Barn overspisning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. oktober 2021

Anonym trådstarter

Fordi jeg selv har vært meget overvægtig og har stadig nåede på sidserne har vi altid passet på her hjemme.

hvis vores søn er så sulten som han siger må han spise en halv rugbrød uden nåede usundt på hvis han siger nej til det er han lækker sulten og ikke sulten også er set bare et nej.

vi har en aftale at man spiser sund morgen mad fordi så lørdag kan vi få rundstykker. Madpakken hedder frugt rugbrød og grønt og intet hygge i.

aftensmaden giver vi ham på tallerken hvis han er mere sulten kan vi hurtig lave nogle agurk stave eller nåede grønt

her i huset hedder det vand og mælk sodavand i weekenden slik hedder det max 10 stykker plus en lille skål popcorn.
vi er strikse men vores søn har lært det nu og ser det ikke som en straf vi spiser junk max 2 gange på en måned også. Det hjælper ham det hjælper mig og manden er 2 meter og træls men stadig sundt i den anden ende. 

vores søn hader som i hader sport men har fundet en kæmpe klæde i kampsport og de har virkelig givet ham muskler og mod på de list trælse ting for det hedder hvis de ikke kan lave vis antal armbøjninger og 3 andre ting kan de ikke komme på til graduering så swt hedder lige pt 40 af hver hver sag på nær weekenden. Det skal siges han startede på 2 

så vi kender det her hjemme

Vi har ikke bestemte dage med slik, men de ved at fredag til Disney sjov der er der slik.. Og hvis man har lyst til et stykke chokolade en anden dag må man gerne det. Vi prøver at lære ham at intet er forbudt at spise, men det er mængden af det man spiser.

Vi har også snakket om noget sport, men det interessere ham overhovedet ikk, heldigvis har vi have og trampolin som ungerne kan tumle rundt på..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. oktober 2021

Anonym

Anonym skriver:

Tak fordi du deler.
Det er rart og hører det lidt udefra, fra andre som kender til det. Det sætter et andet perspektiv/ forståelse, bedre for min side. Det er nemlig ikke bare så sort/hvidt. 
er nemlig så bange for at være for striks og mad bliver en dårlig oplevelse og han derfor får et usundt forhold til det.. 
Tror jeg vil sørger for sunde snack i køleskabet der er spiseklar, som han kan gå og hapse af..

Min pointe er ihvertfald at man blive rigtig flov i mødet med "du spiser for meget" - og heller at han spiser meget synligt, end at han begynder at gemme maden. 

For medmindre man kender til det, så kan det være svært for andre at forstå at man ikke mærker mætheden- jeg mærker den kun når jeg enten kaster fordi jeg har overspist eller får rigtig ondt i maven. 

For man kan jo godt spise meget uden at det er skidt for kroppen, man skal bare spise de rigtige ting.

Anmeld Citér

19. oktober 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Min pointe er ihvertfald at man blive rigtig flov i mødet med "du spiser for meget" - og heller at han spiser meget synligt, end at han begynder at gemme maden. 

For medmindre man kender til det, så kan det være svært for andre at forstå at man ikke mærker mætheden- jeg mærker den kun når jeg enten kaster fordi jeg har overspist eller får rigtig ondt i maven. 

For man kan jo godt spise meget uden at det er skidt for kroppen, man skal bare spise de rigtige ting.

Tror også han har svært ved at mærke mætheden. Prøver virkelig at fortælle ham det i børnehøjde. Han er heldigvis ikk kræsen, så vil prøve med flere forskellige slags frugt/grønt tilgængeligt i køleskabet, så tænker jeg vi er lidt på rette vej fremfor 3 boller med smør, ost og syltetøj lige efter frokost..

Anmeld Citér

19. oktober 2021

B&J

Anonym skriver:

Vi har ikke bestemte dage med slik, men de ved at fredag til Disney sjov der er der slik.. Og hvis man har lyst til et stykke chokolade en anden dag må man gerne det. Vi prøver at lære ham at intet er forbudt at spise, men det er mængden af det man spiser.

Vi har også snakket om noget sport, men det interessere ham overhovedet ikk, heldigvis har vi have og trampolin som ungerne kan tumle rundt på..

Er der ikke nogle sport med trampolin hvor i bor? 

jamen det skal man også de skal også have lov at have lidt hyggeligt men stadig fornuftigt forhold til mad men nogle gange må man også desværre sige nej 

Anmeld Citér

19. oktober 2021

Anonym trådstarter

B&J skriver:

Er der ikke nogle sport med trampolin hvor i bor? 

jamen det skal man også de skal også have lov at have lidt hyggeligt men stadig fornuftigt forhold til mad men nogle gange må man også desværre sige nej 

Ved det faktisk ikke, men kunne være jeg lige skulle undersøge det..
Ja man bliver nød til at sige nej indimellem. For det er jo ikke fordi han er  sådan rigtig sulten..

Anmeld Citér

19. oktober 2021

havudsigt

Profilbillede for havudsigt

Hej du

Hvis jeg stod i dine sko ville jeg i første omgang tale med en fagperson fx. Egen læge eller den tilknyttede sundhedsplejerske uden at min søn var til stede. Måske har han et højt stofskifte, måske kan han ikke mærke mæthed eller måske er det noget helt andet. 
I lyder til at have en fantastisk god kontakt og fornemmelse af jeres barn, og egentlig er det jo den omsorg der skal hjælpe ham.  

Anmeld Citér

19. oktober 2021

Jixy

Profilbillede for Jixy

Som andre skriver så ville jeg også starte med at tage en snak med lægen omkring det, uden din søn. Så I kan få klarlagt om han fejler noget eller har svært ved at mærke mæthed eller andet i den dur.

Også tror jeg du har ret i det du skriver, at han ikke skal have mad/snacks hele tiden. Forsøg at holde en måltidsstruktur, med 2-3 timer imellem måltider. Så han er sulten og kun spiser når det er tid til måltider. Så må han til måltiderne spise til han er mæt, men det er måske godt at holde en kort pause imellem portionerne, så han kan nå at mærke en evt. sult.

Anmeld Citér

19. oktober 2021

Anonym trådstarter

Tusind tak til alle jer der har givet input og givet sig tid til at skrive.

Der er lidt at tænke over, også tror jeg det er en god ide at få snakket med hans sundhedsplejerske og evt. få målt hans stofskifte, for at se om der kunne være noget der. 

Anmeld Citér

19. oktober 2021

Anonym

Jeg har ikke læst hvad de andre skriver men her er nogen af de ting vi har gjort så vores søn ikke bliver alt for tyk. 
1. alt slik og usundt bliver kun indtaget om fredagen. 
2. En normal portion mad. Og aldrig nr 2. Kun hvis der er gået en halv time og han ikke er blevet mæt.

3. Når han er sulten efter en time tilbydes der frugt eller grønt. 
4. Han har altid adgang til sundere snacks uden for spisetiderne. Laver selv knækbrød eller rister rugbrød i ovnen med lidt oliven olie og salt. ( smager som Chips ) 

5. Sidste vi sørger altid for at han kommer med ud og gå med hundene sammen med en af os. Far eller mor. 

Anmeld Citér

19. oktober 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg har ikke læst hvad de andre skriver men her er nogen af de ting vi har gjort så vores søn ikke bliver alt for tyk. 
1. alt slik og usundt bliver kun indtaget om fredagen. 
2. En normal portion mad. Og aldrig nr 2. Kun hvis der er gået en halv time og han ikke er blevet mæt.

3. Når han er sulten efter en time tilbydes der frugt eller grønt. 
4. Han har altid adgang til sundere snacks uden for spisetiderne. Laver selv knækbrød eller rister rugbrød i ovnen med lidt oliven olie og salt. ( smager som Chips ) 

5. Sidste vi sørger altid for at han kommer med ud og gå med hundene sammen med en af os. Far eller mor. 

Tak for input

Ved aftensmad får han gerne en lille ekstra portion. 
vi har prøvet at lade det stå i køkkenet og anrette der, så man ikke bliver fristet yderligere hvis vi bliver siddende efter maden.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.