Min psykiater fortalte mig, at depression er noget der går over. Er man "kronisk deprimeret" er der tre ting man derfor undersøger for: om man har en opmærksomhedsforstyrrelse, autismespektrumforstyrrelse eller en personlighedsforstyrrelse. Men systemet kan være svært at arbejde med, og det kan især være svært for kvinder at blive lyttet ordentligt til.
Jeg har taget sertralin en del af mit voksenliv for at deale med angst og depression. Og jeg har gået on and off til psykolog og bliver ved at blive sygemeldt fordi jeg bliver stresset og som følge deraf får angst og derefter depression.
For et år siden fik jeg nok og bad min læge om en henvisning for at blive udredt. Jeg havde undersøgt en del på nettet om autismespektrumsforstyrrelse og syntes at jeg kunne genkende rigtig mange ting. Det er ikke noget jeg nogensinde før havde tænkt over kunne være mig, for jeg er intelligent og nogenlunde "normal" og jeg synes godt jeg kan finde ud af at kigge folk i øjnene. Men da jeg læste om det, gik det op for mig hvor meget energi jeg bruger på at fungere i en neurotypisk verden, og jeg forstod hvorfor jeg gang på gang endte med at måtte sygemelde mig med stress og depression.
Jeg fandt en psykiater der var rigtig god og lydhør (og som havde en støttehund på kontoret!) og som mente at jeg havde en autismespektrumforstyrrelse.
Det var en kæmpe lettelse, men også en stor sorg. For jeg ved nu, at jeg ikke bliver "rask" med mindre jeg accepterer, at jeg skal tage hensyn til den jeg er og lytte til mig selv. Jeg har altid tænkt at det var midlertidigt og når jeg så fik det bedre, så kunne jeg alt muligt. Men hvis jeg vil have et godt liv, har jeg lært, at jeg må indrette mig til de begrænsninger jeg har.
Det er ikke fordi jeg tænker at du har en autismespektrumsforstyrrelse, men det kan betale sig at undersøge internettet (gerne på engelsk, da de på nogle områder er længere end i dk og også gerne personlige oplevelser med de forskellige diagnoser, da fx forestillingen om autisme er møntet meget på nørdede drenge og autisme viser sig anderledes i piger).
Jeg bliver 34 i år og fik min diagnose i februar - det er aldrig for sent at finde frem til en årsag.
Anmeld
Citér