W og v

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.491 visninger
18 svar
4 synes godt om
28. juli 2021

Oktober2021

Kære alle,

Ville I studse over søskende med fornavn startende med W og V? Storebror hedder Wilfred og lillebror til oktober med et navn startende med V

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. juli 2021

sommerfugl88

Hej

Nej, slet ikke efter min mening.

Anmeld Citér

28. juli 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Øh nej, ville ikke sænke det en tanke, har aldrig forstået det der med samme forbogstav

Anmeld Citér

28. juli 2021

Meyer

Profilbillede for Meyer

Nej, har aldrig gået op i det med samme forbogstav.

Anmeld Citér

28. juli 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Oktober2021 skriver:

Kære alle,

Ville I studse over søskende med fornavn startende med W og V? Storebror hedder Wilfred og lillebror til oktober med et navn startende med V

Nej, hvorfor skulle man det? Der er jo også børn der har samme forbogstav, så kan ikke se hvorfor nogen skulle studse over det. Det er bogstaver, to forskellige navne. 

Anmeld Citér

28. juli 2021

Oktober2021

BAE skriver:

Nej, hvorfor skulle man det? Der er jo også børn der har samme forbogstav, så kan ikke se hvorfor nogen skulle studse over det. Det er bogstaver, to forskellige navne. 

Tak for svar. Jeg har måske overtænkt det - har tænkt, om folk ville tolke det som et mislykket forsøg på at de skulle starte med samme bogstav, samt om det ville se forkert ud ved siden af hinanden, f.eks. Wilfred og Victor, som et af de mange bud lyder på

Anmeld Citér

28. juli 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Oktober2021 skriver:

Tak for svar. Jeg har måske overtænkt det - har tænkt, om folk ville tolke det som et mislykket forsøg på at de skulle starte med samme bogstav, samt om det ville se forkert ud ved siden af hinanden, f.eks. Wilfred og Victor, som et af de mange bud lyder på

Det tror jeg der er mange der gør(overtænker altså) , fordi der er så mange der synes de skal dømme andre, og ja så kan jeg godt forestille mig at det med v og w kunne være noget de ville kommentere på... Men det er jeres børn, og hvis det er sådan I vil stave deres navne, så er det, det I gør. 

Anmeld Citér

28. juli 2021

ErDetSnartNU

Jeg ville ikke skænke det en tanke med V og W - derimod ville jeg bemærke det (negativt) hvis et V-navn pludselig skulle staves med w for at passe ind.

W og V giver 2 forskellige lyde (tænk fx på vampires vs werewolf, hvor man tydeligt kan høre forskel og mærke lydstillingen i munden) og jeg synes personligt at man skal forholde sig til udtalen, når man navngiver sine børn :-) 

Anmeld Citér

28. juli 2021

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte
ErDetSnartNU skriver:

Jeg ville ikke skænke det en tanke med V og W - derimod ville jeg bemærke det (negativt) hvis et V-navn pludselig skulle staves med w for at passe ind.

W og V giver 2 forskellige lyde (tænk fx på vampires vs werewolf, hvor man tydeligt kan høre forskel og mærke lydstillingen i munden) og jeg synes personligt at man skal forholde sig til udtalen, når man navngiver sine børn :-) 

Præcis. W er jo en lyd man laver med trutmund, hvor v er med fortænderne i underlæben. 

Det samme med s og z. Der var en trend på et tidspunkt hvor folk bare erstattede s med z, for at det skulle se smart ud?? Men z er jo mere end ts- lyd end en s- lyd. 

Så hvis navnet staves med v, skal det ikke erstattes med w for at 'passe ind'

Anmeld Citér

28. juli 2021

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
ErDetSnartNU skriver:

Men Wilfred udtales - i mine ører - med almindelig v-lyd på dansk, ligesom fx Wilma og William. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.