Streptokok B og gravid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.804 visninger
18 svar
7 synes godt om
23. september 2021

Projektbaby2

Profilbillede for Projektbaby2

Hej damer

Jeg er gravid, og i forbindelse med en urintest blev det konstateret, at jeg har streptokok B, også kaldet GBS. Umiddelbart fik jeg bare at vide, at jeg og jordemødrene skulle være opmærksom herpå samt, at barnet efter fødslen skal observeres. 

Jeg kender ingen, som har haft denne bakterie. Jeg er indtrådt i min 12.uge af graviditeten og sagen er den, at jeg har forfærdelige mange smerter i maven. De er så slemme, at jeg ikke kan andet end at ligge mig ned. Når jeg står oprejst, gør det ubehageligt ondt. Jeg ved ikke, om det er normalt at have det sådan, om det er pga denne bakterie eller jeg bør kontakte min egen læge. 

Er der nogen, som kan hjælpe mig lidt, eller evt kender til bakterien og kan fortælle lidt om, hvad jeg bør være ekstra opmærksom på? ❤️

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. september 2021

1518

For 6 år siden var retningslinjerne ved GBS:

- Antibiotikabehandling ved opdagelse

- Urinprøve efter endt antibiotikakur for at sikre, at GBS er væk.

- Antibiotika i drop under fødsel

- Indlæggelse på barselsafsnit i 48 timer efter fødsel.

Jeg ved ikke, om retningslinjerne er ændret siden, men dengang tog man det meget seriøst. Min jordemoder var nærmest gal på både min egen læge og på fødegangen, da jeg selv skulle “opdage”, at jeg havde testet positiv for GBS ved at tjekke på sundhed.dk. Hverken min egen læge eller fødegangen havde reageret på de positive prøver, jeg havde afgivet, så min jordemoder oprettede en “utilsigtet hændelse” på begge steder.

Har du ikke fået antibiotika?

Anmeld Citér

23. september 2021

EKAB

Profilbillede for EKAB

Har du blærebetændelse? 

Jeg havde GBS ved fødslen af mit andet barn i 2019. Jeg skulle have antibiotika under fødslen (helst to gange), og så skulle vi være indlagt 3 døgn efter fødslen til observation af baby.

Anmeld Citér

23. september 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Er du færdigbehandlet for blærebetændelsen?

Men ellers som en skriver ovenfor.

Urinprøve når du er færdig med kuren for at være sikker på den er "væk"

Penicillin under fødslen

Indlæggelse i 48 timer efter fødsel 

Steptokok B er ikke værre end alm blærebetændelse (mht smerter), men hvis du ikke er færdigbehandlet kan det jo skyldes blærebetændelse, det kan også være ligamenter. Jeg havde voldsomme ligament smerter første gang 

Anmeld Citér

23. september 2021

xStinepigen

Projektbaby2 skriver:

Hej damer

Jeg er gravid, og i forbindelse med en urintest blev det konstateret, at jeg har streptokok B, også kaldet GBS. Umiddelbart fik jeg bare at vide, at jeg og jordemødrene skulle være opmærksom herpå samt, at barnet efter fødslen skal observeres. 

Jeg kender ingen, som har haft denne bakterie. Jeg er indtrådt i min 12.uge af graviditeten og sagen er den, at jeg har forfærdelige mange smerter i maven. De er så slemme, at jeg ikke kan andet end at ligge mig ned. Når jeg står oprejst, gør det ubehageligt ondt. Jeg ved ikke, om det er normalt at have det sådan, om det er pga denne bakterie eller jeg bør kontakte min egen læge. 

Er der nogen, som kan hjælpe mig lidt, eller evt kender til bakterien og kan fortælle lidt om, hvad jeg bør være ekstra opmærksom på? ❤️

Jeg havde det selv, men mærkede ingenting til det, blev enormt overrasket. Tænker du er startet på penicillin? Men kontakt dem hellere med smerterne. Den eneste betydning det fik her var en podning i endetarmen under fødslen og drop

Anmeld Citér

23. september 2021

Lje

Projektbaby2 skriver:

Hej damer

Ifht. smerter: det oplevede jeg ikke selv. Så det kan jeg ikke kloge mig på. 

Ifht. streptokokker: jeg fik det konstateret til 8 ugers-besøg hos lægen. Fik, og tog, penicillin. Så bad jeg lægen om en ny test på termin. Den var negativ.

Derfra frabad jeg mig antibiotika i drop under fødslen og vi blev heller ikke 48 timer til observation. Det er nemlig stadig retningslinjen i Region Hovedstaden hvis man har haft det i graviditeten og ikke er testet negativ senere.

Vh.

Anmeld Citér

23. september 2021

Fortvivlet

Lje skriver:

Ifht. smerter: det oplevede jeg ikke selv. Så det kan jeg ikke kloge mig på. 

Ifht. streptokokker: jeg fik det konstateret til 8 ugers-besøg hos lægen. Fik, og tog, penicillin. Så bad jeg lægen om en ny test på termin. Den var negativ.

Derfra frabad jeg mig antibiotika i drop under fødslen og vi blev heller ikke 48 timer til observation. Det er nemlig stadig retningslinjen i Region Hovedstaden hvis man har haft det i graviditeten og ikke er testet negativ senere.

Vh.

Så du frabad dig antibiotika og blev ikke engang de 48 timer ? - Hvorfor ? Hvad med din lille baby? - Man ønsker vel at passe på sin baby, hvorfor gøre noget der protientelt kan skade det? - ufatteligt at du fik lov

Anmeld Citér

23. september 2021

Lje

Så du frabad dig antibiotika og blev ikke engang de 48 timer ? - Hvorfor ? Hvad med din lille baby? - Man ønsker vel at passe på sin baby, hvorfor gøre noget der protientelt kan skade det? - ufatteligt at du fik lov

Prøv at læse mit indlæg igen. Specifikt linje 5 og 6. 

Og vend så eventuelt retur igen. Men pas på øjnene ikke sidder fast, sådan som du ruller med dem....

Vh.

Anmeld Citér

24. september 2021

Fortvivlet

Lje skriver:

Prøv at læse mit indlæg igen. Specifikt linje 5 og 6. 

Og vend så eventuelt retur igen. Men pas på øjnene ikke sidder fast, sådan som du ruller med dem....

Vh.

Linje 5 og 6 er irrelevant.

Da de tester automatisk når du skal føde, men det er en bakterier der ligger i din krop og fordi den en gang har været i "udbrud" anbefaler de derfor at du får pinicilin under fødslen, samt at man observerer barnet i 48 timer. Det er da fuldstændig hjernedødt at afvise og en unødvendig risiko at tage, nogen gange bliver jeg chokeret over hvor ligeglad folk kan være med deres børn - Derfor er jeg meget iforstående over for at du fik lov.

Anmeld Citér

24. september 2021

Projektbaby2

Profilbillede for Projektbaby2

Tak for svar, hver og en, I er så søde

Jeg fik beskeden om, at bakterien er her nu og vil være der til fødslen, så det gav ikke mening at give penicillin, da man så skulle have det i fyrre uger, medmindre værdien for bakterien var over 1000 ml. Men jeg tænker lige, at jeg kontakter min læge i dag og følger op på det. Måske skyldes mine smerter, at jeg ikke har fået behandling for det, tænker jeg. 

Jeg skal også lige høre jer dejlige kvinder, som havde det og har født ; har I sunde og raske børn? :-)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.