Hjælp/spørgsmål svømning 6 år

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.830 visninger
19 svar
55 synes godt om
2. oktober 2021

Lomm

Profilbillede for Lomm

Min dreng er startet til svømning, og er glad for det, selvom han bestemt ikke er glad for at få vand i hovedet/øjnene eller hovedet under. Han nægter dog at bruge dykkerbriller, jeg ved ikke helt hvad problemet er.

Den første gang gav jeg ham bælte på, men det ville han ikke have, for han kan bunde, og så tog træneren det af ham. Min tanke var at bæltet kunne hjælpe til at holde ham oppe, for jeg kan se han max tager 2-3 svømmetag, så sætter han benene på bunden fordi han er ved at ryge under. Jeg nævnte det for træneren, som sagde han ville prøve at lægge mærke til det, men han har stadig ikke fået bælte på igen.

Er der nogen med erfaring i svømmetræning der kan sige om de tror jeg har ret (at bæltet vil hjælpe ham til hurtigere at lære at holde sig oppe), eller gør træneren det rette ved bare at lade ham røre bunden konstant?

Jeg kan lige nævne, at træneren er en 15-16 årig dreng, der ikke virker voldsomt erfaren, han har i hvert fald svært ved at styre de her 10-12 unger, så det er begrænset hvor meget han opdager hos hver enkelt barn.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. oktober 2021

Fie85

Profilbillede for Fie85
Lomm skriver:

Min dreng er startet til svømning, og er glad for det, selvom han bestemt ikke er glad for at få vand i hovedet/øjnene eller hovedet under. Han nægter dog at bruge dykkerbriller, jeg ved ikke helt hvad problemet er.

Den første gang gav jeg ham bælte på, men det ville han ikke have, for han kan bunde, og så tog træneren det af ham. Min tanke var at bæltet kunne hjælpe til at holde ham oppe, for jeg kan se han max tager 2-3 svømmetag, så sætter han benene på bunden fordi han er ved at ryge under. Jeg nævnte det for træneren, som sagde han ville prøve at lægge mærke til det, men han har stadig ikke fået bælte på igen.

Er der nogen med erfaring i svømmetræning der kan sige om de tror jeg har ret (at bæltet vil hjælpe ham til hurtigere at lære at holde sig oppe), eller gør træneren det rette ved bare at lade ham røre bunden konstant?

Jeg kan lige nævne, at træneren er en 15-16 årig dreng, der ikke virker voldsomt erfaren, han har i hvert fald svært ved at styre de her 10-12 unger, så det er begrænset hvor meget han opdager hos hver enkelt barn.

Træneren gør det rette. Svømmebæltet er en falsk tryghed. Tænk hvis han røg i vandet ved et uheld og forventede at blive holdt oppe. Min søn har gået til svømning og gør det samme som din søn. Lige pludselig her i sommers hoppede han bare i vandet og begyndte at svømme. Han er 7 år og det sidste pr har der jo ikke været meget undervisning grundet corona. Min søn kan vel svømme fra vandrutchebanen og ind til kanten. Der er vel maks 10meter. Det er dog uvist om han kan svømme længere, da han ikke rigtig har gjort det endnu. Din søn skal nok lære det og træneren er jo vant til at undervise børn. Stol du bare på at træneren ved hvad han gør.

Anmeld Citér

2. oktober 2021

nanan78

Profilbillede for nanan78

Nu har du valgt at din søn skal gå til svømning med en træner. Det er ret respektløst at begynde at ændre på trænerens anbefalinger og læreteknik. Enten blander du dig udenom, og kan evt selv tage din søn i svømmehallen på andre tidspunkter, hvor du jo kan hjælpe ham som du selv synes. Ellers skal han tages af holdet.

Mht hvad der er bedst: uanset metode skal han nok lære at svømme. Min erfaring er, at de skal af med hjælpemidlerne og lege sig til at kunne lide at få hovedet under. Det er formentlig der fokus er til svømningen. 

Anmeld Citér

2. oktober 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Lomm skriver:

Lære svømme.. Lære at gå..  langsomme skridt. 
Man tager få skridt af gangen, og det er jo det din søn gør. Han tager et par svømme tag, og så stopper han sig selv, fordi han præcis ikke vil have hovedet under vandet. Giv ham noget tid, og han tager flere svømme tag. Du siger han er startet, snakker vi om et par gange`??.. du siger selv der er mange børn, er det så ikke bedre at din søn kender sine egne grænser for hvad han kan lige nu. ?
Som andre siger, jo bæltet holder ham oppe, men det lære ham jo ikke at holde sig selv oppe, mens han svømmer.. 

Hvad problemet er? Han kan ikke li at have hovedet under vandet.. Mere er der vel ikke i det.. Ikke noget problem, det har han bare ikke lyst til. Hvorfor skal han have hovedet under???

Anmeld Citér

3. oktober 2021

Lomm

Profilbillede for Lomm

Lære svømme.. Lære at gå..  langsomme skridt. 
Man tager få skridt af gangen, og det er jo det din søn gør. Han tager et par svømme tag, og så stopper han sig selv, fordi han præcis ikke vil have hovedet under vandet. Giv ham noget tid, og han tager flere svømme tag. Du siger han er startet, snakker vi om et par gange`??.. du siger selv der er mange børn, er det så ikke bedre at din søn kender sine egne grænser for hvad han kan lige nu. ?
Som andre siger, jo bæltet holder ham oppe, men det lære ham jo ikke at holde sig selv oppe, mens han svømmer.. 

Hvad problemet er? Han kan ikke li at have hovedet under vandet.. Mere er der vel ikke i det.. Ikke noget problem, det har han bare ikke lyst til. Hvorfor skal han have hovedet under???

Jeg skriver ikke at jeg har behov for at han får hovedet under, jeg skriver “hvad problemet er” i forhold til at have dykkerbriller på, det giver jo mening at bruge dem når han hader at få vand i øjnene - men det vil han ikke, og han giver ikke rigtig nogen forklaring.

Men ja, de har været afsted 4 gange - det er pænt dyrt at gå til, og at kunne svømme er jo livsnødvendigt, så jeg vil da gerne han lærer noget, hvilket jeg er lidt i tvivl om. Derfor denne tråd for at høre om jeg har ret/tager fejl.

Jeg har ikke voldsom tiltro til læreren, som fx forrige gang gav ham lov til at springe fra 1 meteren ned i det dybe - et barn uden bælte der ikke kan svømme eller vil have hovedet under, og som endnu ikke har lært at lukke mund og næse under vandet?! Der var en hjælpetræner i vandet, så han ville nok ikke drukne, men det stoppede jeg nu alligevel - efter min mening ville det ende som en dårlig oplevelse.

Men bortset fra at jeg har spurgt til det med bæltet, og at jeg ikke formålsløst lader mit barn springe i det dybe, så blander jeg mig ikke.

Anmeld Citér

3. oktober 2021

Altea

På begynderhold (6år) heromkring, er kravene at børne skal kunne være i svømmehallen uden forældre - samt hjælpemidler er forbudt.!

De lærer jo netop hvordan de skal holde sig oppe i en situation uden hjælpemidler, og tænker at svømning er det første år meget andet end svømning som du tænker det. De skal være dus med vandet, og lege øvelser ind, som man gør med alt andet på dén alder. 

Anmeld Citér

3. oktober 2021

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Lomm skriver:

Jeg skriver ikke at jeg har behov for at han får hovedet under, jeg skriver “hvad problemet er” i forhold til at have dykkerbriller på, det giver jo mening at bruge dem når han hader at få vand i øjnene - men det vil han ikke, og han giver ikke rigtig nogen forklaring.

Men ja, de har været afsted 4 gange - det er pænt dyrt at gå til, og at kunne svømme er jo livsnødvendigt, så jeg vil da gerne han lærer noget, hvilket jeg er lidt i tvivl om. Derfor denne tråd for at høre om jeg har ret/tager fejl.

Jeg har ikke voldsom tiltro til læreren, som fx forrige gang gav ham lov til at springe fra 1 meteren ned i det dybe - et barn uden bælte der ikke kan svømme eller vil have hovedet under, og som endnu ikke har lært at lukke mund og næse under vandet?! Der var en hjælpetræner i vandet, så han ville nok ikke drukne, men det stoppede jeg nu alligevel - efter min mening ville det ende som en dårlig oplevelse.

Men bortset fra at jeg har spurgt til det med bæltet, og at jeg ikke formålsløst lader mit barn springe i det dybe, så blander jeg mig ikke.

Tænk hvis han sprang og fandt ud af at det var okay. Nu havde han modet og lysten til at prøve og så kommer mor og siger “nej nej det er farligt”. 
det er da om noget at modarbejde. 

Anmeld Citér

3. oktober 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Lomm skriver:

Jeg bryder mig heller ikke om dykkerbriller, nogen synes bare ikke de er behagelige. 

Er du med hver gang? 

Ja det er dyrt, men du kan ikke forvente at han lære at svømme efter få gange. Nogen lære det hurtigt, andre langsommere. Men der går bestemt mere end 4 gange og det er jo også at de skal lære at være i vandet, føle sig trygge, frie.. De skal også lov til at lege, afprøve ting... 

Og hvis du ikke har tiltro, hvorfor lader du ham så komme igen?

Angående vippen, ville din dreng??  Hvad hvis det var det hop, der skulle til for at komme over grænsen for hovedet under vandet, men du står og bremser ham?? Og der stod jo en, og man svømme jo op, når man er under. 

Har du heller ikke tiltro til hjælpelæreren? 

Anmeld Citér

3. oktober 2021

Abracadabra

Du er jo sikkert verdens sødeste (høne)mor. Væk fra bassinkanten med dig - du hæmmer din søn og hans udvikling. 

Og ja: Det er meget almindeligt, at man piller bæltet af OG lader dem hoppe fra vippen. Det skal nok gå. Kig den anden vej - eller endnu bedre: Sæt dig i forhallen. 

Anmeld Citér

3. oktober 2021

Kir

Vil give de andre ret, synes ikke noget af det du fortæller lyder foruroligende. Jeg var ved at drukne som barn fordi jeg var vant til at svømme med kork ælte, og pludselig røg det af og jeg kunne ikke bunde og gik i panik. Så det er virkelig en falsk sikkerhed. Mht udspring så var der jo en træner i vandet, så synes heller ikke det lyder særlig farligt.

Du skal tænke på at selvom de er unge, så skal de altså bestå et livredderkursus inden de får lov at have ansvaret for børnene. Desuden har de helt sikkert svømmet på højt plan i mange år og ved hvordan man lærer at svømme bedst.

Men hvis du ikke stoler på dem, så ville det nok være bedst for alle at du finder et andet sted. Du får ikke slappet af og din søn får ikke det fulde ud af undervisningen når du konstant blander dig og griber ind.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.