Friamning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Friammer du?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

3.461 visninger
12 svar
9 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
4. september 2021

Anonym trådstarter

Hej mødre.

Nu har jeg flere gange stødt på ordet 'friamning' og var lige inde og læse om det, og tænkte med det samme, det gør alle vel forhåbentlig!? Altså ammer sit barn efter behov og efterspørgsel og ikke efter en bestemt tid , eller hvad?   Hvad er gået min næse forbi? Er der nogen der gør brug af andet, og vil prøve at forklare?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. september 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Jeg tænker at det er lidt “typisk” den tid vi er forældre i ... hvor alt begrebsliggøres og “teoretiseres” - selv de mest grundlæggende almindeligheder ved fødsler og børn. Friamning er jo netop - som du siger - bare helt almindelig amning. Ingen hokus pokus. 

Anmeld Citér

4. september 2021

lineog4

Anonym skriver:

Hej mødre.

Nu har jeg flere gange stødt på ordet 'friamning' og var lige inde og læse om det, og tænkte med det samme, det gør alle vel forhåbentlig!? Altså ammer sit barn efter behov og efterspørgsel og ikke efter en bestemt tid , eller hvad?   Hvad er gået min næse forbi? Er der nogen der gør brug af andet, og vil prøve at forklare?

Ha ha ha jeg var så friammer, samsover, slyngemor og ja hvem ved. Og her gik jeg troede, at jeg bare var Line som også var mor. 

Ej seriøst vildt der skal være mærkater til alt, hvad vi gør så vi kan definere os i en os og dem term frem for bare at være. Jeg blev første gang mor med 3 andre første gangsmødre, vi var forskellige, vi gjorde tingene forskellige, men nøj hvor var det skønt at lære at være mor sammen med dem uden at definere alle de punkter, hvor vi var forskellige oh gjorde tingene forskelligt.

Anmeld Citér

4. september 2021

Anonym

Nu ammer jeg ikke længere men jeg ammede min datter til hun var 11 mdr og det var når hun havde lyst og ikke efter skema. Jeg vidste ikke at det hed friamning, men det gav bare bedst mening for mig.

Anmeld Citér

4. september 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
lineog4 skriver:

Ha ha ha jeg var så friammer, samsover, slyngemor og ja hvem ved. Og her gik jeg troede, at jeg bare var Line som også var mor. 

Ej seriøst vildt der skal være mærkater til alt, hvad vi gør så vi kan definere os i en os og dem term frem for bare at være. Jeg blev første gang mor med 3 andre første gangsmødre, vi var forskellige, vi gjorde tingene forskellige, men nøj hvor var det skønt at lære at være mor sammen med dem uden at definere alle de punkter, hvor vi var forskellige oh gjorde tingene forskelligt.

Mærkater sælger bøger .. apps... kurser ... behandlinger ... you name it  Jo mere kompliceret vi kan gøre selv de mest grundlæggende ting, jo større sandsynlighed for at usikre forældre vil købe sig fattige i råd og vejledning, fremfor at prøve sig lidt frem på mavefornemmelsen ... mine yndlingsaversioner for år tilbage var de famøse “tigerspring” og så “BLW” ... herre jemini

Anmeld Citér

4. september 2021

Optimom

Profilbillede for Optimom

Min datter tog meget på og lægen anbefalede derfor længere stræk mellem amningerne. Det gav en del frustration i starten, men endte med at være rigtig godt. Dels havde jeg før overproduktion af mælk, hvilket også gav udfordringer og dels gav det stor stabilitet da hun og jeg fandt en god fast rytme. 

Jeg havde derfor svært ved at finde mig til rette med friamning, da jeg fik min søn. Det virkede meget kaotisk for mig, at han kunne blive sulten når som helst. 

Anmeld Citér

4. september 2021

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Hej mødre.

Med min ældste kendte jeg ikke til friamning og var blevet vejledt i at amme med 3 timers mellemrum. Det var noget rigtig lort med et barn der skreg rigtig meget og jeg var super stresset over det amning. Droppede det efter knap 4 uger og gik over til flaske. 

Med nr 2 har jeg ammet så snart hun har efterspurgt det hele hendes liv. Hun er 1,5 år og vi ammer endnu ❤️

Anmeld Citér

5. september 2021

Anonym

Det eneste skemaagtige ved amningen af min søn var helt i starten hvor han ikke tog nok på efter vi kom hjem fra hospitalet. Der fik jeg besked på at vække ham/lægge ham til hver 3 time hvis ikke han selv havde sagt til, eller ikke var vågnet. Ellers tilbød jeg bare altid bryst som niget af det første når han var ked af det, uanset hvor kort tid siden det var han sidst havde spist. Jeg tror det sparede os for rigtig meget gråd og gjorde det nemt at putte ham

Anmeld Citér

5. september 2021

Morfire

Profilbillede for Morfire

Jeg har friammet to børn, men med vores første som døjede med maven OG ikke tog nok på, blev der indført “skema”. Og det virkede MIRAKULØST. Efter et par dage skreg han meget mindre, sov bedre, var generelt gladere og begyndte at tage på. 
Jeg kan godt blive lidt stødt over den tilgang jeg læser her. At begrebet om friamning er opfundet, fordi vores generation har brug for at systematisere og teoretisere alting. Det kunne jo også være det var en term opfundet til at forklare en type amning, som i mange tilfælde er rigtige (som ved to af mine børn) men i andre tilfælde er skadelig (som ved min søn). Det at italesætte noget med et begreb handler om genkendelighed. Pas på med at “pege fingre”, det kunne jo være os som italesætter amning med termer, har lige så meget behov for det, som dem der har brug for termen “kolik” for at forklare deres barns utilpashed/smerter/urolighed/gråd 

Anmeld Citér

5. september 2021

lineog4

Jeg har friammet to børn, men med vores første som døjede med maven OG ikke tog nok på, blev der indført “skema”. Og det virkede MIRAKULØST. Efter et par dage skreg han meget mindre, sov bedre, var generelt gladere og begyndte at tage på. 
Jeg kan godt blive lidt stødt over den tilgang jeg læser her. At begrebet om friamning er opfundet, fordi vores generation har brug for at systematisere og teoretisere alting. Det kunne jo også være det var en term opfundet til at forklare en type amning, som i mange tilfælde er rigtige (som ved to af mine børn) men i andre tilfælde er skadelig (som ved min søn). Det at italesætte noget med et begreb handler om genkendelighed. Pas på med at “pege fingre”, det kunne jo være os som italesætter amning med termer, har lige så meget behov for det, som dem der har brug for termen “kolik” for at forklare deres barns utilpashed/smerter/urolighed/gråd 

Jeg er så en af dem der griner lidt af alle de termer som teoretiserer det at være mor. 

Først vil jeg lige sige, at kolik og friamning er to væsensforskellig ting. Friamning er, hvordan man ammer, om man ammer på bestemte tidspunkter eller ej, og kolik er en tilstand hos baby, som giver skrig og smerte. Så har du oplevet at du ved at systematisere amningen kunne give dit barn bedre vilkå - fantastisk, men det gør det ikke til en tilstand hos barnet, men en måde at behandle en tilstand hos barnet.

Jeg vil også stadig stå fast på mit grin, for hold da op, at mit barn på 18 overhovedet kan noget som helst, er en gåde, for der var ikke alle de termer. Jo vi fik råd af sundhedsplejerske både i forhold til amning, søvn, mad og hvad ved jeg, vi gav hinanden råd både fornuftige og knapt så fornuftige i den grad og der var gravid blade som kunne pløjes igennem. Men om jeg nu var en friammer eller en slyngemor, om vi samsov eller bare sov var ikke noget vi havde begreber for. 

Begreberne er så kommet og som mor over mange år, så oplever jeg mest, at begreberne bruges til at definere en morrolle, hvor man kan spejle sig i ligesindede og adskille sig fra ikke ligesindede. Når jeg tager en hurtig søgning på friamning, så er det også den oplevelse jeg får - jeg friammer fordi jeg tror på at læse børnenes signaler - i den sætning er der så mange værdiladninger og skulle du sige, jamen så er du allerede defineret som en anden slags mor.

Så jo jeg griner, men med et lille snert af øv, hvorfor skal det være så vigtigt at definere sig i et os og dem? Som sagt jeg anede slet ikke, at jeg med min måde meldte mig ind i flere grupper, jeg troede egentlig bare jeg var meldt ind i den store gruppe med overskriften MOR. 

Jeg ved da godt, at jeg har opdraget mine børn på en måde, jeg ved da godt, at jeg var meget lidt systematisk, jeg ved da godt de har været mere beskidt om munden end gennemsnittet  og nok har spist lidt flere orme og jord osv. Men er det vigtigt? Jeg har gjort, hvad min mand og jeg troede var det rigtige, og måske giver vores børn os hug senere i livet, måske siger de tak.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.