Aalborgtøsen skriver:
Det forstår jeg simpelthen ikke at du siger. Altså at det ikke anderkendes i Danmark og mange må tage til udlandet for at få det klippet.
Min datter havde for kort tungebånd ved fødslen. Hun havde lidt svært ved at sutte ordentligt. Personalet på barselsgangen snakkede om det som noget de tit ser og kigger på. Vi fik det klippet hos en øre-næse-hals læge, da hun var omkring 2 uger gammel, også som en standardting der. Hun mærkede det ikke, det blødte ikke engang.
Jeg skrev at det førhen ikke rigtig blev anerkendt. Men du har ret, der har været børn hvor det blev diagnosticeret og behandlet, men en stor del blev ikke, fordi de symptomer man vurderede efter, ikke var der. Fx er det en myte at hvis barnet kan række tungen ud over læben så er det ikke stramt.
Og det jeg hører i den fb gruppe er, at de har oplevet at blive afvist og set ned på af sundhedspersonale. Og når der bliver klippet af ØNH Læger, så er det ofte ikke er godt nok. Og derfor tager mange til udlandet da de er længere fremme i behandlingen.
Men det er et super svært område at navigere i som forælder, for normalt stoler man jo på lægerne ved hvad de taler om. Men lige her er lægerne altså bare generelt bagud i DK.
Anmeld
Citér