Kære trådstarter.
Hvor er det synd for dig, at du har hørt sådan nogle frygtelige ting om fødsler, der er gået mindre godt. Jeg kan godt forstå at du som førstegangsgravid bliver skræmt og tænker, at kejsersnit er den bedste løsning for dig og din krop.
Men har du i virkeligheden overvejet, om din egen krop kan meget mere end du tror, den kan? Jeg kan huske min egen første fødsel, som jeg slet ikke kunne forestille mig at der kunne komme et barn ud af. Og ved du hvad? Det kunne jeg! Jeg valgte at se mine veer som min krops måde at arbejde for at få vores baby sikkert og trygt ud, og selvom det var hårdt, så gik det fantastisk!
Mit råd er, at du skal tro på din krop, og tro på at der er gode mennesker omkring dig, som vil hjælpe dig godt igennem fødslen.
Når det er sagt, så har jeg engang skrevet en artikel om netop forskellen på kejsersnit og fødsler, herunder fordele og ulemper ved begge dele. Konklusionen viste, at kejsersnit er langt mere risikabelt end en fødsel. Det er en operation, som har konsekvenser for både mor og barn. Det er et faktum. Og så er det en udbredt myte, at man er hurtigere ovenpå. Det er man langt fra.
En fødsel er det bedste alternativ for mor og barn, hvis det er et valg du skal tage på forhånd. Der kan være medicinske eller anatomiske årsager til, at nogle anbefales kejsersnit og det er jo rigtig fint. Men én gravid kvinde, der som udgangspunkt er sund og rask, gør sig selv den største tjeneste ved at tro på sin krop og begive sig ud i sin fødsel.
Min pointe er, at et kejsersnit har andre mulige konsekvenser for moren og barnet, som en fødsel ikke har. Derfor er det synd for dig, hvis du tager sorgerne på forskud og afviser en fødsel. Hvorfor skulle det ikke gå så fint?
Ønsker dig den bedste oplevelse uanset hvad du vælger - men gør det på et oplyst grundlag for du og dit barn, er mit råd.