Godaften.
Jeg har to sønner på 2 og 4. Det hører mere til undtagelsen end reglen, at de spiser vores aftensmad.
De har fået mad fra 6 måneder, sådan lidt blw-inspireret, men også grovblendet, hjemmelavet mos. De har begge fået en lækker diæt fra starten med mange smage og konsistenser. For mig er mad lidt en hobby, så jeg laver meget forskelligt - men der er altså også dage, hvor den bare står på pasta med pesto, hjemmebagt pizza, tomatsuppe etc.
Den lille har været udfordret fra starten. Han var svær at få mad i og fik hurtigt brækfornemmelser og det kan han stadig få. F.eks. kastede han op, da han ville smage tahin og fik det i munden.
Den store har været nærmest altædende, indtil omkring 3-års alderen. Den lille har været med til at smage på alt, men ikke altid spise så meget og fra 2-års alderen er den store skepsis sat ind og han kan sige, at han ikke kan lide noget, nærmest inden, han har set det!
Vi gør meget ud af hyggelig stemning. Aldrig tvang!!! Og altid noget på tallerkenen jeg ved de kan lide, fx en bolle m smør, peberfrugt, kikærter etc. De får ikke usunde alternativer, men de dage, hvor de slet ikke rører maden, får de en portion havregrød inden sengetid.
Jeg laver så meget lækker mad og jeg gør mig så umage for at lave lækre tallerkener til dem. Jeg vil så gerne have, at de også kan spise med, men over halvdelen af gangene ryger det i skraldespanden. Jeg laver ikke underlig mad eller overdrevet fancy. Altså, der er bare tale om fx daal, tikka massala, græskarsuppe, kartoffelsuppe osv. (Som er almindeligt hos os)
De er også nogle gange med til at lave maden og smage på ingredienserne undervejs.
Please, fortæl mig, at det går over! Jeg har læst om neofobi. Jeg får grå hår af den kræsenhed! Jeg vil bare ikke give op og servere tomatsuppe med hvidløgsflutes hver dag!!
What to do?