super gennemsnit, som gjorde at han kunne komme på en autisme linje på teknisk gymnasium, som han igen færdiggjorde så han kunne komme ind på jurastudiet. Han fik en kæreste i 8-9 klasse, som han var sammen med i et år
, og han blev så meget mere afbalanceret, og i stand til at arbejde med sig selv.
Han flyttede hjemmefra i sommers, da han læser på Fyn og vi bor på Sjælland. Han har klare sig selv (selvfølgelig ringer han hjem og spørger om ting, som enhver anden), men i det store hele er han selvstyrende.
Ser vi hans Aspergers i dag, ja da, men på en anden måde, for han er ikke så vred, ked og frustreret længere, men der skal forsat være rammer, og han er ikke særlig "kærlig", som fysisk kontakt men mere omsorgsfuld i hans ord, også kan han forsat være kæmpe stædig, men vi har jo som familie også lært hvornår vi skal presse ham lidt, og hvornår vi blot skal lade ham være, og lære det på egen hånd.
Så fat mod, det er ikke verdens undergang. Det ER hårdt, det skal ingen hemmelighed være, men det behøver ikke ende med at alle ens planer om fremtiden skal ændre sig.