Fødselsdag i klassen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. august 2021

StineW79

Profilbillede for StineW79

Syntes det er virklig dårlig stil, og ka kun være med til at skabe dårlig stemning i klassen.

Ved ik helt hvor meget mere læren ka gøre ved det, da det jo lyder til at de allerede har handlet helt korrekt, og de andre så har valgt, at gøre det modsatte alligevel.

Men syntes helt klart problematikken, ska tages op igen, med det samme.

Jeg ville skrive et opslag på aula, i klassens gruppe, hvor du stille og roligt spørg ind til hvilken beslutninger i er blevet enig om på klassen.

Personligt ville jeg aldrig sende mine unger til fødselsdag, hos nogen, hvor alle ik var inviteret, og jeg ville påtale det overfor dem som havde inviteret, plus tage snakken med de andre forældre.

Under alle omstændigheder ville vi altid invitere alle piger i klassen. Også dem mine piger ik normalt leger med. Netop fordi det ka være med til at skabe nye venskaber. Vh Stine 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. august 2021

Anonym trådstarter

1518 skriver:

Åhh, det bringer mig tilbage til dengang i folkeskolen, hvor en ny pige startede i klassen. Vi var en stor klasse, så aftalen havde altid været, at man inviterede alle pigerne eller alle drengene, hvis ikke man havde plads til alle 28 unger. Og det havde altid fungeret fint. Men så kom den her nye pige og som noget af det første inviterede hun lidt over halvdelen af pigerne til fødselsdag. Jeg blev ikke inviteret, og jeg kan stadig huske hvor ondt, det gjorde   Jeg kan huske, det skabte en masse uro og snakken i hjørnerne (ved ikke om det giver samme problem med drenge). Jeg synes klart, du skal skrive et opslag og fortælle forældrene hvad det gør ved børn at blive holdt ude på den måde.

Ja. Det er forfærdeligt at folk og deres børn ikke tænker udover deres eget behov. Og her snakker vi om børn på 6/7 år som har lært at vælge andre fra fordi de ikke er gode nok. Det er en familie som bor ude på landet og har masser af plads. Fødselsdagen foregik ude i haven med hopperborge mv og varede i 6 timer.   De har ikke haft nogen undskyldning for at vælge nogen fra udover egoisme. 

Anmeld Citér

21. august 2021

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Fortvivlet skriver:

Lærene kan intet gøre når det er privat, de kan ikke bestemme hvem folk inviterer hjem i deres eget hus - dog kan de bestemme at invitationerne ikke skal deles ud i klassen, og opfordre forældrene til at invitere alle, hvilket læren også har gjort, men det er svært for læren at gøre så meget mere 

Jo, vi kan faktisk godt gøre mere. I følge folkeskoleloven skal forældre og skole indgå i et gensidigt samarbejde - det forpligter også forældrene, som her direkte modarbejder skolen og medvirker til at skabe dårlig trivsel i klassen. 
Vi kan ikke forbyde forældrene at gøre, som de har gjort - men jeg ville dels få min skoleleder til at indkalde forældrene til et orienterende møde om deres ansvar, dels tage det op med forældrerådet, om der virkelig er opbakning til den adfærd. 

Anmeld Citér

21. august 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Mor og meget mere skriver:

Jo, vi kan faktisk godt gøre mere. I følge folkeskoleloven skal forældre og skole indgå i et gensidigt samarbejde - det forpligter også forældrene, som her direkte modarbejder skolen og medvirker til at skabe dårlig trivsel i klassen. 
Vi kan ikke forbyde forældrene at gøre, som de har gjort - men jeg ville dels få min skoleleder til at indkalde forældrene til et orienterende møde om deres ansvar, dels tage det op med forældrerådet, om der virkelig er opbakning til den adfærd. 

Ja I kan tage en snak med dem, men i bund og grund kan ikke I ikke bestemme hvem folk har besøg af, som forældre kan man jo bare dække sig ind af at det er en legeaftale

Tro mig vi har selv stået i det samme i vores institution

Anmeld Citér

21. august 2021

Mor og meget mere

Fortvivlet skriver:

Ja I kan tage en snak med dem, men i bund og grund kan ikke I ikke bestemme hvem folk har besøg af, som forældre kan man jo bare dække sig ind af at det er en legeaftale

Tro mig vi har selv stået i det samme i vores institution

En afgørende forskel er bare, at vi kan henvise til en lov, mens institutioner udelukkende kan appellere til ekskluderende forældres moral og samvittighed. I sidste ende kan ledelsen bortvise elever, hvis forældre ikke vil samarbejde. Det ville næppe blive udfaldet på en enkeltstående sag som denne, men hvis forældrene konsekvent går imod skolens retningslinjer, så sker det faktisk indimellem. Frygteligt synd for børnene - og derfor absolut sidste skridt. 
I praksis har det som oftest en effekt i sig selv at gøre forældre opmærksomme på, hvad loven siger. 

Anmeld Citér

21. august 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Mor og meget mere skriver:

En afgørende forskel er bare, at vi kan henvise til en lov, mens institutioner udelukkende kan appellere til ekskluderende forældres moral og samvittighed. I sidste ende kan ledelsen bortvise elever, hvis forældre ikke vil samarbejde. Det ville næppe blive udfaldet på en enkeltstående sag som denne, men hvis forældrene konsekvent går imod skolens retningslinjer, så sker det faktisk indimellem. Frygteligt synd for børnene - og derfor absolut sidste skridt. 
I praksis har det som oftest en effekt i sig selv at gøre forældre opmærksomme på, hvad loven siger. 

Tænker næppe der er grundlag for en bortvisning af en elev fordi denne ikke har inviteret alle 

Så vidt jeg er orienteret skal der ret så meget til at bortvise elever (i hvert fald i folkeskolen), I kan handle på det som sker i skolen, ikke privat (medmindre vi selvfølgelig er ude i noget underretnings relateret), så jeg mener ikke at læren kan gøre mere , men synes det selvfølgelig at forældrene skal tage den internt. Evt ringe til de pågældende forældre og fortælle hvordan ens barn har det, med at være holdt udenfor

Anmeld Citér

22. august 2021

Anonym

Anonym skriver:

Hej

i mit barns klasse i 1. Klasse, har der været holdt en børnefødselsdag hvor et par af drengene inkl min egen ikke var inviteret med. Reglen i klassen er at man inviterer alle med. Fødselslaren ville dele invitationer ud i klassen til ca. 10 ud af 14 drenge men læren fik sat en stopper for det og sendte invitationerne med hjem til fødselslaren igen, så ingen fik en invitation.
Læren snakker med drengens forældre efterfølgende og gør det meget klart at sådan gør man ikke. 
Fødselslarens forældre vælger så efterfølgende at køre ud og aflevere invitationerne i de udvalgte drenges postkasser og holde fødselsdagen for de 10 drenge. 
Jeg er rasende og skuffet over at det sker men samtidig er jeg rasende over at folk sender deres dreng afsted til sådan en fødselsdag vel vidende at der er nogen som ikke er inviteret. 
i min optik er disse forældre også med til at mobbe de børn som ikke er inviteret samtidig med at de fortæller deres børn at mobning og ekskludering af andre er OK. 
jeg har taget snakken med skolen og de har haft snakken med fødselslarens forældre samme dag, men den snak har jo så ikke hjulpet.

hvad ville I gøre ? Jeg overvejer at skrive et opslag på klassen Facebook side . Men har svært ved at formulere mig uden det lyder anklagende og uden at jeg udstiller nogen. For jeg vil jo heller ikke fremprovokere en hetz mod andre så situationen så ender med at blive vendt mod mig.

ville I tage kontakt til drengen/drengenes forældre og hvad ville I skrive ? Eller hvad ville I gøre?

Læren sendte et brev ud i klassen inden sommerferien om at der var nogen drenge i klassen som blev holdt udenfor. Så der er et større problem i klassen.

Vi har haft samme situation bare på pigesiden. Min datter går på det tidspunkt i 4 eller 5. Jeg var ikke klar over at det var udvalgte der havde fået en invitation før jeg sad til et forældremøde hvor debatten blev taget. Min datter ville ikke afsted til fødselsdagen da hun ikke ville deltage i et arrangement hvor alle ikke var inviteret, men jeg kunne ikke få ud af hende hvorfor hun ikke ville med. Det var først da vi kom hjem fra forældremødet at og spurgte konkret ind hun svarede.

Men det er simpelthen ikke i ordent at forældre handler sådan, og utroligt at en snak fra skolens side ikke har hjulpet på det. Jeg ville tage den op nu her der er forældremøder. Og jeg ville have tålmodighed med de forældre der har sendt deres børn afsted. Måske vidste de ikke at alle ikke var inviteret. Jeg synes tit debatten over facebook kan blive knudret og hårde ord kan flyve. Tag den ansigt til ansigt nu her og lad læren være ordstyrer. 

Anmeld Citér

22. august 2021

Mor og meget mere

Fortvivlet skriver:

Tænker næppe der er grundlag for en bortvisning af en elev fordi denne ikke har inviteret alle 

Så vidt jeg er orienteret skal der ret så meget til at bortvise elever (i hvert fald i folkeskolen), I kan handle på det som sker i skolen, ikke privat (medmindre vi selvfølgelig er ude i noget underretnings relateret), så jeg mener ikke at læren kan gøre mere , men synes det selvfølgelig at forældrene skal tage den internt. Evt ringe til de pågældende forældre og fortælle hvordan ens barn har det, med at være holdt udenfor

Jeg skriver jo netop, at det ikke i sig selv ville føre til en bortvisning (og gudskelov for dét). Jeg VED til gengæld, at læreren/ledelsen kan gøre mere, sådan som jeg har beskrevet det. Og jeg ville absolut foretrække, at skolen tog hånd om det, fremfor at det blev anledning til drama og splid i forældre- og elevgruppen. Ikke alle forældre opfører sig lige behersket og ordentligt, når der er problemer i deres børns klasser, og når/hvis det så går galt, bliver det alligevel skolen, der skal gribe ind og gyde olie på vandene. 
Vi kan ikke bare stå passivt på sidelinjen og se til, hvis der er “krig” internt i forældregruppen - og når elever i fritiden behandler hinanden dårligt. Jeg tror, du undervurderer, hvor meget vi involveres i - og forventes at involvere os i - hvad der foregår uden for skoletiden. 

Anmeld Citér

22. august 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Kære TS

Der er ikke grund til at jeg bekræfter dig i, at forældrenes til barnet i dit barns klasse agerer taktløst og ekskluderende. Det er ikke i orden, det er vist alle enige om i denne tråd.

Men nu påhviler der så dig det pisse irriterende ansvar, at gå besindigt og modent ind i “konflikten” og bidrage til at den løses konstruktivt. For dit barns og de andre børns skyld. Dette er en voksen-problematik, som 6-7 årige børn ikke skal stilles til ansvar for at løse eller have holdninger til. Du må gå nysgerrigt til værks - og søge dialog. At konfrontere og bruse frem med “jeg kræver at...” og “mig og mit barn har ret til...” vil eskalere en konflikt, og dit barn vil ikke blive en vinder i det - heller ikke de andre børn.

Så tag på dig, at bidrage til at genoprette en fornuftig social omgang i klassen. Ikke igennem sure opslag i en Facebook-gruppe, og ikke ved at overfuse klasselæreren. Men ved at tale med forældrene, fortælle på egen banehalvdel hvorfor deres adfærd omkring arrangementet blev oplevet sårende. Argumenter for hvorfor det er en skidt ved at gå ned af. Spørg til, hvordan I sammen kan sørge for at lignende ikke opstår fremover. 

Ja... it sucks to be voksen sometimes. Men hvis situationen skal løses fremfor eskaleres, er ovenstående vejen frem. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.