Barn overspisning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.940 visninger
20 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. oktober 2021

Anonym trådstarter

Hej

Mit barn på knap 12 år, har altid haft en god appetit.

Han kan spise voldsomt store mængder, vi er opmærksomme på det og prøver at snakke med ham om at man lige skal lade maden synke også føle efter. Om man evt er sulten efter lidt. Vi prøver selvfølgelig ikke og lade det være det store samtale emne da han selvfølgelig heller ikke skal få et “forstyrret” forhold til mad.
Balancen er bare så svær at navigere i.
For selvom det er mættende og nærende mad vi servere, så kan han sagtens komme 1 time efter og er sulten. Når vi er ude og spise, restaurant, fødselsdage fester, mv. Så kan man se folk bliver forbløffet over hvad han kan spise. 
Skal siges han er normal vægtig.

Hvor søger man hjælp og hvad kan vi gøre,

for at han får et “normalt” forhold til mængde af mad. Vi har prøvet bare og lade ham spise, men han stopper ikke, sådan har han været siden han var baby..

Nogle råd, 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. oktober 2021

Anonym

Jeg har altid haft det samme problem og nu er jeg 30kg overvægtig og kan død og pine ikke komme af med de kg igen fordi jeg er sulten hele fucking tiden

Så kan desværre ikke hjælpe så meget.. men kan sætte mig ind i hvordan det er for ham.. har I fået tjekket hans stofskifte? 

Anmeld Citér

19. oktober 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg har altid haft det samme problem og nu er jeg 30kg overvægtig og kan død og pine ikke komme af med de kg igen fordi jeg er sulten hele fucking tiden

Så kan desværre ikke hjælpe så meget.. men kan sætte mig ind i hvordan det er for ham.. har I fået tjekket hans stofskifte? 

Nej det har vi ikke, men det kunne da være en god ide..

Er bare så bange for at han netop ender med at tage alt for meget på og skal kæmpe med vægten. 
Det er bare så svært at navigere i hvordan man snakker bedst med ham om det uden det skal være et problem der fylder hos ham..

Anmeld Citér

19. oktober 2021

B&J

Det jeg hurtig lå mærke til var han er normalvægtig hvad så hvis han spiser meget så længe han ikke tager på og det er sundt mad så er en god appetit god nok nogle forbrænder også hurtigere ind andre og måske røre han sig også virkelig meget.

min fætter lige fra lille til nu har han spist og spist og spist  men han er så normal vægtig man kan være han har altid en god appetit og hvergang der er familie kom sammen har han altid spist mine rester

Anmeld Citér

19. oktober 2021

Anonym trådstarter

B&J skriver:

Det jeg hurtig lå mærke til var han er normalvægtig hvad så hvis han spiser meget så længe han ikke tager på og det er sundt mad så er en god appetit god nok nogle forbrænder også hurtigere ind andre og måske røre han sig også virkelig meget.

min fætter lige fra lille til nu har han spist og spist og spist  men han er så normal vægtig man kan være han har altid en god appetit og hvergang der er familie kom sammen har han altid spist mine rester

Han var på et tidpunkt blevet lidt buttet, og vi skar derfor også lidt ned på portionerne.. 

Tænker han holder vægten fint nu, fordi vi er obs på hans madindtag.. Men kan bare mærke det fylder meget når vi flere gang må sige nej til mad, fordi vi lige har spist. 
Han er faktisk ikk speciel aktiv, der er altid en undskyldning når vi skal ud og gå eller andet��

Anmeld Citér

19. oktober 2021

Anonym

Jeg har været overspiser i mange år og den første forståelse er at der ikke findes en gråzone, det er sådan enten eller. Jeg personligt svinger og har gjort de sidste 10 år med enten at være i fitness grøften og ikke røre et gram sukker, for derefter at gå modsat og spise alt mellem 2 plader marabou og en liter is i en køre.

Jeg har stået på mål for mange kommentarer og opmærksomhed - hvilket gjorde mig skamfuld og fik mig til at spise i smug.

Mit liv er bygget op på regler - hvad og hvor meget og jeg skal helst holde mig til det for ellers vælter læsset = madorgie.

Jeg undgår gerne buffet, for det kan jeg ikke styre.

Jeg har igennem psykolog erfaret at mit madindtag handler om kontrol og det er noget af det jeg kan kontrollere, hvor meget eller hvor lidt.

Men det er ikke sjovt. 

Mit råd er at I for guds skyld ikke må få ham til at føle sig anderledes og mærkelig, det læser jeg heller ikke at I gør, men tilbyd flere sunde snacks ala gulerødder/agurkestave og andet som ikke er kalorieholdigt.

For problemet er når man ikke mærker mæthed og det gør jeg eksempelvis ikke, så kan andre blive mæt af en håndfuld mandler mens jeg kan spise 2 poser og så tænke hvad jeg så skal have.

Lige nu er jeg i min "æde zone" hvilket betyder jeg er +10 kg.. der går nok ikke længe før jeg er i den anden grøft.

Jeg har eksempelvis det samme par jeans fra str 27 frem til 32 - fordi jeg pr erfaring godt ved hvad der venter.

Anmeld Citér

19. oktober 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg har været overspiser i mange år og den første forståelse er at der ikke findes en gråzone, det er sådan enten eller. Jeg personligt svinger og har gjort de sidste 10 år med enten at være i fitness grøften og ikke røre et gram sukker, for derefter at gå modsat og spise alt mellem 2 plader marabou og en liter is i en køre.

Jeg har stået på mål for mange kommentarer og opmærksomhed - hvilket gjorde mig skamfuld og fik mig til at spise i smug.

Mit liv er bygget op på regler - hvad og hvor meget og jeg skal helst holde mig til det for ellers vælter læsset = madorgie.

Jeg undgår gerne buffet, for det kan jeg ikke styre.

Jeg har igennem psykolog erfaret at mit madindtag handler om kontrol og det er noget af det jeg kan kontrollere, hvor meget eller hvor lidt.

Men det er ikke sjovt. 

Mit råd er at I for guds skyld ikke må få ham til at føle sig anderledes og mærkelig, det læser jeg heller ikke at I gør, men tilbyd flere sunde snacks ala gulerødder/agurkestave og andet som ikke er kalorieholdigt.

For problemet er når man ikke mærker mæthed og det gør jeg eksempelvis ikke, så kan andre blive mæt af en håndfuld mandler mens jeg kan spise 2 poser og så tænke hvad jeg så skal have.

Lige nu er jeg i min "æde zone" hvilket betyder jeg er +10 kg.. der går nok ikke længe før jeg er i den anden grøft.

Jeg har eksempelvis det samme par jeans fra str 27 frem til 32 - fordi jeg pr erfaring godt ved hvad der venter.

Tak fordi du deler.
Det er rart og hører det lidt udefra, fra andre som kender til det. Det sætter et andet perspektiv/ forståelse, bedre for min side. Det er nemlig ikke bare så sort/hvidt. 
er nemlig så bange for at være for striks og mad bliver en dårlig oplevelse og han derfor får et usundt forhold til det.. 
Tror jeg vil sørger for sunde snack i køleskabet der er spiseklar, som han kan gå og hapse af..

Anmeld Citér

19. oktober 2021

B&J

Anonym skriver:

Han var på et tidpunkt blevet lidt buttet, og vi skar derfor også lidt ned på portionerne.. 

Tænker han holder vægten fint nu, fordi vi er obs på hans madindtag.. Men kan bare mærke det fylder meget når vi flere gang må sige nej til mad, fordi vi lige har spist. 
Han er faktisk ikk speciel aktiv, der er altid en undskyldning når vi skal ud og gå eller andet��

Fordi jeg selv har vært meget overvægtig og har stadig nåede på sidserne har vi altid passet på her hjemme.

hvis vores søn er så sulten som han siger må han spise en halv rugbrød uden nåede usundt på hvis han siger nej til det er han lækker sulten og ikke sulten også er set bare et nej.

vi har en aftale at man spiser sund morgen mad fordi så lørdag kan vi få rundstykker. Madpakken hedder frugt rugbrød og grønt og intet hygge i.

aftensmaden giver vi ham på tallerken hvis han er mere sulten kan vi hurtig lave nogle agurk stave eller nåede grønt

her i huset hedder det vand og mælk sodavand i weekenden slik hedder det max 10 stykker plus en lille skål popcorn.
vi er strikse men vores søn har lært det nu og ser det ikke som en straf vi spiser junk max 2 gange på en måned også. Det hjælper ham det hjælper mig og manden er 2 meter og træls men stadig sundt i den anden ende. 

vores søn hader som i hader sport men har fundet en kæmpe klæde i kampsport og de har virkelig givet ham muskler og mod på de list trælse ting for det hedder hvis de ikke kan lave vis antal armbøjninger og 3 andre ting kan de ikke komme på til graduering så swt hedder lige pt 40 af hver hver sag på nær weekenden. Det skal siges han startede på 2 

så vi kender det her hjemme

Anmeld Citér

19. oktober 2021

Anonym

Jeg tænker på, om han også spiser meget, når han er optaget af ting? Der er rigtig mange, der overspiser af kedsomhed. Så hvis han kommer alene hjem fra skole og ikke lige ved, hvad han skal, kan det være, han går i snackmode. Så synes jeg det er en rigtig god ide med nogle sunde snacks, som er klar til at tage af, som du selv foreslår.

Og Overvej om I kan finde på nogle ting han kan bruge sin tid på. Kan han have flere aftaler med kammerater efter skole? Har han en hobby, han kan bruge nogle flere timer på? Kan han hjælpe med noget, som han måske synes er spændende? Så hans hænder og tanker er fokuseret på andet end mad.

Om aftenen kan I måske spille et spil eller noget andet sammen… 

Jeg ved ikke, om det kn give mening med jeres søn overhovedet,  men her i huset (og mange andre) er det i hvert fald en tendens, at overspisningen hænger sammen med kedsomhed. 

Anmeld Citér

19. oktober 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg tænker på, om han også spiser meget, når han er optaget af ting? Der er rigtig mange, der overspiser af kedsomhed. Så hvis han kommer alene hjem fra skole og ikke lige ved, hvad han skal, kan det være, han går i snackmode. Så synes jeg det er en rigtig god ide med nogle sunde snacks, som er klar til at tage af, som du selv foreslår.

Og Overvej om I kan finde på nogle ting han kan bruge sin tid på. Kan han have flere aftaler med kammerater efter skole? Har han en hobby, han kan bruge nogle flere timer på? Kan han hjælpe med noget, som han måske synes er spændende? Så hans hænder og tanker er fokuseret på andet end mad.

Om aftenen kan I måske spille et spil eller noget andet sammen… 

Jeg ved ikke, om det kn give mening med jeres søn overhovedet,  men her i huset (og mange andre) er det i hvert fald en tendens, at overspisningen hænger sammen med kedsomhed. 

Det er lidt forskelligt.. Nogle gange kan der godt gå længe imellem hvis han er optaget, andre ikke.. Han acceptere hvis vi siger nej.. Men tror det er en god ide med sunde snack han kan tage hvis lysten melder sig. Han er heldigvis ikke kræsen.. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.