Hjælp/spørgsmål svømning 6 år

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. oktober 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Fuldstændig enig med ovenstående - din besked er (lidt sat på spidsen) årsagen til at mange hold for børn foregår helt uden forældredeltagelse. Ud i bilen med dig, eller løb en tur imens, læs en bog, what ever! Hvis du har sat din dreng på en svømmehold, må du have tillid til hvad der foregår, eller er det næppe det rette sted for jer.

Og ja, man fjerne bæltet når man skal lære at svømme. Det er ret standard. Hvorfor har du mon så travlt? Det må forhåbentligt handle om at dreng får gode oplevelser i et socialt fællesskab, bliver tryg og fyldt med selvtillid på sigt - ikke om at mor ånder ham i nakken med læringsmål og irettesætter han træner. Hvis din dreng hygger sig og får gode oplevelser, er det så så afgørende om han er et halvt år eller to år om at lære at svømme? I øvrigt er svømning og vandsikkerhed jo noget man udvikler hele livet, ikke bare noget du “overstår” på et efterår.

Slip din dreng fri og stol på at hans tempo også har værdi. Mange lever et langt og lykkeligt liv uden svømmebrille

Og så lad da for guds skyld barnet hoppe fra vippen, hvis han selv tør. Der er trænere i vandet og han lærer sine egne grænser at kende.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. oktober 2021

Lomm

Profilbillede for Lomm
BAE skriver:

Jeg bryder mig heller ikke om dykkerbriller, nogen synes bare ikke de er behagelige. 

Er du med hver gang? 

Ja det er dyrt, men du kan ikke forvente at han lære at svømme efter få gange. Nogen lære det hurtigt, andre langsommere. Men der går bestemt mere end 4 gange og det er jo også at de skal lære at være i vandet, føle sig trygge, frie.. De skal også lov til at lege, afprøve ting... 

Og hvis du ikke har tiltro, hvorfor lader du ham så komme igen?

Angående vippen, ville din dreng??  Hvad hvis det var det hop, der skulle til for at komme over grænsen for hovedet under vandet, men du står og bremser ham?? Og der stod jo en, og man svømme jo op, når man er under. 

Har du heller ikke tiltro til hjælpelæreren? 

Ja jeg er med hver gang, vi bor ikke så de selv kan komme derhen. Jeg sidder pænt ovre i hjørnet og blander mig IKKE - jeg opretter en tråd herinde i stedet. Jeg nævnte det med bæltet en dag lige før vi gik, og har ikke sagt noget siden (synes der i de forskellige svar bliver lagt op til at jeg er den kværulerende type der er over træneren konstant, det er absolut ikke tilfældet).

Det med springet er jeg overrasket over at høre jeres reaktioner på, men det kan da godt være jeg er for meget hønemor. Han ville gerne selv, og kom hen for at sige det - men det er et hold for 6-9 år, og det var de store (bla storesøster der godt kan svømme) der sprang - jeg så bar for mig at han ville blive skræmt endnu mere mht få hovedet under, og sagde til ham han skulle øve sig i at springe der hvor han kan bunde - når han så kunne det uden at gå i panik, måtte han gerne springe i det dybe.

Anmeld Citér

3. oktober 2021

Frizzy

Svømning er dyrt- det giver lige så meget pote at dyrke det på en pool ferie eller selv at tage børnene i svømmehallen. Mine børn har ingvert fald ikke lært det til svømning. Der er for mange børn og det går lidt op i hat og briller tit.

Jeg ville undersøge det med dykkerbriller for det hjælper typisk. Prøv at give ham den på hjemme og indstille dem korrekt. Måske på i bad. Det giver mere tryghed når hovedet er under vandet. Det er ikke en fordel med hjælpemidler. Prøv event med en orm under armene eller holde i en plade hvor der øves benbevægelser.

Men start først med tilvænning - tag med i svømmehallen ofte selv og øv dykkerbriller evt snorkel hvor man kan få vejret men man synker lidt.

Anmeld Citér

3. oktober 2021

Frizzy

Lomm skriver:

Jeg skriver ikke at jeg har behov for at han får hovedet under, jeg skriver “hvad problemet er” i forhold til at have dykkerbriller på, det giver jo mening at bruge dem når han hader at få vand i øjnene - men det vil han ikke, og han giver ikke rigtig nogen forklaring.

Men ja, de har været afsted 4 gange - det er pænt dyrt at gå til, og at kunne svømme er jo livsnødvendigt, så jeg vil da gerne han lærer noget, hvilket jeg er lidt i tvivl om. Derfor denne tråd for at høre om jeg har ret/tager fejl.

Jeg har ikke voldsom tiltro til læreren, som fx forrige gang gav ham lov til at springe fra 1 meteren ned i det dybe - et barn uden bælte der ikke kan svømme eller vil have hovedet under, og som endnu ikke har lært at lukke mund og næse under vandet?! Der var en hjælpetræner i vandet, så han ville nok ikke drukne, men det stoppede jeg nu alligevel - efter min mening ville det ende som en dårlig oplevelse.

Men bortset fra at jeg har spurgt til det med bæltet, og at jeg ikke formålsløst lader mit barn springe i det dybe, så blander jeg mig ikke.

Der er netop et formål ved at lade ham springe - når der er hjælp i vandet. Det burde du slet ikke have gjort noget ved. Det er jo en del af at træne at få hovedet under vandet. 

Anmeld Citér

3. oktober 2021

Frizzy

Mine børn har lært at svømme ved at jeg har skubbet dem i retning af kanten og de så selv har svømmet 2-3 meter ind til kanten - på det dybe. Det er fint at øve spring på det dybe med voksenhjælp - selv om at man ikke kan svømme. Du bør ikke ødelægge hans mod og lyst. 

Anmeld Citér

3. oktober 2021

Lulu86

Profilbillede for Lulu86

Har du prøvet forskellige dykkerbriller? Jeg hadede de der små nogle som barn (gør jeg sådan set stadig), for de føles bare mega ubehagelige for mig. Også selv og de er indstillet korrekt.

Men de der mere dykkermaske som er en stor flade og med en del som dækker næsen også, dem synes jeg var mere behagelige, især også fordi de dækkede næsen som jeg havde problemer med at holde lukket uden fingre som barn. Det lærte jeg først sent som ung voksen. Det kunne jeg bare ikke finde ud af, haha.

Jeg lærte at svømme som lille barn ved at gå til familie svømning som barn.

Anmeld Citér

3. oktober 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Lomm skriver:

Ja jeg er med hver gang, vi bor ikke så de selv kan komme derhen. Jeg sidder pænt ovre i hjørnet og blander mig IKKE - jeg opretter en tråd herinde i stedet. Jeg nævnte det med bæltet en dag lige før vi gik, og har ikke sagt noget siden (synes der i de forskellige svar bliver lagt op til at jeg er den kværulerende type der er over træneren konstant, det er absolut ikke tilfældet).

Det med springet er jeg overrasket over at høre jeres reaktioner på, men det kan da godt være jeg er for meget hønemor. Han ville gerne selv, og kom hen for at sige det - men det er et hold for 6-9 år, og det var de store (bla storesøster der godt kan svømme) der sprang - jeg så bar for mig at han ville blive skræmt endnu mere mht få hovedet under, og sagde til ham han skulle øve sig i at springe der hvor han kan bunde - når han så kunne det uden at gå i panik, måtte han gerne springe i det dybe.

Jeg siger ikke at du er over ham hele tiden, men du viser en mistillid til en træner, men alligevel tager du afsted med ham. 
Selvom at I ikke bor så de kan komme og gå selv, behøver du jo ikke at sidde der.. Du kan som en anden, foreslår gå en tur, ordne indkøb eller noget, og lader dem have svømning. 

Ja, han har set de store gøre det, og 1 meter vippe er da som jeg husker ikke ret højt oppe over vandet, og jeg tænker ikke man kommer så lagt ned, og der står jo en ved siden af, som sørger for at han kommer op. Og tænker at træneren vil guide ham, hvordan det foregår ved det første hop. Han kan også gøre det siddende.. De ved hvad de gør, så børnene ikke får skræk. Din søn ved jo at han får hovedet under vandet, men han vil stadigvæk gerne prøve det. Det siger noget.. 
Men hvis det er sådan at du erbange, så spørg om han kan springe fra kanten i det dybe bassin. 

Anmeld Citér

3. oktober 2021

Lomm

Profilbillede for Lomm
Frizzy skriver:

Svømning er dyrt- det giver lige så meget pote at dyrke det på en pool ferie eller selv at tage børnene i svømmehallen. Mine børn har ingvert fald ikke lært det til svømning. Der er for mange børn og det går lidt op i hat og briller tit.

Jeg ville undersøge det med dykkerbriller for det hjælper typisk. Prøv at give ham den på hjemme og indstille dem korrekt. Måske på i bad. Det giver mere tryghed når hovedet er under vandet. Det er ikke en fordel med hjælpemidler. Prøv event med en orm under armene eller holde i en plade hvor der øves benbevægelser.

Men start først med tilvænning - tag med i svømmehallen ofte selv og øv dykkerbriller evt snorkel hvor man kan få vejret men man synker lidt.

Enig, der er mange børn til 2 meget unge trænere - især fordi i den alder har de svært ved at holde fokus, og trænerne har uden tvivl erfaring med svømning, men måske knapt så meget med børn. Der er desuden 2 børn med nærmest vandskræk, så dem holder trænerne mest øje med. Vi gik også rigtig tit i svømmehallen før corona, nærmest ugentligt, men i vinters var vi på ferie et sted med pool, og kunne se han nærmest var blevet vandskræk (igen, han er panisk angst for at få vand i hovedet) og storesøster halvt havde glemt at svømme. I sommerferien fik de så indhentet vandpjaskeriet, men vi blev enige om at vi gerne vil have at de er gode svømmere, da vi altid holder ferie ved vand, og så mente jeg at decideret svømning var det bedste. Nu må de jo gå sæsonen ud, så skal vi måske overveje ad der skal ske.

Anmeld Citér

3. oktober 2021

Lomm

Profilbillede for Lomm
BAE skriver:

Jeg siger ikke at du er over ham hele tiden, men du viser en mistillid til en træner, men alligevel tager du afsted med ham. 
Selvom at I ikke bor så de kan komme og gå selv, behøver du jo ikke at sidde der.. Du kan som en anden, foreslår gå en tur, ordne indkøb eller noget, og lader dem have svømning. 

Ja, han har set de store gøre det, og 1 meter vippe er da som jeg husker ikke ret højt oppe over vandet, og jeg tænker ikke man kommer så lagt ned, og der står jo en ved siden af, som sørger for at han kommer op. Og tænker at træneren vil guide ham, hvordan det foregår ved det første hop. Han kan også gøre det siddende.. De ved hvad de gør, så børnene ikke får skræk. Din søn ved jo at han får hovedet under vandet, men han vil stadigvæk gerne prøve det. Det siger noget.. 
Men hvis det er sådan at du erbange, så spørg om han kan springe fra kanten i det dybe bassin. 

Mistillid er måske lidt et stort ord - jeg har sagt til ham at jeg gav min dreng bæltet på fordi jeg tænkte det ville hjælpe, og at jeg havde lagt mærke til at han rørte bunden konstant, og egentlig mere gik end svømmede. Træneren svarede tak fordi du nævner det, det vil jeg holde øje med. Derefter har jeg intet sagt, blot oprettet en tråd herinde hvor jeg udtrykker min tvivl omkring det - jeg tænker ikke han læser med...

Jeg vil tænke over om jeg måske pylrer for meget, men altså storesøster, som alle dage har været en vandhund, har jeg aldrig holdt tilbage - det er bare en anden situation her, da jeg ved hvor meget min dreng panikker når han får vand i hovedet.

Han fik jo tilbuddet om at springe i det lave og få hovedet under, hvorefter han måtte springe i det dybe - det turde han ikke. Jeg tror faktisk slet ikke han havde tænkt så langt som at han ville få hovedet under, han ville bare gerne være stor med de store.

Anmeld Citér

3. oktober 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)

Mistillid er måske lidt et stort ord - jeg har sagt til ham at jeg gav min dreng bæltet på fordi jeg tænkte det ville hjælpe, og at jeg havde lagt mærke til at han rørte bunden konstant, og egentlig mere gik end svømmede. Træneren svarede tak fordi du nævner det, det vil jeg holde øje med. Derefter har jeg intet sagt, blot oprettet en tråd herinde hvor jeg udtrykker min tvivl omkring det - jeg tænker ikke han læser med...

Jeg vil tænke over om jeg måske pylrer for meget, men altså storesøster, som alle dage har været en vandhund, har jeg aldrig holdt tilbage - det er bare en anden situation her, da jeg ved hvor meget min dreng panikker når han får vand i hovedet.

Han fik jo tilbuddet om at springe i det lave og få hovedet under, hvorefter han måtte springe i det dybe - det turde han ikke. Jeg tror faktisk slet ikke han havde tænkt så langt som at han ville få hovedet under, han ville bare gerne være stor med de store.

Det er jo også lidt at sige : Jeg synes du gør det forkert.

Ja, han rør bunden og hvad så? Bræt i hænderne og så af sted. Men ellers lad ham røre bunden, og tage et par svømmetag, og så skal han nok knække koden pludselig. 

At springe i fra det lave er jo ikke det samme som at gøre som de andre. Han spejler sig i hvad de andre gøre.

Men han må da han set de andre komme under vandet med hovedet. Spurgte du ham om han ved at han får hovedet under vand, hvis han springer fra vippen eller fra kanten i den dybe afdeling? 

Prøv at snak med ham. Hvorfor han gerne vil hoppe, men ikke vil have hovedet under vandet(siger han det)? 

Hvad med en næseklemme?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.