Streptokok B og gravid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. september 2021

SMLL

Jeg har ikke selv prøvet at have blærebetændelse med Streptokok B, men jeg døjer generelt meget med blærebetændelse, når jeg er gravid. Når jeg er gravid, så mærker jeg ikke de sædvanlige symptomer, men i denne graviditet får jeg en del plukkeveer, som gør ondt, når det er. 

I min første graviditet oplevede jeg at få fødselsveer i 26. uge (som de heldigvis fik stoppet igen), og igen i uge 35+0, hvor min søn så blev født. Begge gange er veerne startet pga. uopdaget blærebetændelse, der har sat gang i det hele. 

Jeg ville bestemt kontakte lægen pga. smerterne, men jeg har selvsagt også ret stor respekt for, hvad blærebetændelse/bakterier i urinen kan medføre. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. september 2021

Projektbaby2

Profilbillede for Projektbaby2
SMLL skriver:

Jeg har ikke selv prøvet at have blærebetændelse med Streptokok B, men jeg døjer generelt meget med blærebetændelse, når jeg er gravid. Når jeg er gravid, så mærker jeg ikke de sædvanlige symptomer, men i denne graviditet får jeg en del plukkeveer, som gør ondt, når det er. 

I min første graviditet oplevede jeg at få fødselsveer i 26. uge (som de heldigvis fik stoppet igen), og igen i uge 35+0, hvor min søn så blev født. Begge gange er veerne startet pga. uopdaget blærebetændelse, der har sat gang i det hele. 

Jeg ville bestemt kontakte lægen pga. smerterne, men jeg har selvsagt også ret stor respekt for, hvad blærebetændelse/bakterier i urinen kan medføre. 

Tak for svar

Jeg kan godt fornemme, at jeg skal være mere obs. Jeg har selvfølgelig ikke lyst til at føde for tidligt, hvis jeg kan undgå det pga ubehandlet blærebetændelse. 

Anmeld Citér

24. september 2021

Hanspige

Fortvivlet skriver:

Linje 5 og 6 er irrelevant.

Da de tester automatisk når du skal føde, men det er en bakterier der ligger i din krop og fordi den en gang har været i "udbrud" anbefaler de derfor at du får pinicilin under fødslen, samt at man observerer barnet i 48 timer. Det er da fuldstændig hjernedødt at afvise og en unødvendig risiko at tage, nogen gange bliver jeg chokeret over hvor ligeglad folk kan være med deres børn - Derfor er jeg meget iforstående over for at du fik lov.

Fik lov? 

Hvad har du tænkt dig? At de skal tvangsindlægge folk? Vi har selvbestemmelsesret l Danmark

Anmeld Citér

24. september 2021

Lje

Fortvivlet skriver:

Linje 5 og 6 er irrelevant.

Da de tester automatisk når du skal føde, men det er en bakterier der ligger i din krop og fordi den en gang har været i "udbrud" anbefaler de derfor at du får pinicilin under fødslen, samt at man observerer barnet i 48 timer. Det er da fuldstændig hjernedødt at afvise og en unødvendig risiko at tage, nogen gange bliver jeg chokeret over hvor ligeglad folk kan være med deres børn - Derfor er jeg meget iforstående over for at du fik lov.

Det er faktuelt forkert hvad du skriver. I Region H tester de ikke automatisk til fødslen. Ergo giver man en masse kvinder en del antibiotika uden grund. Lige præcis brugen af antibiotika bør alle være varsomme med. Eller sagt på en anden måde: det skal bruges korrekt. Hvis du fx læser behandlingsinstruksen i Region Midt, så er det en sundhedsfaglig vurdering fra gang til gang om podning under fødslen - og tilsvarende om antibiotika eller ej.

Min konsultationsjordemoder (som i øvrigt var ganske enig med mig i min beslutning) fortalte, at man går mere og mere væk fra at give antibiotika uden et frisk testsvar. Region H halter bagud på det område.

Derudover er det nok værd for dig at huske på, at alt i sundhedsvæsenet er tilbud. Der er altså intet "at få lov" over det. 

Du har en ganske ubehageligt retorik i din måde at debattere på og jeg synes, du skal tage en slapper med dine emojis og hårde retorik. Det kvalificerer ikke debatten.

Vh

Anmeld Citér

24. september 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Hanspige skriver:

Fik lov? 

Hvad har du tænkt dig? At de skal tvangsindlægge folk? Vi har selvbestemmelsesret l Danmark

De er i deres gode ret til at lave en underretning på det, så det undre mig faktisk de ikke har gjort det

Anmeld Citér

24. september 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Lje skriver:

Det er faktuelt forkert hvad du skriver. I Region H tester de ikke automatisk til fødslen. Ergo giver man en masse kvinder en del antibiotika uden grund. Lige præcis brugen af antibiotika bør alle være varsomme med. Eller sagt på en anden måde: det skal bruges korrekt. Hvis du fx læser behandlingsinstruksen i Region Midt, så er det en sundhedsfaglig vurdering fra gang til gang om podning under fødslen - og tilsvarende om antibiotika eller ej.

Min konsultationsjordemoder (som i øvrigt var ganske enig med mig i min beslutning) fortalte, at man går mere og mere væk fra at give antibiotika uden et frisk testsvar. Region H halter bagud på det område.

Derudover er det nok værd for dig at huske på, at alt i sundhedsvæsenet er tilbud. Der er altså intet "at få lov" over det. 

Du har en ganske ubehageligt retorik i din måde at debattere på og jeg synes, du skal tage en slapper med dine emojis og hårde retorik. Det kvalificerer ikke debatten.

Vh

Mht at "få lov" kan de lave en underretning på at du bevist kan skade barnet ved ikke at følge anbefalingerne, som er der af god grund.

Det er i princippet irrelevant om de tester ved fødslen for hvis du en gang har haft det i din graviditet, skal du have pinicilin for at være sikker på at det ikke bliver overført til barnet og en ting at du ikke vil det, men så er der jo endnu mere grund til at blive i de 48 timer, det er altså ikke en lille uskadelig bakterie vi snakker om her. Jeg er bare total uforstående over at du helt bevist vælger at løbe en så stor risiko for at skade dit nyfødte barn

Anmeld Citér

24. september 2021

Lje

Fortvivlet skriver:

Mht at "få lov" kan de lave en underretning på at du bevist kan skade barnet ved ikke at følge anbefalingerne, som er der af god grund.

Det er i princippet irrelevant om de tester ved fødslen for hvis du en gang har haft det i din graviditet, skal du have pinicilin for at være sikker på at det ikke bliver overført til barnet og en ting at du ikke vil det, men så er der jo endnu mere grund til at blive i de 48 timer, det er altså ikke en lille uskadelig bakterie vi snakker om her. Jeg er bare total uforstående over at du helt bevist vælger at løbe en så stor risiko for at skade dit nyfødte barn

Du er vidst helt ude af kommunikativ rækkevidde. Så jeg dropper debatten herfra. 

Vh. 

Anmeld Citér

24. september 2021

Maricella

Profilbillede for Maricella
Fortvivlet skriver:

Hold da op hvor er du ubehagelig i din retorik.. og du har slet ikke styr på fakta

Vi har i danmark RET til at træffe informeret samtykke om behandligsmuligheder. Hvad den enkelte person vælger er deres eget valg. Man kan IKKE tvinge en kvinde til en behandling, blot fordi hun er gravid.

Og nej sundhedspersonale laver ikke bare uderretninger på en beslutning om  at sige nej til en type medicin. Og en eventuel trussel herom vil være misbrug af autoritet og at skide højt og flot på sunhedslovens paragraffer om informeret samtykke.

Risikoen for at ens barn bliver smittet med gbs under fødslen, hvis man selv har det, er 50%. Af de 50% vil 1% udvikle en reel infektion. Og risikoen for at et af de børn dør er så 2-3% (til termin, uden andre risikofaktorer)

https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/obstetrik/tilstande-og-sygdomme/risikofaktorer-i-svangerskabet/gruppe-b-streptokokker-og-graviditet/

Det er altså meget små tal det er -er det reelt så uansvarligt? Og der altså ved dem der ER gbs positive ved fødslen

I dag er det på flere syehuse normalt at blive testet undervejs i fødslen hvis der er risikfaktorer. Hvis man ikke har gbs og ikke har tegn på infektion/andre risikofaktorer = ingen antibiotika og mulighed for ambulant fødsel. Hvis det var så farligt -tror du så at det var sygehusets anbefaling?

https://pri.rn.dk/Sider/17248.aspx

Anmeld Citér

25. september 2021

Hanspige

Fortvivlet skriver:

De er i deres gode ret til at lave en underretning på det, så det undre mig faktisk de ikke har gjort det

Det har intet med at "få lov" at gøre.. sæt dig lidt ind i lovgivningen og retningslinjerne i de forskellige regioner. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.