Jeg har virkelig brug for jeres råd.. i det sidste halve år har jeg haft rigtig mange konflikter med min datter på 6 år. Hun (og jeg) er i den grad viljestærk, men samtidig også meget følsom. Vi er en snakkefamilie, der generelt set prøver at løse tingene ved at snakke sammen, og den tilgang prøver jeg også at have ift konflikterne.
Generelt set har vi et rigtig godt forhold, og når der har været noget hun er ked af eller sur over (hvis det har med andre at gøre), kan vi som regel snakke rigtig fint om det.
Men, når hun bliver sur på mig eller ked af det, så bryder helvede løs. I dag handlede det om, at jeg sagde hun lige måtte vente til jeg var færdig med at snakke med far - her blev hun ked af det. Da jeg ville tale med hende om det bagefter, ville hun løse det med, at hun kunne få en is, hvilket jeg sagde nej til (hvilket jeg også havde gjort da hun havde spurgt 30 min før) hvorefter hun strøg direkte i det røde felt, og råbte og græd, at det nu var tre dage siden hun sidst havde fået en is.. Normalt er jeg god til at tage det med ro og ved at det hjælper at trøste hende, før vi kan tale sammen (selvom jeg koger indvendig), men i dag havde jeg ikke overskuddet og endte med at gå for mig selv og græde (det var generelt en dårlig dag), mens far talte med hende.
Jeg kan mærke, at jeg har svært ved at komme videre lige så hurtigt som hun gør, og at jeg måske bærer en smule nag, når jeg synes hun har været urimelig. Det prøver jeg at løse ved at gå lidt for mig selv eller simpelthen lade som ingenting, så hun ikke mærker det. Men jeg synes det tærer på mig, og faktisk har jeg ikke altid lyst til at være sammen med hende, når hun kan gå fra 100% sur til 100% glad - og jeg ved godt at jeg er den voksne, og bør kunne komme videre.
Jeg prøver virkelig at forstå hende, og imødekomme, at hun bliver ældre og også har brug for at føle sig stor (vi har en ældre søskende, som vi jo naturligvis har en anden type samtaler med, og hvor hun måske føler sig udenfor). Nogle gange tænker jeg om hendes voldsomme reaktioner på meget små ting, er et udtryk for, at hun ikke føler hun har kontrol eller er bevidst om, at der er meget hun ikke forstår, men ikke rigtig kan gøre noget ved det (fordi det jo kommer med alderen, skolen osv).
Det blev en lang smøre. Er der andre der har prøvet noget lignende eller har gode råd?