Hej alle
Jeg håber, I kan hjælpe med nogle erfaringer ift at blive testet for toxoplasmose.
Jeg er nemlig gravid i uge 13, og jeg er så glad for det. Jeg har netop været til en god nakkefoldsscanning, og alt er som det skal være.
Bortset fra, jeg er rædselsslagen for at have smittet mit barn med toxoplasmose.
I uge 4 (før jeg vidste jeg var gravid) var jeg nemlig ude at spise og fik både tatar og tapas-pølser (koldrøgede, ikke kogte). Jeg anede ikke jeg var gravid, ellers havde jeg selvfølgelig ikke spist det.
Jeg har talt med min læge om det, men hun affærdiger mig og siger, at risikoen for toxoplasmose er minimal, og jeg derfor ikke skal testes. Jeg kan bare ikke selv slippe tanken, og den går og nager mig og ødelægger lidt af min glæde.
For hvad nu hvis? Jeg har trods alt spist råt kød og tidligt i graviditeten kan toxoplasmose resultere i hjerne- og synsskader, som ikke altid er synlige på scanninger.
Har I nogle erfaringer med at få overtalt jeres læge til at teste for toxoplasmose? Eller har hun ret, og skal jeg bare slappe af/leve med uvisheden?
Anmeld
Citér