Fødselsdag i klassen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.870 visninger
18 svar
41 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
21. august 2021

Anonym trådstarter

Hej

i mit barns klasse i 1. Klasse, har der været holdt en børnefødselsdag hvor et par af drengene inkl min egen ikke var inviteret med. Reglen i klassen er at man inviterer alle med. Fødselslaren ville dele invitationer ud i klassen til ca. 10 ud af 14 drenge men læren fik sat en stopper for det og sendte invitationerne med hjem til fødselslaren igen, så ingen fik en invitation.
Læren snakker med drengens forældre efterfølgende og gør det meget klart at sådan gør man ikke. 
Fødselslarens forældre vælger så efterfølgende at køre ud og aflevere invitationerne i de udvalgte drenges postkasser og holde fødselsdagen for de 10 drenge. 
Jeg er rasende og skuffet over at det sker men samtidig er jeg rasende over at folk sender deres dreng afsted til sådan en fødselsdag vel vidende at der er nogen som ikke er inviteret. 
i min optik er disse forældre også med til at mobbe de børn som ikke er inviteret samtidig med at de fortæller deres børn at mobning og ekskludering af andre er OK. 
jeg har taget snakken med skolen og de har haft snakken med fødselslarens forældre samme dag, men den snak har jo så ikke hjulpet.

hvad ville I gøre ? Jeg overvejer at skrive et opslag på klassen Facebook side . Men har svært ved at formulere mig uden det lyder anklagende og uden at jeg udstiller nogen. For jeg vil jo heller ikke fremprovokere en hetz mod andre så situationen så ender med at blive vendt mod mig.

ville I tage kontakt til drengen/drengenes forældre og hvad ville I skrive ? Eller hvad ville I gøre?

Læren sendte et brev ud i klassen inden sommerferien om at der var nogen drenge i klassen som blev holdt udenfor. Så der er et større problem i klassen.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. august 2021

Carina:-)

Jeg ville lave et opslag på Facebook. 

Skrive om de tænker på hvad det gør ved et barn at blive udsat for det .

At det er ødelæggende for et barns selvværd at komme i skole , og opdage de andre har været til fødselsdag. 

Det er så dårlig stil af alle - og forstår hverken forældrene der holdt fødselsdag- eller de andre forældre...

Anmeld Citér

21. august 2021

Frizzy

Jeg er målløs. Magen til forældre! 
jeg ville faktisk overveje at skifte klasse, når der er så dårlig opbakning til fællesskabet. Det er enormt (ubeskrivelig) dårlig stil fra drengens forældre. Men problemet er at der er 10 forældrepar der ikke går imod det. 
jeg ville klart skrive et opslag og det ville ikke være pænt! Selvfølgelig har du lov til at være anklagende- det er på ingen måde i orden. Alternativt skal du sige lærerne skal have et alvorsord med forældrene igen. 

Anmeld Citér

21. august 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Det er vildt dårlig stil, desværre kan man ikke bestemme hvad folk gør privat.

Jeg ville helt sikkert skrive et opslag på facebook og også henvende mig til de forældre der så har sendt deres børn afsted, hvis du er helt sikker på at de har vist at alle ikke var inviteret (Det kan jeg ikke helt se hvordan du ved at de har vidst ? - Hvis der har været skrevet om episoden på aula og de efterfølgende har fået en invitation privat, ville jeg som forældre gå ud fra af fejlen var rettet og alle nu var inviteret, det kan jeg vel ikke vide om de er )

Men ja, jeg forstår ikke hvordan nogen forældre kan få sig selv til det. (Vi har også oplevet det et par gange i den institution jeg arbejder i, hvor folk har inviteret nogen af børnene privat og selv samme forældre var blevet rasende hvis det havde været deres eget barn der ikke havde været inviteret)

Anmeld Citér

21. august 2021

Anonym trådstarter

Frizzy skriver:

jeg ville faktisk overveje at skifte klasse, når der er så dårlig opbakning til fællesskabet. Det er enormt (ubeskrivelig) dårlig stil fra drengens forældre. Men problemet er at der er 10 forældrepar der ikke går imod det. 
jeg ville klart skrive et opslag og det ville ikke være pænt! Selvfølgelig har du lov til at være anklagende- det er på ingen måde i orden. Alternativt skal du sige lærerne skal have et alvorsord med forældrene igen. 

Jeg skal snakke med klassens lærer i næste uge og vil forlange at de tager en meget alvorlig snak med drengen og de andre drenges forældre indenfor få dage om situationen og så vil jeg forlange at de kommer med en udførlig feed back når det er sket. Men hvad jeg lige skal gøre efterfølgende er jeg lidt i tvivl om. Men det afhænger jo også af læreren svar

Anmeld Citér

21. august 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Frizzy skriver:

Lærene kan intet gøre når det er privat, de kan ikke bestemme hvem folk inviterer hjem i deres eget hus - dog kan de bestemme at invitationerne ikke skal deles ud i klassen, og opfordre forældrene til at invitere alle, hvilket læren også har gjort, men det er svært for læren at gøre så meget mere 

Anmeld Citér

21. august 2021

Astoria

Profilbillede for Astoria

Alle forældrene ved jo hvem det er, så ville skrive et opslag hvor du ligger op til debat om fødselsdage siden der tydeligvis ikke er enighed om det i klassen blandt forældrene. Skriv at du er bekymret for hvordan det føles for de resterende elever og at det ikke giver et godt sammenhold i klassen. Se hvad der sker. Ellers tag fat i læreren igen og sig at du er meget bekymret for denne udvikling. 

Anmeld Citér

21. august 2021

Frizzy

Fortvivlet skriver:

Lærene kan intet gøre når det er privat, de kan ikke bestemme hvem folk inviterer hjem i deres eget hus - dog kan de bestemme at invitationerne ikke skal deles ud i klassen, og opfordre forældrene til at invitere alle, hvilket læren også har gjort, men det er svært for læren at gøre så meget mere 

Men hvis det var holdningen i klassen så var min søn blevet flyttet. Også uanset om min søn var en af de inviterede. Magen til dårlig stil. Det vidner om mobning og manglende respekt og tolerance for hinanden. Øv.

Jeg ville klart som lærer irettesætte det på et klassemøde og hvis det var en privatskole sige af der følger en advarsel. De skal gøre flove over den adfærd. Så det forhåbentlig ikke sker igen.

Anmeld Citér

21. august 2021

Anonym trådstarter

Fortvivlet skriver:

Det er vildt dårlig stil, desværre kan man ikke bestemme hvad folk gør privat.

Jeg ville helt sikkert skrive et opslag på facebook og også henvende mig til de forældre der så har sendt deres børn afsted, hvis du er helt sikker på at de har vist at alle ikke var inviteret (Det kan jeg ikke helt se hvordan du ved at de har vidst ? - Hvis der har været skrevet om episoden på aula og de efterfølgende har fået en invitation privat, ville jeg som forældre gå ud fra af fejlen var rettet og alle nu var inviteret, det kan jeg vel ikke vide om de er )

Men ja, jeg forstår ikke hvordan nogen forældre kan få sig selv til det. (Vi har også oplevet det et par gange i den institution jeg arbejder i, hvor folk har inviteret nogen af børnene privat og selv samme forældre var blevet rasende hvis det havde været deres eget barn der ikke havde været inviteret)

Jeg har snakket med nogen af de andre drenge forældre som åbenbart vidste noget mere detaljeret om situationen end mig. Så de ved jo rigtigt meget om situationen,  men de begyndte at forsvare og bortforklare situationen med at fødelslaren jo er østeuropæer og måske ikke vidste at man skal være solidarisk og tænke på andre  dem jeg har snakket med ved jo godt at forældrene har fået forklaret hvordan reglerne her i landet er og at skolen har sagt til dem inden fødselsdagen at man ikke gør sådan noget.  Så de har haft mulighed for at reagere, men de gør det ikke så længe deres eget afkom ikke bliver holdt ude.

Anmeld Citér

21. august 2021

1518

Åhh, det bringer mig tilbage til dengang i folkeskolen, hvor en ny pige startede i klassen. Vi var en stor klasse, så aftalen havde altid været, at man inviterede alle pigerne eller alle drengene, hvis ikke man havde plads til alle 28 unger. Og det havde altid fungeret fint. Men så kom den her nye pige og som noget af det første inviterede hun lidt over halvdelen af pigerne til fødselsdag. Jeg blev ikke inviteret, og jeg kan stadig huske hvor ondt, det gjorde   Jeg kan huske, det skabte en masse uro og snakken i hjørnerne (ved ikke om det giver samme problem med drenge). Jeg synes klart, du skal skrive et opslag og fortælle forældrene hvad det gør ved børn at blive holdt ude på den måde.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.