Hjælp til enlig mor til 3

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.990 visninger
16 svar
9 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. august 2021

Anonym trådstarter

Hej

Jeg prøver at hjælpe en veninde, som overvejer at gå fra sin mand. Jeg ved bare ærlig talt ikke hvordan. De har 3 børn sammen og er ikke gift. De ejer et hus, som de ville få et pænt stort overskud af, hvis de solgte det. De bor i Storkøbenhavn. Hun er ikke meget for at flytte på landet, da det også bare medfører en del udfordringer. Faren vil nok flytte tæt på sin egen familie og der kan hun slet ikke se sig selv bo. Men hun synes ikke, at der er nogen steder, hvor der er plads til hendes børn, som er til at betale.

Hun vil ikke umiddelbart have råd til at bo alene nogen steder, der hvor de bor nu. Hvad gør man? Kan hun få hjælp nogen steder? Eller er hun tvunget til at flytte ud af byen? Hun er ikke lykkelig nu, og hun ved også godt, at hun ikke kan få det hele.

Lige nu lever hun/de et ret bekymringsfrit liv rent økonomisk og meget vil jo ændre sig på den front og hun føler, at det er meget uoverskueligt. Hun ved slet ikke, hvordan hun skal gribe det an. Hendes kæreste vil nok rent praktisk og økonomisk stå rigtig godt. Udefra set har de det godt og hverdagen kører rundt, men hun er bare ikke lykkelig.

Hvad har hun af muligheder? Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal komme med af råd. Der må være andre, der er blevet alene med 3 børn i det område, som kan dele erfaringer? Det ældste barn går i øvrigt i 2. klasse.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. august 2021

Fafo

Anonym skriver:

Hej

Jeg prøver at hjælpe en veninde, som overvejer at gå fra sin mand. Jeg ved bare ærlig talt ikke hvordan. De har 3 børn sammen og er ikke gift. De ejer et hus, som de ville få et pænt stort overskud af, hvis de solgte det. De bor i Storkøbenhavn. Hun er ikke meget for at flytte på landet, da det også bare medfører en del udfordringer. Faren vil nok flytte tæt på sin egen familie og der kan hun slet ikke se sig selv bo. Men hun synes ikke, at der er nogen steder, hvor der er plads til hendes børn, som er til at betale.

Hun vil ikke umiddelbart have råd til at bo alene nogen steder, der hvor de bor nu. Hvad gør man? Kan hun få hjælp nogen steder? Eller er hun tvunget til at flytte ud af byen? Hun er ikke lykkelig nu, og hun ved også godt, at hun ikke kan få det hele.

Lige nu lever hun/de et ret bekymringsfrit liv rent økonomisk og meget vil jo ændre sig på den front og hun føler, at det er meget uoverskueligt. Hun ved slet ikke, hvordan hun skal gribe det an. Hendes kæreste vil nok rent praktisk og økonomisk stå rigtig godt. Udefra set har de det godt og hverdagen kører rundt, men hun er bare ikke lykkelig.

Hvad har hun af muligheder? Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal komme med af råd. Der må være andre, der er blevet alene med 3 børn i det område, som kan dele erfaringer? Det ældste barn går i øvrigt i 2. klasse.

Hej. Hvis hun skal have alle 3 børn boende hjemme, så får hun jo nogen ydelser som enlig forsørger?

Hvis jeg var hende, ville jeg skynde mig at melde mig ind i nogen boligforeninger da det altid er billigere. Men der kan være lang ventetid medmindre hun opfylde særlige krav om at komme før i køen, feks ved samlivsophør.

Håber det bedste for hende

Anmeld Citér

16. august 2021

Anonym trådstarter

Fafo skriver:

Hej. Hvis hun skal have alle 3 børn boende hjemme, så får hun jo nogen ydelser som enlig forsørger?

Hvis jeg var hende, ville jeg skynde mig at melde mig ind i nogen boligforeninger da det altid er billigere. Men der kan være lang ventetid medmindre hun opfylde særlige krav om at komme før i køen, feks ved samlivsophør.

Håber det bedste for hende

Hvis nu børnene skal bo mest hos faderen, så er det vel ikke hende længere som får børne-unge ydelse vel? Og hvis de bor mest hos faren, hvad kan hun så tillade sig i valg af bolig ift antal af værelser og sådan? Det er jo dyrt for hende, fordi hun har 3 børn. Hvis nu hun bare havde 1 barn  så ville det bedre kunne lade sig gøre, men nu har hun jo 3 af dem. Kan hun fx tillade sig, at alle børn deler det samme værelser, når de er hos hende? Hun (og jeg) synes ikke det lyder optimalt og det er det jo heller ikke, men hvad pokker gør man?

Anmeld Citér

16. august 2021

Mortil_2

Profilbillede for Mortil_2

Det lyder svært. Hvis hun får adresse på alle 3 børn får hun jo en del i ekstra tilskud samt boligsikring hvis hun bor til leje. Hun får også et ekstra fradrag

Det er meget svært at finde bolig i kbh. Men som skrevet ovenfor kommer man foran i køen ved samlivsophør. Dem jeg har hørt om har fået noget i løbet af ca 1 år. Men de boede begge på krisecenter inden

Hun kan også prøve at se om hun kan få noget via hendes a kasse. Kig på findbolig.nu

Edit: hvis faren har en god indtægt giver det ikke mening at de har adresse hos ham da han ikke vil få tilsvarende i ydelser som er indtægtsbestemt. Så det er bedst hvis hun får adresse på børnene, men selvfølgelig svært hvis de skal bo mest hos ham? 

Anmeld Citér

16. august 2021

Fafo

Anonym skriver:

Hvis nu børnene skal bo mest hos faderen, så er det vel ikke hende længere som får børne-unge ydelse vel? Og hvis de bor mest hos faren, hvad kan hun så tillade sig i valg af bolig ift antal af værelser og sådan? Det er jo dyrt for hende, fordi hun har 3 børn. Hvis nu hun bare havde 1 barn  så ville det bedre kunne lade sig gøre, men nu har hun jo 3 af dem. Kan hun fx tillade sig, at alle børn deler det samme værelser, når de er hos hende? Hun (og jeg) synes ikke det lyder optimalt og det er det jo heller ikke, men hvad pokker gør man?

Hvis børnene skal have bopæl hos faren, så får hun ikke alle de ydelser som forsørger. Så tror jeg enlig ikke der er så meget hjælp at hente.

Selvfølgelig kan de dele værelse, hvis ikke de bor fast hos hende det handler jo om samværet, og tiden med børnene. (Synes jeg)

Hvor gamle er de 3 børn?

Anmeld Citér

16. august 2021

Anonym trådstarter

Fafo skriver:

Hvis børnene skal have bopæl hos faren, så får hun ikke alle de ydelser som forsørger. Så tror jeg enlig ikke der er så meget hjælp at hente.

Selvfølgelig kan de dele værelse, hvis ikke de bor fast hos hende det handler jo om samværet, og tiden med børnene. (Synes jeg)

Hvor gamle er de 3 børn?

Børnene er 2, 6 og 8 år

Anmeld Citér

16. august 2021

Fafo

Anonym skriver:

Børnene er 2, 6 og 8 år

Så kan de da godt, især hvis ikke de skal bo hos hende

Anmeld Citér

16. august 2021

Anonym trådstarter

Fafo skriver:

Så kan de da godt, især hvis ikke de skal bo hos hende

Ja, det har du ret i, men hvad så når de bliver ældre, hvad gør man så? 

Anmeld Citér

16. august 2021

Fafo

Anonym skriver:

Ja, det har du ret i, men hvad så når de bliver ældre, hvad gør man så? 

Den tid den sover lige nu, vil jeg sige. Ingen ved hvad fremtiden bringer. 

Og til den tid burde hun kigge få en fin bolig i en boligforening

Anmeld Citér

16. august 2021

Anonym trådstarter

Fafo skriver:

Den tid den sover lige nu, vil jeg sige. Ingen ved hvad fremtiden bringer. 

Og til den tid burde hun kigge få en fin bolig i en boligforening

Jeg tænker egentlig også, at det må man tage til den tid. Men hvad så, hvis børnene skal bo hos hende? Skal de så have hver deres værelse eller hvor længe er det holdbart, at de to af samme køn deler værelse? Den ene af børnene har også en sygdom, som gør, at barnet er tilknyttet et hospital og det medfører også nogle udfordringer ift at børnene skal bo hos hende i stedet for hos far

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.