Test for toxoplasmose

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.305 visninger
11 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. september 2021

Anonym trådstarter

Hej alle 

Jeg håber, I kan hjælpe med nogle erfaringer ift at blive testet for toxoplasmose.

Jeg er nemlig gravid i uge 13, og jeg er så glad for det. Jeg har netop været til en god nakkefoldsscanning, og alt er som det skal være. 

Bortset fra, jeg er rædselsslagen for at have smittet mit barn med toxoplasmose.

I uge 4 (før jeg vidste jeg var gravid) var jeg nemlig ude at spise og fik både tatar og tapas-pølser (koldrøgede, ikke kogte). Jeg anede ikke jeg var gravid, ellers havde jeg selvfølgelig ikke spist det.

Jeg har talt med min læge om det, men hun affærdiger mig og siger, at risikoen for toxoplasmose er minimal, og jeg derfor ikke skal testes. Jeg kan bare ikke selv slippe tanken, og den går og nager mig og ødelægger lidt af min glæde.

For hvad nu hvis? Jeg har trods alt spist råt kød og tidligt i graviditeten kan toxoplasmose resultere i hjerne- og synsskader, som ikke altid er synlige på scanninger.

Har I nogle erfaringer med at få overtalt jeres læge til at teste for toxoplasmose? Eller har hun ret, og skal jeg bare slappe af/leve med uvisheden?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. september 2021

Altea

Det skal du helt slippe. Risikoen for at du HAR haft det, er større end at du har smittet et foster i første trimester.

Desuden bliver dit barn jo testet for det ved fødsel, og det er kun hvis det er ubehandlet, at det giver skader.

Der er vel ingen behandling for et foster på nuværende tidspunkt? Risikoen er altså meget lille, for at du netop har indtaget et inficeret dyr.

Anmeld Citér

11. september 2021

fehår

Toxoplasmose er primært et problem, hvis du smitter fostret i andet trimester. Både i første og tredje trimester er det uproblematiske langt det fleste gange, hvis du får toxoplasmose og overfører det til baby. 

Da du fik oprettet vandrejournal, tog lægen så ikke blodprøve og undersøgte for bl.a. toxoplasmose? 

Anmeld Citér

11. september 2021

Anonym trådstarter

fehår skriver:

Toxoplasmose er primært et problem, hvis du smitter fostret i andet trimester. Både i første og tredje trimester er det uproblematiske langt det fleste gange, hvis du får toxoplasmose og overfører det til baby. 

Da du fik oprettet vandrejournal, tog lægen så ikke blodprøve og undersøgte for bl.a. toxoplasmose? 

Men så vidt jeg forstår, at risikoen for alvorlige skader størst i første trimester, der er bare mindre sandsynlighed for, man smitter fostret. Men HVIS man gør, er det vist meget slemt. 

Toxoplasmose er ikke længere en del af standard-blodprøverne, og da min læge ikke mente, det var nødvendigt, fik jeg ikke tilbudt den. Selvom jeg efterspurgte den.

Anmeld Citér

11. september 2021

Anonym

Hvis du fik en blodprøve for det, og den viste sig at være positiv - hvad ville der så ske? Kan man overhovedet gøre noget, så længe fosteret er i maven? Udover at være endnu mere bekymret

Anmeld Citér

11. september 2021

fehår

Anonym skriver:

Men så vidt jeg forstår, at risikoen for alvorlige skader størst i første trimester, der er bare mindre sandsynlighed for, man smitter fostret. Men HVIS man gør, er det vist meget slemt. 

Toxoplasmose er ikke længere en del af standard-blodprøverne, og da min læge ikke mente, det var nødvendigt, fik jeg ikke tilbudt den. Selvom jeg efterspurgte den.

Okay, jeg har lige læst op på det igen. Sandsynligheden for alvorlige skader er stor i første og andet trimester, men du har ret i, at sandsynligheden for at give toxoplasmose videre til fostret er meget lav i første trimester. 

Jeg ville tage kontakt til lægen igen og forklare din situation. HVIS du har fået toxoplasmose under graviditeten, vil man først undersøge, om baby også er smittet. Hvis baby ikke er smittet, kan man give dig medicin. 

Og sikke noget lort, at man ikke tester mere i forbindelse med vandrejournal.

Anmeld Citér

11. september 2021

fehår

Anonym skriver:

Hvis du fik en blodprøve for det, og den viste sig at være positiv - hvad ville der så ske? Kan man overhovedet gøre noget, så længe fosteret er i maven? Udover at være endnu mere bekymret

Ja man kan godt gøre noget, hvis fostret ikke er smittet. Hvis fostret er smittet, skal der holdes nøje øje under graviditet og efter fødsel. 

Anmeld Citér

11. september 2021

Naha

Altea skriver:

Det skal du helt slippe. Risikoen for at du HAR haft det, er større end at du har smittet et foster i første trimester.

Desuden bliver dit barn jo testet for det ved fødsel, og det er kun hvis det er ubehandlet, at det giver skader.

Der er vel ingen behandling for et foster på nuværende tidspunkt? Risikoen er altså meget lille, for at du netop har indtaget et inficeret dyr.

Det er kun 27% af de fødedygtige kvinder i Danmark som har haft det.

Så jeg tænker ikke lige at 73 % af de dansker som ikke har haft det er en lille risiko. 

Derudover vil jeg til at sige at er du blevet syg med alm forkølelse efter, så ville jeg være bekymret. Har du været sygdomsfri, så er der ingen grund til bekymring

Anmeld Citér

11. september 2021

Naha

Altea skriver:

https://www.ssi.dk/sygdomme-beredskab-og-forskning/sygdomsleksikon/t/toxoplasmose

Her kan du selv læse om virussen/sygdommen eller hvad man nu vil kalde den  

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

12. september 2021

Naha

Hej alle 

Jeg håber, I kan hjælpe med nogle erfaringer ift at blive testet for toxoplasmose.

Jeg er nemlig gravid i uge 13, og jeg er så glad for det. Jeg har netop været til en god nakkefoldsscanning, og alt er som det skal være. 

Bortset fra, jeg er rædselsslagen for at have smittet mit barn med toxoplasmose.

I uge 4 (før jeg vidste jeg var gravid) var jeg nemlig ude at spise og fik både tatar og tapas-pølser (koldrøgede, ikke kogte). Jeg anede ikke jeg var gravid, ellers havde jeg selvfølgelig ikke spist det.

Jeg har talt med min læge om det, men hun affærdiger mig og siger, at risikoen for toxoplasmose er minimal, og jeg derfor ikke skal testes. Jeg kan bare ikke selv slippe tanken, og den går og nager mig og ødelægger lidt af min glæde.

For hvad nu hvis? Jeg har trods alt spist råt kød og tidligt i graviditeten kan toxoplasmose resultere i hjerne- og synsskader, som ikke altid er synlige på scanninger.

Har I nogle erfaringer med at få overtalt jeres læge til at teste for toxoplasmose? Eller har hun ret, og skal jeg bare slappe af/leve med uvisheden?

Læs evt dette https://www.ssi.dk/sygdomme-beredskab-og-forskning/sygdomsleksikon/t/toxoplasmose

Når du er i uge 13 og bliver smittet, er der 10% risiko for at videregive smitten til fosteret.

Da du var i uge 4 var risikoen mindre, jeg forstår godt din læge ikke er bekymret, samtidig tænker jeg du i forvejen er opmærksom på hvad du skal gøre for at undgå smitte resten af graviditeten

Men nogen lægen bestiller til blodprøven man får lavet sammen med vandre journalen et test af om man har haft det eller ikke har.

Personligt var jeg overbevist om jeg havde haft det, har godt nok arbejdet meget med kattebakker og spist rødt kød. Jeg er ikke smittet og har risiko for at blive det. Jeg er meget påpasselig og gør alt for at undgå at blive smittet

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.